Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Uskumatud indikaatorid
Investorid otsivad kõikvõimalike seoseid, mis neil aitaksid börsidel raha teenida. Nii mõnigi on üsna kummaline ja paneb muigama ja küsima: mis on sellel pistmist börsiga?
Võtame näiteks Ameerika jalgpalli seose börsiga. 1970ndatel aastatel hakkas üks New York Timesi spordiajakirjanik tähele panema, et Super Bowli ja USA aktsiaturu vahel valitseb korrelatsioon. Neil aastatel, kui Super Bowli võidab mõni NFC (National Football Conference'i) meeskond, on oodata börsil tõusu. Kui aga tiitli võidab mõni AFC (American Football Conference'i) tiim, läheb börsidel langus lahti. Viimane võit tuli börsi seisukohast valelt tiimilt - AFC liigasse kuuluvalt Indianapoliselt. Oodata võiks langust.
Super Bowli on börsiga seostatud 40 aastal, kusjuures 27 korral pidas see seos paika, kirjutas Wirtschaftsblatt. NFC mõne tiimi karikavõidule (kokku 21 võitu) reageeris Dow Jonesi tööstuskeskmine 18 korral tõusuga, vaid kolmel korral vedas see alt. AFC tiimi võidule (kokku 20, 19 mõju on teada) 9 korral börs langes. Selle tagajärjel börsile panustamine pole samalähedaselt head tulemust andnud. Investeerimispank Goldman Sachs on leidnud, et võidulinnas asuvate ettevõtete aktsiad saavutavad võidule järgneval kuul aktsiaturust parema tootluse.
Teisi börsiindikaatoreid? Aga palun - Bostoni lumeindikaator. Kui USAs Bostoni linnas on jõulude ajal lumi maas, tõusevad aktsiad järgneval aastal. Analoogselt Super Bowli indikaatoriga puudub ka siin loogiline sisu, sedapuhku pole ka statistikat indikaatori headuse hindamiseks käepärast.
Kuidas on mood börsiga seotud? Seeliku pikkuse teooria läbi. Aktsiate kursid tõusevad, kui tänavapildis on moes miniseelikud. Teooria näib taas jabur. Kuid halbadel aegadel püütakse olla tagasihoidlikud, headel aegadel aga väljakutsuvamad.
Mida on oodata tänavusest kevadmoest? Tallinna Kaubamaja kirjutab, et 2007. aasta kevadmoes domineerib mini. Seega peaks meil tulema hea börsiaasta… Kevad pole veel käes.
Moega on seotud ka huulepulgaindikaator. Halbadel aegadel ostavad naised endale sageli trööstiks luksuskaupu - pigem vähem, kuid see-eest kallimaid. Kosmeetikafirma Estee Lauderi juht Leonard Lauder on teinud kindlaks, et halbadel aegadel kasvab huulepulkade käive märgatavalt. Uskumatu, kuid 11. septembril 2001 USAd tabanud terrorirünnakutele järgnenud kuudel kasvas huulepulkade käive kahekordseks.
Ja nüüd üks negatiivse korrelatsiooniga indikaator - aspiriiniindikaator. Kui börsidel kursid langevad, kasvab valuvaigistite nagu näiteks aspiriini läbimüük. Ei kinnita ega lükka ümber.