Maarja Lega • 10. august 2015
Jaga lugu:

Pakiautomaatide kasutamine hüppeliselt kasvanud

SmartPOSTi pakiautomaadi abil kogutakse kuni 24. augustini koolitarbeid Rapla, Pärnu, Võru ja Järva-Jaani toimetulekuraskustega perede lastele.   Foto: Raul Mee

Pakiautomaatide edu on tihedalt seotud e-kaubanduse kasvuga, pakkudes nii ettevõtjatele kui organisatsioonidele uusi võimalusi oma klientide ja toetajatega side pidamiseks.

Pakiturg nurmbrites

*Eestis on kokku 189 pakiautomaati, millest enamus asuvad keskustes ja suuremates asulates.

*Omnival on 104 pakiautomaati ja SmartPOSTil 85.

*Mõlemal ettevõttel on pakiautomaate ka välismaal. Näiteks Omnival on 46 pakiautomaati Lätis ja 44 Leedus, SmartPOSTil on 477 pakiautomaati Soomes.

Pakiautomaatide kasutamine kasvab iga aastaga ning sellel turul opereerivad ettevõtted käivad kasvuga kaasas. TNS Emori uuringu järgi kasvas 2014. aastal eraisikute postipakiturg Eestis 32%. SmartPOSTi tootejuhi Vitali Vorobjovi hinnangul on sarnast kasvu oodata ka tänavu.

„Eestlased on pakiautomaatide usku rahvas. Täna on Eestis üks pakiautomaadi lahter iga 55 elaniku kohta,“ selgitas pakiautomaatide edu Omniva juhatuse liige Ansi Arumeel. „Tänaseid logistikamaailma trende arvestades ei ole mingi ime, kui juba mõne aasta pärast oleks piltlikult väljendudes igal eestlasel oma pakiautomaat,“ sõnas ta ja lisas, et selle näitajaga hoiame maailmas kindlat esikohta.   

Uudsed koostöövõimalused

Arumeele sõnul annab pakiautomaat kaupmeestele mitmeid lisavõimalusi. Tänu ID-kaardi isikutuvastussüsteemile on kindel, et paki võtab vastu üksnes tellija. Lisaks sellele on pakiautomaatide vahendusel võimalik kaupa tagastada. „See on mugav viis lahendada näiteks kauba garantiiga seotud logistilisi probleeme. Koos kaubaga saab klient tagastuskoodi, millega on võimalik kaup pakiautomaadiga tagasi saata,“ rääkis Arumeel.

Lisaks korraldavad paljud ettevõtted tarbijamänge, mille lõppedes tuleb auhinnad komplekteerida, pakendada ja võimalikult kiiresti ning mugavalt inimesteni toimetada. Pakiautomaadid on auhindade kohale toimetamiseks hea võimalus, pakkudes selleks kompleksteenust, mis vabastab ettevõtte kõigist pakisaadetisega seotud tegevustest.

Automaatide kaudu saavad ettevõtjad oma klientidele ka reklaamkingitusi saata. Näiteks Eesti muusika-aastaga seoses saadeti Omniva pakiautomaadi kasutajatele kingituseks kontserdipileteid. Idee tuli sellest, et Omniva on muusika-aasta logistikapartner ja on aidanud toimetada üle Eesti sünnitusmajadesse muusika-aastal sündivatele lastele tunnistusi ja vesilinnuvilesid. „Tahtsime ühiselt teha veel midagi sellist, mis oleks ühtviisi tore mõlemale poolele. Üheskoos jõudsime mõtteni, pakkuda pakiautomaatide abil muusikalisi elamusi,“ kirjeldas idee sündi Kristel Üksvärav, muusika-aasta projektijuht.

Edasi võeti ühendust erinevate kontserdikorraldajatega ning saadud 500 piletit lisas Omniva juhuvalikul pakkidele. Seega koos pakiga ootasid tarbijat erinevad kontserdipääsmed. „Meie jaoks oli see oluline aktsioon just seetõttu, et muusika-aasta raames on soov jõuda võimalikult erinevate inimesteni ning innustada neid muusikast osa saama,“ selgitas Üksvärav.

Mida pakiautomaati tellitakse?

Pakiautomaatidesse tellitakse kõiksugu e-poodides müüdavat kaupa – elektroonikat, kosmeetikat, parfümeeriat, riideid, jalatseid, mänguasju, raamatuid ja toidulisandeid. Teisisõnu kõike võimalikku ja vajalikku, mida e-kaubandus pakub.

Mida ei tohi pakiautomaati panna?

Klientide ja töötajate ohutuse tagamiseks ning saadetise turvaliselt sihtkohta jõudmiseks on mitmeid esemeid ja kaupu, mida ei tohi saata pakiautomaati. Kindlasti ei tohi pakiautomaati saata tule- ja plahvatusohtlikke aineid, relvi, laskemoonasid, mürgiseid, radioaktiivseid, narkootilisi ja psühhotroopseid ained, elusloomi, vastava pakenduseta teravaid esemeid, kiiresti riknevaid toiduaineid ja vedelikuga täidetud anumaid, mis ei ole lekkimiskindlalt suletud ja purunemiskindlalt pakendatud.

Kui suured on pakikandemahud?

Omniva vahendusel saadetakse Eestis päevas laiali keskmiselt ligikaudu 7000 pakki. Iga aasta kasvab pakkide maht ligikaudu kolmandiku võrra. Sarnane pakikandemahu kasv on ka Itella SmartPOSTis, kus liigub SmartPOSTi automaadiga ühes kuus umbes neli kuni viis tuhat pakki.

Allikas: Ansi Arumeel, Vitali Vorobjov

Pakiautomaat aitab teha heategu

Üheks üle-Eestilise pakiautomaadivõrgu kasutamise heaks näiteks on ka SmartPOSTi iga-aastane heategevuskampaania. 24. augustini kestva tänavuse heategevuskampaania “Uuele ringile!” käigus aitavad Itella SmartPOST, Heategevuslik MTÜ Saagu Valgus ja MTÜ Aarete Laegas koguda Rapla, Pärnu, Võru ja Järva-Jaani toimetulekuraskustes perede lastele koolialguseks vajaminevaid koolitarbeid ja –riideid.

Kampaanias saab osaleda, kogudes lastele mõeldud koolitarbed kokku ja läkitades need SmartPOSTi automaadiga Aarete Laekale, mis saadetised sorteerib ja MTÜ-le Saagu Valgus üle annab. „Selleks tuleb kõik saadetavad esemed panna ühte pakki, näiteks kilekotti, märkida pakile märksõna “Uuele ringile” ja toimetada pakk SmartPOSTi pakiautomaati,“ selgitas Vorobjov.

Arengud maapiirkondades

SmartPOSTi tootejuhi sõnul saavad keskmisest enam pakke aastas just maapiirkondade elanikud. „Aktiivsema pakiautomaatide kasutamise maapiirkondades tingib eelkõige e-kaubanduse universaalne kättesaadavus ja alternatiivsete ostuvõimaluste puudumine linnadest väljaspool,“ selgitas Vorobjov. Ehkki arvuliselt on pakiautomaate rohkem suuremates tõmbekeskustes, näitab nende regionaalset tähtsust suur kasutusaktiivsus.

Pakiautomaadid loovad võimaluse oma saadetisi mugavalt saata või kätte saada, seda sõltumata asukohast. „Kui maapiirkonnas on pakiautomaat, toob see sealsetele inimestele maailma koju kätte,“ selgitas Arumeel. See annab võimaluse tegeleda näiteks e-kaubandusega ja pakkuda oma teenuseid tervele maailmale. Kuna teenuste valik pakiautomaatides järjest kasvab, siis saab peagi rääkida pakiautomaatidest kui täieõiguslikest selvepostkontoritest.

Pakiautomaatide tulevik

Omniva juhatuse liikme Ansi Arumeele sõnul on praeguse aja selge trend pakiautomaatide võrgustiku kiire laienemine ning pakiautomaatide liikumine inimestele järjest lähemale. „Kui e-kaubanduse kiire areng jätkub praeguses tempos, võivad pakiautomaadid minu hinnangul jõuda igasse Eesti külla. Tulevikus võib isegi igal majal olla oma pakiväljastuskoht,“ rääkis Arumeel ja lisas, et nii ei olekski midagi imestada, kui juba lähiajal saaksime väita, et igal eestimaalasel on oma pakiautomaadi lahter.

Teine selge trend on järjest uute teenuste kolimine pakiautomaatidesse. Juba täna on võimalik saata pakki Omniva pakiautomaadist teistesse Euroopa riikidesse, lähiajal lisandub võimalus tellida ka välismaistest e-kauplustest pakke Omniva pakiautomaati.

Pakiautomaadituru kiire areng

Aasta 2012 oli murranguline, sest pakiautomaatide kaudu võeti välja rohkem pakke kui postkontorite võrgust. 2014. aasta oli samuti erakordne, sest esmakordselt tõusid pakiautomaadid pakkide kättesaamissageduselt ette kullerposti teenusest ehk pakkide kojukandest.

Ka e-kaubandus areneb mühinal. „Juba täna ostavad eestimaalased välismaistest e-kauplustest pea sama palju kaupu kui kodumaalt,“ ütles Arumeel. Ta prognoosib, et lähitulevikus ostetakse valdav osa kaubast suurtest välismaistest e-poodidest, mis suudavad pakkuda suuremat kaubavalikut ja paremaid hindu. „Pakiautomaadid on aga osa sellest e-kaubanduse ahelast – need loovad nii kaupmeestele kui ostjatele mugava, odava ja kiire võimaluse kaupade liigutamiseks,“ on Arumeel seisukohal. Vorobjov lisas, et kuivõrd e-kaubandus ja postipakiturg on tõusutrendis, on igati loogiline kasvatada sealjuures pakiautomaadivõrku.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas