Sirje Rank • 7. oktoober 2013 • 2 min
Jaga lugu:

AAA reiting ei tee soomlasi rikkamaks

Soome valitsuse jõupingutused säilitada riigile euroala tugevaim reiting (stabiilse väljavaatega tippreiting kõigi kolme suurima reitinguagentuuri juures) ajab soomlasi järjest enam kokkuhoiukohti otsima, et korvata eelarve tasakaalustamiseks kehtestatud maksutõusudes kannatanud ostujõudu.

Nii on Saksa säästumarket Lidl vaikselt aga kindlalt Soomes oma turuosa kasvatamas, kirjutab agentuur Bloomberg.

Soome on näide, et isegi need riigid, mis euroala reegleid ülima hoolega täidavad, ei ole valusatest kärbetest säästetud.

Peaminister Jyrki Katainen õigustab valitsuse kokkuhoidlikku eelarvepoliitikat kui teed, mis tagab madalad intressimäärad ja jätkusuutliku majanduskasvu.

"Intressimäärad võivad ju madalal olla, kuid nõudlus kodulaenude järele väheneb järsult, jaemüügi käive alaneb ja samuti uute autode registreerimine. Selle taga on maksutõusud ja muud kokkuhoiumeetmed," ütles Bloombergile Svenska Handelsbankeni ökonomist Tuulia Asplund, kelle sõnul on valitsuse eelarvepoliitika soomlaste tarbimisisu minema pühkinud.

Tuleval aastal riskib Soome avaliku sektori võlakoorem esimest korda ületada euroalal lubatud 60% piiri SKPst. Nii ei plaani Soome valitsus majanduse madalkonjunktuurist väljatoomiseks seekord enam eelarvest ergutust nagu 2009. aastal, et mitte rahvusvahelistel võlakirjaturgudel oma usaldusväärsust kaotada.

Valitsuse kasinuspoliitika hakkab vaikselt ümber korraldama Soome jaeturgu, kus pärituules on eelkõige Saksa säästukett Lidl.

"Majanduslanguses loevad inimesed oma raha rohkem," ütles Lidli Soome turu tegevjuht Lauri Sipponen. "Meie kasvu taga on suurenenud külastatavus."

Lidli turuosa kasvas mullu Soomes 5,5%-le 2005. aasta 3,7%-lt. 11 aastat tagasi 10 kauplusega Soome turul alustanud Lidlil on tänaseks 140 kauplust.

"Panustame suurelt oma kaubandusvõrgu laiendamisse," ütles Sipponen.

Soome jaeturul domineerivad jätkuvalt S Group ja Kesko OY, mille käes on kokku üle 80% turust, kuid soomlased on vähendanud neis kauplustes müüdavate kallimate tootemarkide tarbimist. Augustis kahanes Kesko müük koduturul aasta baasil 3,5%.

Ka teised firmad tunnetavad muutusi tarbijate käitumises. Näiteks nendib lihatootja HKScan OY, et märkimisväärselt on kasvanud nõudlus odavamate lihatoodete järgi võrreldes kõrgema kvaliteediga lihast valmistatud toodetega.

Tulumaksu tõus ja tarbimismaksude tõstmine on vähendanud soomlaste ostujõudu ning kartes töötuks jääda, on hakatud rohkem säästma, ütles Soome kaubandusliidu juht Juhani Pekkala. Töötuse määr kerkis augustis 7,1%-le, ehkki 60 000 inimest tööturult lahkus.

Soome majanduses prognoositakse tänavu 0,5% suurust SKP langust pärast 0,8% suurust langust eelnanud aastal. Tuleval aastal peaks majanduskasv 1,2% tasemel taastuma, prognoosib rahandusministeerium. 2012. a tasemega võrreldes prognoosib majandusuuringute instituut PTT Soomes tänavu toidukaupade hinnatõusu 6% võrreldes ELi keskmise 3,4%ga. Ka siin on oma roll tarbimismaksude tõstmisel.

"AAA reitingu säilitamine ja eelarve tasakaalustamine on olnud agendas kõige kaalukam," ütles Asplund. "Vaesus on liiga kõva sõna, kuid tarbijausalduse on eelarvepoliitilised otsused pihuks ja põrmuks teinud."

Jaga lugu:
Seotud lood
Kõik seotud lood
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt