Kristjan Pruul • 20 detsember 2017
Jaga lugu:

Uberi kohtuotsus võib Eestis probleeme tekitada

Taksod.
Taksod.  Foto: Scanpix/Reuters

Euroopa Kohtu otsus tunnistada Uber transpordifirmaks võib löögi alla panna Eesti ühistranspordiseaduse, mis teeb vahet taksofirmadel ning Uberi ja Taxify sugustel ettevõtetel.

Euroopa Kohus otsustas täna, et Uberi pakutav vahendusteenus on olemuselt transporditeenus, mistõttu ei laiene ettevõttele infoühiskonna teenuste pakkumisega seotud siseturu õigused. Loe pikemalt koos Taxify kommenteeriga sellest artiklist. 

Praegu on veel raske öelda, milliseks kohtuotsuse mõju Eestis kujuneb, kuid võib arvata, et taksoteenuste pakkujad leiavad nüüd, et kõiki sektori ettevõtteid peaks kohtlema võrdselt, kommenteeris Lextali advokaadibüroo advokaat Rauno Kinkar.

Praegu on ühistranspordiseaduses Uberi ja Taxify tarvis tehtud erand, mis kirjeldab nende teenust infoühiskonna teenusena, kuid kolmapäevane Euroopa Kohtu otsus ütles, et vähemalt Uber on kindlasti transpordiettevõte ja infoühiskonna teenuseid reguleerivad seadused Uberisse ei puutu. Kinkari sõnul võib see tähendada, et taksoteenuse pakkujad on Eestis Uberi või Taxify kõrval ebavõrdses seisukorras.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi hinnangul jääb seadus siiski otsusega kooskõlla. "Pelgalt kohtu pressiteate põhjal võime kinnitada, et meie ühistranspordiseadus on selle kohtuotsusega kooskõlas ja muutma ei pea. Otsuse endaga pole me veel tutvuda saanud," kommenteeris teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatter.

Veel juhtis Kinkar tähelepanu sellele, et tänane otsus võib hakata jagamismajanduse ehk teenuseid vahendavaid ettevõtteid mõjutama kahes aspektis — maksuõiguslikult ja tegevuslubade kontekstis. "Esiteks tekib küsimus just selles, kas ettevõtetel peab olema oma sektoris siis tegevusluba. Teiseks tekib maksuõiguslik probleem: kas ettevõtte kogukäive on tema käive või on käive ainult teenuse vahendamise jagu. Ma kardan, et siin tekib tegelikult suur mõju ja paljuski ka kahetsusväärne mõju" rääkis Kinkar.

Tema hinnangul ei soovinud Euroopa Kohus vast teha olulist pretsedenti, mis hakkaks suunama kogu jagamismajandust, on ka transpordisektor eriline just väga tugeva regulatsiooni tõttu, kuid see ei tähenda, et laiema mõjuna tekivad samad küsimused ka näiteks Airnbnb tüüpi ettevõtete kohta. "Võib juhtuda ju sama, et tekib küsimus, kas nad osutavad tegelikult majutusteenust ja neile peaksid laienema majutusasutustega seotud nõuded, sellal kui praegu töötavad nad praktiliselt reguleerimata alal."

Lextal on varasemalt nõustanud jagamismajanduses tegutsevaid ettevõtteid.

 Dmitri Jegorov, rahandusministeeriumi maksu- ja tollipoliitika asekantsler

 Esmapilgul on maksudes siinkohal otsene mõju võimalik ainult kaudsete maksude ehk käibemaksu osas

ja sedagi ainult riigipiire ületava teenuse puhul. Ühed teenused on maksustatavad ühe riigi reeglite ja määrade järgi ning teised teenused on teisiti. Mis puutub otsestesse maksudesse nagu ettevõtte tulumaks Uberi ja teiste uuendusmeelsete ettevõtmiste puhul, siis tekib koguni küsimus, kas otseste maksude seisukohast on siin üldse millestki rääkida, sest kasumit maksustame me tulumaksuga sõltumata sellest, kuidas nimetatakse või liigitatakse seda teenust, mis kasumit teenib.

 

.

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt