Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Bussifirmad: Elron sõidab meist üle

    Elroni juhatuse esimees Andrus Ossip.Foto: Meeli Küttim

    Äsja avaldatud ASi Eesti Liinirongid (Elron) majandusaruandest selgub, et ettevõte teenis mullu küll 7,8 miljonit eurot puhaskasumit, kuid samal ajal sai riigifirma koguni 30,6 miljonit eurot toetusi.

    Esimese täisaasta tegutsenud Elron sai reisijateveoks 13,7 miljonit eurot, lisaks 16,9 miljonit eurot uue veeremi soetamiseks Ühtekuuluvusfondist ja riigieelarvest. Võrdluseks: piletimüügitulu oli kokku 10,1 miljonit eurot.
    Ossip: hoopis bussid eelisseisundis
    Eesti Liinirongide juht Andrus Ossip selgitas, et rongiliiklus toimib ka mujal maailmas samadel alustel ning riigi dotatsioon on sellisel transpordivõrgul alati olemas.
    Enamgi, Ossipi sõnul on hoopis bussidel rongide ees eelis, kuna lisaks kütuseaktsiisile peab Elron tasuma ka raudtee kasutuse tasu. “See on Elroni kogukulu eelarvest pea kolmandik. Kui me võtame bussivedajad, siis nemad maksavad rongivedajatega sarnaselt aktsiisi, aga eraldi maantee kasutamise tasu ei maksta. Ma ei arvagi, et bussid peaksid seda maksma, aga kui me neid asju võrdleme, siis nad ei ole üks ühele võrreldavad,” selgitas Ossip.
    Elron tasus mullu infrastruktuuri kasutustasu 10,0 miljonit eurot ehk sama palju, kui saadi 2014. aastal piletimüügitulu.
    Konkurendid vihased
    Bussiettevõtete Lux Express AS ja SEBE AS omanik Hugo Osula oli nördinud, et peab kaudselt toetama Elroni ärimudelit.

    Riik pakub ebavõrdset konkurentsi

    Neeme Tammis, ASi Hansabuss juhatuse esimees

    Me oleme jätkuvalt samal positsioonil nagu varem, et riik ei tohiks pakkuda dotatsiooni kaudu ebavõrdselt konkurentsi eraettevõtlusele. Niimoodi suretatakse eraettevõtlus välja. Suurte toetuste najal, kus kasutatakse kõigi meie maksumaksjate raha, oskavad kõik uhkelt ja edukalt äri ajada, aga ilma toetusteta hakkama saamine on palju olulisem väärtus. Rongiliiklust on kindlasti vaja, aga riik peaks korraldama konkursi ja andma võimaluse praegustele vedajatele olla operaatori rollis.

    Lõppude lõpuks juhtub see, et Elron on suures kahjumis ja suretab ka bussifirmad välja. Riigi pikaajaline vaade peaks olema keskkonnasõbralik ja kaasaegne, nagu paljudes teistes Euroopa riikides, et tuua sõitjad autodest ühistransporti, mitte inimesed busside pealt rongide peale ümber jaotada.

    Rongiliiklust on vaja ja kui rongidesse on investeeritud, siis võetakse see raha meie kõigi taskust. Aga kommertsliinidel maksab inimene ise selle bussipileti kinni ja see ei tule nende taskust, kes ei sõida.

    “Mul on värskelt laual möödunud aasta majandustulemused. Me maksime riigile eelmisel aastal üle 6 miljoni euro makse. Elron, nagu ma näen, sai ainuüksi tegevuskulude katteks riigilt 14 miljonit dotatsiooni, uue veeremi ostmiseks veel 17 miljonit abiraha, et üldse ots otsaga kokku tulla. Ja kujutage ette, et need kaks ettevõtet konkureerivad omavahel justkui võrdne võrdsega,” lausus Osula.
    “Kui üks vabaturu tingimustes toimetav transpordiettevõte ennast sellisel kombel majandaks ning oma klientidesse selliselt suhtuks, siis oleks lõpp küll valus, aga vähemalt kiire. Elron saab paraku maksumaksja kulul endale lubada pikka ja piinarikast pankrotti. Uute rongide juurdeost ainult võimendaks dotatsioonisõltuvuses rongiäri raiskavat ülekoormust Eesti ühiskonnale,” lisas Osula.
    ASi Hansabuss juhatuse esimehe Neeme Tammise sõnul on nende tulud Elroniga konkureerivatel liinidel kahanenud ning nad on pidanud liine sulgema. “Nendel liinidel, kus me rongidega konkureerime, on meie tulu kahanenud. Me panime liine kinni Sauel ja ka üle-eestilistel liinidel ja praegu oleme seisus, et inimesed ei ole Sauel ikkagi rahul ning Saue linn otsib aktiivselt lahendusi, et toetada ka bussiliiklust. Sest eraettevõtja ei saa sõita kahjumis,” rääkis Tammis.
    Tema sõnul käib kokkuvõttes üks suur ringtoetus. “Riik toetab aina enam rongi ja kohalik omavalitsus peab selle tõttu toetama veel rohkem bussi, sest kõigile reisijatele ei sobi paratamatult ainult rongiliinid. Riigil puudub pikaajaline ja tasakaalustatud vaade ühistranspordile,” rääkis Tammis.
    Reisijate valik
    Ossip suhtub tulevikku optimistlikult. Tema sõnul kasvab reisijate arv iga kuuga ning see tähendab piletitulu kasvu. Alles hiljuti tegi ta majandusminister Kristen Michalile ettepaneku veel kolme viievagunilise lisarongi soetamiseks 30 miljoni euro eest. “Mina näen küll tulevikku väga positiivselt,” kommenteeris Ossip. Keskmine piletitulu reisija kohta on aastaga kasvanud ligi kümnendiku võrra, 1,73 euroni.
    Kokku tehti riigirongidega mullu 5,84 miljonit sõitu ehk 50% rohkem kui aasta eest. Samas on ettevõtte hinnangul oluline osa kasvust tingitud uute rongide lühematest ühendusaegadest ja tihedamast sõiduplaanist. Majandusminister Kristen Michal lubas Äripevale kommentaari anda täna.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.