• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 04.12.96, 00:00

Saks kiidab tolliameti juhti

Küsimustele vastab RE Eesti Kütus peadirektor Toomas Saks

Venemaa naftatöötlemistehaseid piiravad firmad, kes tegelevad kütuse vahendamisega. Osal neist on ka esindused Eestis. Kõige lihtsam variant kütust saada on kasutada nende firmade abi, ehkki vahel on võimalik ka otse tehasest või keset Venemaad, raudteelt osta.
Venemaa kütusestruktuur on üsna keeruline. Nii naftapuurtorni ja -töötlemistehase kui tehase ja riigipiiri vahel ajab äri lugematu arv firmasid, kes kõik tahavad manti võtta. Hinnatase on Venemaal täiesti arusaamatu.
Meil on mitme tehasega lepingud, kuid need tihtipeale ei toimi. Ei maksa mitte otseleping tehasega, vaid hind piiril.
Tuleb ette, et vahendajate pakutav kütus on odavam kui tehasel.
Kvare on üks Kirishi naftatöötlemistehase ümber tegutsevatest firmadest.
Käesoleva aasta esimesel poolel tekkis Eestis olukord, kus riigi siseselt pakutava kütuse hind oli piiril pakutavast odavam. Ilmselt osal firmadest õnnestus tolli- ja aktsiisimaksust kõrvale hiilida.
Meie saame oma tulu ainult ühest allikast -- kütust odavalt ostes ja seda kallilt müües. Meie jaoks piisab sellest, kui kütust müüva firma paberid -- registreerimistunnistus, kütuselitsents ja maksuameti kinnitus käibemaksukohusluse kohta on korras. Mis alust on mul seepeale väita, et tegu on riiulifirmaga?
Mingeid muid pabereid ükski seadus ega eeskiri ei nõua. Kui tulla Espigori ja Pareveki juurde, siis oli toll ise pidanud neid usaldusväärseteks firmadeks, andes neile aktsiisi- ja käibemaksu tasumiseks kümnepäevase pikenduse pärast lõppdeklaratsiooni esitamist.
Kas oskan mina nende inimeste vahel vahet teha, kui inimesel on firma tempel ja kui tal on põhikirja alusel õigus alla kirjutada?
Me teeme päevas 30--40 tehingut, puhtfüüsiliselt pole võimalik lasta kõigi passe kaitsepolitseis või kusagil mujal kontrollida. Kui ikka inimesed võltsivad passe või kasutavad neid, siis see käib selgelt kriminaalkoodeksi alla.
Võib ju jõuda absurdini, seades kahtluse alla ka näiteks teie kui Äripäeva ajakirjaniku visiitkaardi või töötõendi.
Kui oleme teinud ostu-müügilepingu, siis oleme ka kauba eest maksnud. Aga me oleme ju kauba vastu saanud.
See on tavaline tehing.
Võimalikud on kolm varianti. Suhteliselt vähe kasutame ettemaksu, sealhulgas saja protsendi ulatuses. Teine variant on maksta piiril vastavalt saabunud kütusekogusele. Kolmas võimalus on järelmaks.
Espigori kütuse eest maksime kohe kauba saabumisel Rakvere terminaali.
Kui ma õigesti mäletan, siis Pareveki puhul kasutati ettemaksu.
Ei, kohe kindlasti mitte. Eesti Kütuse esindaja käis küll koos Espigori mehega pangas, kuid ainult kontrollimas, kas riigimaksud tasutakse ära.
Iseasi, et Espigor võis trahvi maksmisel kasutada Eesti Kütuselt kauba eest saadud raha, millega ma aga ei ole kursis.
Ei, maksame ainult pangaülekannetega.
Täpselt seda, mida toll tegi. Talviku (tolliameti peadirektor -- toim) poolt oli see ainuõige käitumine.
Rohkemat polegi vaja, kui toll suudaks oma kontrolli all hoida kütust kümme päeva, mis on antud riigimaksude tasumiseks.
Eesti Kütus kui riigifirma ei võidaks salakütuseäriga midagi. Me ju peseksime siis riigimaksud riigikassasse tagasi. Eesti Kütuse kasum kuulub nii või teisiti riigile.
Iseloomulikud on Eesti Kütuse käibemuutused. Aasta alguses, mil tolli võitlus salakütusega oli loid, küündis Eesti Kütuse käive 7,8 miljoni kroonini kuus. Oktoobriks oli see tõusnud juba 30,7 miljoni kroonini, seda suuresti tänu tolli tõhusamale tööle.
Need kütusefirmad ei teadnud, et nad ostsid kütust, millelt riigimaksud on tasumata. Ega heauskne ostja ei saagi kuidagi kontrollida, kas maksud on või ei ole eelnevalt tasutud.
Minu teada on tolli templid igal pool peal olnud. Saatelehtedel olid tollitemplid ja luba kütus maha laadida.
Rakvere terminaalist hakati kaupa välja andma enne tolli keelavat kirja. Pärast tolli kirja saabumist lõpetati kohe ka kütuse väljastamine.
Oleme välja pakkunud mitmesuguseid lahendeid, sealhulgas koos õliliiduga. Näiteks võiksid Eestis olla tollivabad terminaalid. See jätab küll võimaluse tollitemplite võltsimiseks, samas aga välistab äritsemise suurte kogustega.
Toll on niisuguste ladude vastu kõvasti võidelnud. Ühtpidi võib ju sellest aru saada, sest terminaalide tehniline tase pole kiita. Teisalt on kõikjal enam-vähem nõuetele vastavad mõõteriistad olemas.
Ei oska kommenteerida. See, et me oleme ostnud kaupa firmadelt, kes on tollis vahele jäänud, pole kunagi saladus olnud. Seda on ilmselt teinud ka teised firmad. Toonitan taas, et tolli loiu tegevuse tagajärjel tekkis aasta alguses Eestis olukord, kus kütuse hind oli siseturul odavam kui piiril.
Kõige lihtsam petmismoodus on deklareerida tollilaost kaup Eestist väljaviimiseks, ehkki kaup jääb Eestisse. Kusjuures muretsetakse kõik vajalikud tollitemplid. Maksudest kõrvalehiilimise ainus võimalus on tolli petta, iseasi, kas seda tehakse tolli enda abiga või mitte.
Jah, tänu tolli tõhusale tegevusele on olukord muutunud selliseks, et Eestis tasub jälle kütusega kaubelda.
Tegutseksin täpselt samamoodi nagu Talvik viimased pool aastat.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 24.07.24, 15:46
Eesti inimesed eelistavad suvel üha enam alkoholivaba õlut, siidrit või longdrinki
Käes on suur suvi ning põhiline puhkuste aeg. Ekslikult arvatakse, et soe suveaeg kipub paljudele eestlastele koos alkoholiga mööduma. Aastast aastasse on kasvanud aga just alkoholivabade toodete populaarsus ning seda mitte üksnes suvel, vaid üleüldiselt – kasvanud on nii alkoholivabade toodete hulk kui ka tarbijate nõudlus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele