Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Intrastati edastamine maksab tollivormistusest vähem
Intrastati hind võrreldes praeguse tollivormistuse hinnaga ühe kaubakoodi kohta tuleb ACE Logistics ASi juhataja Andres Matkuri hinnangul madalam. ?Kui palju, täna veel täpselt öelda ei oska, kuna sõltub paljuski sellest, milliseks kujuneb konkurents selles osas.?
ASi DFDS Transport tegevjuht Jaan Lepp leiab, et Intrastati hind ei tule oluliselt madalam, sest Intrastati aruandluses kajastub suures osas sama info mis tollideklaratsioonil. Täna maksab ASi ACE Logistics tollivormistuse põhileht 150 krooni (1 kaubakood) ja lisaleht 80 krooni (3 kaubakoodi), maakleritasu ühe deklaratsiooni kohta on 100 krooni. See teeb praegu ühe kaubakoodi hinnaks ühe koodi korral 250, nelja koodi puhul 82,5 krooni, 50 koodi puhul 32,2 krooni.
?Samas tollivormistuste hinnad kolmandate riikide kaupadele mõne aja jooksul kindlasti tõusevad, mis on tingitud tollivormistuse keerulisemaks muutumisest,? selgitab Matkur. ?See ei juhtu kohe 1. maist, kuid aasta jooksul, arvan, hinnatõus toimub.?
Intrastati täitmise ja edastamise teenust sisse osta plaanival kliendil soovitab Matkur kõigepealt selgitada, millisel kujul ja millises mahus Intrastati aruandlust konkreetne klientettevõte esitama peab. ?Tegelikult sõltub Intrastati esitamise töömahukus palju sellest, kui suurel määral ettevõte kaubanduses ELi riikidega osaleb ja kui suur on tal erinevate tarnijate hulk,? selgitab Matkur. ?Palju sõltub ka kauba saatedokumentidest, st millisel kujul need ettevõtte jaoks esitatakse. Suhteliselt suurte mahtude korral on kindlasti võimalikud kauba kohta elektrooniliste andmete edastamise kokkulepped tarnijatega, mis võimaldavad neid andmeid kasutades koostada Intrastati aruanne ilma inimtööjõu suurema vahelesegamiseta.?
Lepp soovitab veel kõrva taha panna, et Intrastati aruanne tuleb esitada hiljemalt järgmise kuu 10. kuupäevaks eelneva kuu tehingute kohta, aruannet võib esitada jooksvalt ehk näiteks iga ostu-müügitehingu põhiselt või üks või mitu korda kord kuus. ?Tähtis on, et kõik teostatud tehingud oleks kajastatud,? lisab Lepp. Samuti võib ühel firmal olla mitu erinevat aruande esitajat ja kindlasti peaks ettevõte Lepa sõnul teadma, et andmete õigsuse eest riigi ees vastutab ettevõte, mitte aruande täitja. See tähendab, et ettevõte peab tagama kõigi vajalike andmete kättesaadavuse.
Kõige töömahukamaks kujunevad Matkuri sõnul juhtumid, kus kauba tollikoodi saatedokumentidel märgitud pole ja aruande esitaja peab ise koodi nomenklatuuri järgi määrama. ?Sellisel juhul on mõistlik kasutada teenusepakkuja abi, kellel on tollideklarantide näol olemas vastav oskus ja teadmised,? soovitab Matkur.