• OMX Baltic0,47%300,39
  • OMX Riga−0,03%888,78
  • OMX Tallinn0,34%2 065,56
  • OMX Vilnius0,31%1 207,37
  • S&P 5000,2%6 272,45
  • DOW 300,17%44 444,76
  • Nasdaq 0,35%20 658,35
  • FTSE 1000,64%8 998,06
  • Nikkei 225−0,28%39 459,62
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,16
  • OMX Baltic0,47%300,39
  • OMX Riga−0,03%888,78
  • OMX Tallinn0,34%2 065,56
  • OMX Vilnius0,31%1 207,37
  • S&P 5000,2%6 272,45
  • DOW 300,17%44 444,76
  • Nasdaq 0,35%20 658,35
  • FTSE 1000,64%8 998,06
  • Nikkei 225−0,28%39 459,62
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,16
  • 19.04.06, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eestist saab nii raudteeauto kui ka kommilaeva

Ameerika Auto OÜ omanik Rasmus Schneider kinnitas Äripäevale, et tema juhitav ettevõte on kogu aeg tasapisi tegelenud sõiduvahenditele lisaseadmete tootmisega. Masinate välimuse kohandamine ja modifitseerimine on üsna levinud, kuna USAs ei pöörata sõiduvahendi välimusele piisavalt tähelepanu.
Schneideri sõnutsi üritatakse Ameerika Autos sõidukite detailid integreerida just niimoodi, et auto pealispind näeks tänaval liikudes ikka auto moodi välja.
Ameerika Auto valmistas Eesti Raudtee tellimusel Fordi mudelitest 250 ja 350 raudteefirmale hiidmaasturid, mis tegelevad juba 2003. aastast alates raudteel inspekteerimise ja hooldustöödega.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tehasest tellitud maasturitele paigaldati Ameerika Autos USAs toodetud lisaseadmed. Maasturite hüdraulika projekteerimine ja ehitamine toimus aga juba siinmail.
Kolmele raudteel remonditöid tegevale Sisu E 11 veoautole valmistati Ameerika Autos telikud ning telikute komplektid. Tallinnas paigutati raudteel liikuvatele veokitele ka Ameerikast toodud kraana ja kastid. Sõidukite raam tugevdati ning sildade asukohad pandi paika juba tehases vastavalt eritellimusele.
Rasmus Schneider rääkis, et kuna Eestis valmistatakse eritellimusel tehtavaid autosid väikestes kogustes, siis pole kasulik kõiki detaile kohapeal valmistama hakata - suurte tootmismahtudega tehasest tulevad varuosad lihtsalt odavamalt kätte.
Pärnumaal tegutsevale ASile K-A Auto, mis on täpselt samamoodi Sisu E 11 veokeid raudteel liikumise jaoks ümber ehitanud, omistati juba 2001. aastal II astme valmistaja staatus. Sellest hetkest alates on firma valmistanud pealisehitusi sellistele automarkidele nagu Volvo, Mercedes-Benz, MAN, Iveco, Scania ja Sisu.
K-A Auto juhataja Urmas Kiviselja sõnul võivad I astme staatuse saada vaid need autotehased, mis masinaid toodavad, kuid II astme valmistajad panevad sõidukitele peale vajalikud lisaseadmed, nagu näiteks furgoonid, kastid või kraanad.
Eesti Raudtee teeameti projektijuht Indrek Varba sõnutsi oli hooldustöid tegevate hiidmaasturite ja Sisu E 11 veokite kasutusele võtmise vajalik selleks, et mitte tekitada hooldustööde ajal raudteeliikluses tõrkeid. Just selliste masinate kasutamise tingisid Eesti looduslikud iseärasused, mis takistavad tavamasinatel ligipääsu väga suurel alal. "Kuna raudtee ameeriklastest omanikel olid juba varasemast ajast kogemused vastava tehnika kasutamise osas, siis oli otsust lihtne teha," lisas Varba.
Varem toiminud süsteemi kohaselt liikusid mitmemehelised grupid jalgsi mööda raudteeliini ja inspekteerisid rööpaid.
Kui avastati remonti vajavaid raudteelõike, siis sõideti neid parandama dresiiniga, mis takistas liinil liiklust.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Samuti vajavad dresiinid omaette depood ja nendega manööverdamine on tunduvalt keerulisem kui autode puhul.
Praegu sõidetakse remontivajava raudteelõiguni maasturitega mööda maanteed. Rööbastele liigub auto alles siis, kui raudteelõik paikneb raskesti ligipääsetavas kohas, nagu seda on näiteks sood või tiheda metsaga kaetud alad. Muidu aga tehakse hooldustööd ära raudtee kõrval.
Eelmise nädala teisipäeval andis Tartus paiknev Eurowesti furgoonitehas Kalevi kommivabrikule üle uue ratastel liikuva kommipoe, mis ehitati standardraamiga treilerile.
Et ostjatel oleks mugavam pääseda müügiluugini, siis lisati treilerile kokkupandav käsipuuga platvorm ja trepid.
Kommipoe katusele on võimalik paigutada 20ruutmeetrine välikohvik näiteks spordiürituste või muude sündmuste paremaks jälgimiseks.
Kommilaeva valmistanud ettevõte AS Eurowest alustas tegevust 1991. aastal furgoonide ehitamise ja remondiga. Praeguseks on ettevõttest välja kasvanud Skandinaaviamaades arvestatavat turuosa omav furgoonitehas.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 2 p 11 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele