Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lepiksoni nimi seotud maksupettustega

    Möödunud nädalal olid Soome politseinikud taas Tallinnas. Soome ametnike kahtlused algasid möödunud aastal, mil pankrotti läinud EMEXi ühe põhipartneri Kuusakoski Oy-ga tihedalt seotud Tikkurilan Romu Oy menetluse käigus tulid ilmsiks ulatuslikud maksupettused. Tikkurilan Romu kaudu sooritatud salatehingute kogumaht on ligi 80 miljonit Eesti krooni.
    Eesti maksuameti juhid väidavad, et kahtlused puudutavad vaid Soome ärimehi ja nende firmasid. Kaitsepolitsei keeldus asja uurimast põhjusel, et tegu on välismaalaste ja välisfirmadega. Keskmajanduspolitsei juhi Veljo Aleksandrovi sõnul pole asi aga sugugi kalevi alla peidetud.
    Tänavu suvel Eestis korraldatud ülekuulamisel eitas Robert Lepikson oma osalust maksupettustes, kinnitades, et tema allkirju on võltsitud. Sama kinnitas tema äripartner Valdek Kaurit.
    Peale Lepiksoni olid politseisse ülekuulamisele kutsutud veel Peeter ja Priit Ilves ning Ivar Alt. Viimased kolm väitsid, et neil pole maksupettustega Soomes mingit pistmist ja et nad ei tunne Lepiksoni.
    Metallitehingute üheks vahendajaks Eestis oli AS Pelikor, mille omanikuks on USAs registreeritud Pelikan Inc ja tegevjuhiks Erkki Juhan Laaksonen. Metall suunati siit Soome Tikkurilan Romule, kust saadi vastu sularaha.
    Sularaha väljamaksekviitungitele olid märgitud eestlaste nimed. Näiteks 1994. aasta novembris-detsembris olevat väidetavalt 170 000 USD saanud üks tuntud endine politseiametnik. Mees ise peab kviitungil olevat allkirja üsna viletsaks võltsinguks.
    Anonüümseks jääda soovinud Eesti politseiametnikud kinnitasid aga, et Soome kolleegid on jätkuvalt arvamusel, et maksuafääride taga on ikkagi Robert Lepikson.
    Lepiksoni enda väitel on tema ainus rikkuse allikas Shveitsi firma Hartmann & Partners AG. 1995. aasta andmete põhjal deklareeris ta enda tuludesse üle kahe miljoni krooni. Samas on ta lisanud, et tema tulud olenevad tema vajadustest.
    Linnapea ise eitab omandisuhteid Shveitsi firmaga, öeldes, et nad on koos Kauritiga saanud üksnes volitused alumiiniumi vahendamiseks Tadzhikistanist.
    Helikassetitehases karjääri teinud Robert Lepiksoni ja EW-aegse riigivanema Jaan Tõnissoni poja Helduri teed ristusid 1989. aastal, mil ühisettevõttele Avantek peadirektorit otsiti. Lepikson õigustas end igati. Metalliäri läks hoogsalt käima ja juba 1991. aasta tõi firmale üle 50 miljoni krooni puhaskasumit.
    Metallitehingutele tegi lõpu valitsus, kes kogu Eestis toimuvatest rohketest pisivargustest ärritatud rahva survel peatas ajutiselt metalli väljaveo riigist. Avanteki juhatus otsustas oma metallilaoplatsid Tallinna lähistelt Peterburi üle kolida.
    Lepikson, kelle suhted Tõnissoniga hakkasid halvenema, kavatses luua Peterburis koos oma vene kaaslastega firma Paero, kuhu taheti üle kanda Avanteki metallitöötlemisseadmed. Avanteki venelased tegidki asja teoks, kuid vedasid Lepiksoni alt, jättes talle liiga väikese osaluse.
    Lepikson sõitis Peterburi ning nõudis Avantekile varad tagasi. Venemaal aset leidnud segast vahejuhtumit meenutab kaua aega ainsana Lepiksoni nimele Eestis registreeritud firma, mis kannab sama nime -- AS Paero.
    Pärast Lepiksoni lahkumist Avantekist 1992. aasta juulis viidi firmas läbi põhjalik audiitorkontroll, mille tulemusi pole siiani avaldatud. Mõned allikad väidavad, et audit tuvastas mitmeid Lepiksoni-poolseid rikkumisi ja et võimalikud nõuded ulatuvad miljonitesse.
    Istudes veel Avanteki peadirektori toolil, alustas Lepikson valitsusjuht Tiit Vähiga läbirääkimisi riigiettevõtte Eesti Metallieksport (EMEX) loomiseks. EMEXi direktoriks kinnitati Lepikson juulis 1992.
    Kahe parteikaaslase omalaadsed suhted on püsinud tänaseni. Tasub meenutada Vähi lubadust anda Lepiksonile majandusministri portfell, mis jäi oponentide survel täitmata. Vahepeal oli Lepikson kaitseministeeriumi kantsler, siis peaministri nõunik, hiljuti sai Tallinna linnapeaks.
    Poliitilised vaatlejad on avaldanud arvamust, et Lepikson on ainus, kes suudab Vähile koonderakonna siseselt kanna peale astuda.
    Viimastel kohalikel valimistel valimisliitu Tallinn rahaliselt toetanute sponsorfirmade juhtgrupis on Lepiksoni ülalpidamisel olev AS Rüütel & Vanaselja Racing 200 000 krooniga. Heldekäeliste eraisikute loetelus on Robert Lepikson ise 95 000 krooniga, tema partner Valdek Kaurit 45 000 ja rallikaaslane Raido Rüütel 20 000 krooniga.
    EMEXi peadirektorina jätkas Robert Lepikson metalliäri oma vana partneriga Soomest. Kuusakoski Oy asutas Eestis koguni kaks tütarfirmat, neist üks, AS Koidupuna kolis oma asjaajamise üle EMEXi peakontorisse.
    Lepikson leidis Saksamaalt ka uue partneri, firma HKS GmbH, mis on tihedalt seotud tema kunagise koolipõlvesõbra Erich Kõrgega. Ühiselt kavandati plaan EMEXi jaluleaitamiseks.
    Tallinnast hakkasid Müncheni ja Düsseldorfi poole suunduma metallikoormad. Vastu saadi EMEXile vajalikke seadmeid ja masinaid, sekka mõned Kõrge vanad autod. Samasse aega jääb ka Robert Lepiksoni esimese isikliku välismaise auto, aasta vana Mercedes-Benzi ost.
    Koos EMEXiga hakkas arenema ka seni tundmatu, Lepiksoni sõnul varem toiduaineid müünud HKS GmbH. Möödunud aasta alguses avas Saksa firma Tallinnas oma esinduse: Erich Kõrge venna Arvo Kõrge kodus.
    1993. aasta lõpus kontrollisid EMEXis toimuvat riigikontrolli kontrolörid, kes midagi ei avastanud. Oli küll tehtud vihjeid EMEXi Saksa-partneri kohta, kuid paberitel klappis kõik.
    Toonast kontrollreidi meenutavad senini riigikontrolli arhiivis EMEXi ja HKSi vahel sõlmitud arvukad müügilepingud, kus musta vanametalli tonni hind kõigub 40 ja 120 DEMi ja alumiiniumitonni hind 850 ja 1250 DEMi vahel.
    1993. aasta suvel jõudsid leheveergudele kaks EMEXiga seotud kohtulugu. Robert Lepikson ja Eesti Ekspressi väljaandja Hans H. Luik süüdistasid teineteist solgi kaela kallamises.
    Seda ootamatum oli nende sõbrunemine. Kuluaarides on avaldatud arvamust, et kahe vastase lähenemise ajendiks sai Eesti Ekspressis ilmunud Luige lause: «Kujutlege võrdluseks, et EMEXi direktor näitaks metalli müügil ametlikult ära ühe summa, kokkuleppel Soome partneriga aga kantaks veel teatav raha mõnele Shveitsi pangaarvele.»
    (Isamaalased ei kahelnud tollal, et Luik on jõudnud Lepiksoni rikkuse lätetele üsna lähedale. Laari ja Tarandi valitsuse ajal majandusministeeriumis töötanud ametnikud nimetavadki Lepiksoni EMEXi peadirektori kohalt vabastamise üheks ajendiks 1995. aastal ministeeriumisse tulnud samalaadseid vihjeid. Ametliku põhjusena serveeriti avalikkusele Lepiksoni soovi poliitikasse astuda.)
    Mõned nädalad hiljem, augustis 1993 ilmus läbi kolme Eesti Ekspressi Luige halvustav järjejutt Lepiksoni endise tööandja Heldur Tõnissoni äridest Eestis ja Venemaal.
    Sama aasta septembris andis aga Lepikson Luigele raha kõmulehe Post elluäratamiseks. Ühiseks äriprojektiks sai ka Eesti Sõnumid, mille asutamine ja lõpetamine põhjustas skandaale.
    Lepiksoni ja Luige sõprus kestab siiani, ehkki avalikult pole nad enam ühise äriga seotud. Mõned nädalad tagasi ütles Luik KUKU-raadio keskpäevatunnis:
    «Imestan, et Lepiksoni pole veel rünnatud, ehkki on juba mõnda aega teada üks kummaline seeria metallitehinguid, mida 1993. aastal tegi Laaksoneni juhitav firma. Teades, et asi on kapos uurimisel, Eesti Ekspress asja üles ei võtnud. Kapo on tänaseks uurimise lõpetanud, öeldes, et Eesti kaitsepolitsei ei uuri välismaal ja välismaalaste poolt toimepandud kuritegusid.»
    Pole välistatud, et maksuafäärides selgust ei saadagi. Midagi samalaadset on juba juhtunud. 1994. aasta veebruaris jagas toonane Tallinna politsei abiprefekt Jaan Valtna kahtlusi, et EMEXi sildi varjus käib illegaalne metalliäri. Sellekohane kriminaaltoimik läks kaduma.
    Selle aasta algul saatis Tallinna majanduspolitsei järelepärimise metallitehingute selgitamiseks Soome, kust saadetud vastus on taas kaduma läinud.
    Politseiameti peadirektor Ain Seppik korraldas reedel Lepiksoni palvel Äripäeva esindajate kohtumise kõnealuse kriminaalasjaga kursis olevate politseiametnikega.
    Viimased kinnitasid, et Soome politsei ei ole kellegi osaluse suhtes, Lepikson kaasa arvatud, mingit seisukohta võtnud. Esialgu käib alles uurimine.
    Kohtumisel viibinud keskmajanduspolitsei komissar Henri Sepp ütles, et algatatud kriminaalasja raames nimetatakse mitmeid Eestis registreeritud firmasid. Tallinna majanduspolitsei komissar Vladimir Kissel lisas, et mitme firma nimed on seotud teiste kriminaalasjadega, mis on Tallinna majanduspolitsei menetluses.
    Samas viibinud Lepikson kinnitas reedel veel kord, et tema allkirjad dokumentidel on jäme võltsing.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Suurpank langetas tehnoloogiahiiglaste hinnangut
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.