Seoses Euroopa Liidu ja USA poolt kehtestatud sanktsioonidega, millega piiratakse Iraani juurdepääsu välisvaluutale, on iraanlastele kallis uusi autosid osta.
"Me ei ole ühtegi autot importinud juba neli kuud," ütles välismaiste autode müüja Mostafa Farahmand, kes lisaks Euroopa autodele müüb ka Korea ning Jaapani mudeleid. "Praegune olukord valuutaga muudab autode ostmise liiga kalliks," lisas ta.
Iraani presidendi Mahmoud Ahmadinejadi valitsus on piiranud valuutatehinguid, et vältida kapitali põgenemist riigist pärast lääneriikide poolt kehtestatud sanktsioone. See tähendab valuutadiileritele, et ühe dollari eest tuleb maksta 18 900 riaali, mis on turuhinnast 65% kallim.
Iraani automüügile nähakse käesolevaks aastaks 10% suurust langust. Möödunud aastal püsis see neutraalne, ütles Milano IHS Automotive analüütik Pierluigi Bellini. Eelmine aasta müüdi Iraanis 1,46 miljonit autot, 200 000 neist olid imporditud.
Automüüja Mostafa Farahmandi sõnul on imporditavate autode hind kahe kuuga tõusnud 20%. Näiteks peavad iraanlased Lexus RX350 eest välja käima 1,85 miljardit riaali ehk 151 400 dollarit. Sama mudeli hind USAs algab 39 000 dollarist. BMW X6 hind on ühe kuuga tõusnud 3,2-lt miljardilt riaalilt 3,5 miljardini.
Seotud lood
Naftavarudelt maailma viies riik, kiirelt kasvava majandusega Iraak äratab tähelepanu autotootjate seas, sh General Motors, Ford ja Volkswagen.
Kolmkümmend Iraani panka isoleeriti sanktsioonidega suuremast osast maailmast.
Naftafirmal Royal Dutch Shell on raskusi, et maksta ära Iraanile võlgnetav miljard dollarit, kuna ELi ja USA poolt kehtestatud sanktsioonidega on rahaülekanded võimatud.
Iraani naftaeksport kukkus märtsis järsult, kuna riigid vähendasid või lõpetasid Teheranilt nafta ostmist seoses lääneriikide sanktsioonidest.
Bigbanki peaökonomist Raul Eamets usub, et Eestil tuleb tunnistada kehva võimekust siin kasvatatud toormele lisandväärtuse andmisel, olgu selleks põllumajandus või puidusektor.
Viimased uudised
Pingerivis 128 toidutööstust
Hetkel kuum
Tagasi Äripäeva esilehele