• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ära unusta, et Soomes oled väikse venna rollis

    Kui Eesti ettevõtja tahab Soomes teha edukat koostööd, ei tohi ta unustada, et on väikese venna rollis, soovitas mullu Soomes ettevõtte ostnud ASi Toode üks omanikest Aivo Rosenberg.

    Kui ma läksin Soome, siis ma ei läinud jutuga, et ma ostan teid ära, vaid ma ütlesin, et teeme koostööd ning näitasin, et 1+1=3, rääkis Rosenberg Äripäeva investeerimisfoorumil "Rahvusliku kapitali ärkamisaeg".
    Toode ostis eelmisel aastal Soomes 7% suurust turuosa omanud katusetootja JanLa. Tehinguni jõuti, sest Eesti firma pakkus Soome ettevõtjale ühinemist ning JanLa juht on nüüd ka Toode omanikeringis. Võtsime Soome tehase juhi oma punti ja see oli väga oluline otsus, mis tagas ühise mõttemaailma, et on olemas ühine tekk ning kumbki ei tõmba seda enda poole, rääkis Rosenberg.
    Tema sõnul on kahe firma ühendamisel ka oluline inimeste omavaheline keemia. "Ta on kiirem kui tavaline soomlane, kiirem mõtleja ja otsustaja, agressiivsem ja see meie temperamendiga sobis," iseloomustas Rosenberg oma Soome äripartnerit.
    Soomes ettevõtte otsmise otsuse põhjuseks oli soov kasvada. "Me ei tahtnud olla bensiinijaam maanteeääres, kus sõidab kindel hulk autosid mööda ja käivet kiiresti kasvatada pole võimalik. Meil oli valida, kas jääme tiksuma mõõdukas 5-10% kasvus või otsime muid valikuid. Oli kurb tunne ja tahtmine teha midagi rohkem," rääkis Rosenberg.
    Valida oli, kas panustada uutesse toodetesse või mõne konkurendiga ühineda. Uutesse toodetesse panustamist ei pidanud Toode õigeks, sest see eeldanuks investeeringut uude tootmishoonesse. Seda ei peetud mõistlikuks, kuna senised tootmispingid ei töötanud täisvõimsusega. Seega otsustati kellega ühineda.
    Toode tegutses enne tehingut lisaks Eesti turule ka Lätis, Leedus ja Soomes. Soome mindi ostuplaaniga mitmel põhjusel. Rosenbergi sõnul on Soome näol tegemist rahuliku turuga, Soome riik on süstinud riiklikku kapitali ehitussektorisse, et sellega kriise leevendada. Soome turul teenis Toode ka kasumit.
    Läti ja Leedu turul olid tulemused olnud kehvemad. Lätis on tegutsetud 12 aastat, aga raha ei teenita. Turuosa püsib 7-8% piires ning konkurents on ebaaus ehk musta turu osakaal liiga suur. Leedus on olukord sarnane.
    Toode oli varem teinud erinevaid pingutusi, et Soome turul kiiremini kasvada, kuid need sammud polnud andnud loodetud tulemust. Rosenbergi sõnul on põhjus selles, et Soome turg on üllatavalt stabiilne, seal kehtib põhimõte käsi-peseb-kätt ehk sina ostad minult ja mina sinult. Turukaitse on väga tugev ja kedagi ei lasta sisse. Seetõttu oligi lahendus kohaliku ettevõttega ühineda.
    Pärast Soomes ettevõtte ostmist on Toode käive järsult kasvanud nii 2012. kui ka 2013. aastal. Rosenbergi sõnul on nad kindlad, et kasv jätkub ka järgmisel aastal, kuid aeglasemas tempos. Samas hakkab järgmisel aastal marginaal paranema kiiremini. Soome turu osakaal on praegu 40%, Soome turu käive kümme miljonit eurot ja see saavutatakse kaheksa töötajaga. Eesti turu käive on 15 miljonit eurot ja see saavutatakse 80 inimesega.
    Rosenbergi sõnul töötab Toode Eestis ja Soomes erineva ärimudeli alusel. Soomes tegutsetakse eeskätt hulgiturul.
    Kui võtta aluseks Äripäeva rikaste TOPi koostamise metoodika, siis kasvas pärast Soome firma ostu ASi Toode väärtus Rosenbergi sõnul kolme miljoni euro võrra.
    Pikemalt saab investeerimisfoorumil räägitust lugeda esmaspäevasest Äripäevast.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Urmas Villmann: parim reklaamikanal on Lasnamäe kanal
Telereklaami eest saab minna kööki võileiba tegema, digireklaami vastu aitab AdBlock, autos kõlavast tüütust raadioreklaamist päästab üks nupuvajutus. Aga välireklaami eest on raske põgeneda, kirjutab loovagentuuri Kontuur Leo Burnett loovjuht, partner ja juhatuse liige Urmas Villmann Äripäeva teemaveebis Bestmarketing.ee.
Telereklaami eest saab minna kööki võileiba tegema, digireklaami vastu aitab AdBlock, autos kõlavast tüütust raadioreklaamist päästab üks nupuvajutus. Aga välireklaami eest on raske põgeneda, kirjutab loovagentuuri Kontuur Leo Burnett loovjuht, partner ja juhatuse liige Urmas Villmann Äripäeva teemaveebis Bestmarketing.ee.
PayPal lükkas Pinteresti ostujutud ümber
PayPal teatas, et vastupidiselt kuulujuttudele ei plaani ta osta sotsiaalmeediaettevõtet Pinterest.
PayPal teatas, et vastupidiselt kuulujuttudele ei plaani ta osta sotsiaalmeediaettevõtet Pinterest.
Soome president kohtub reedel Putiniga
Pärast Soome presidendi Sauli Niinistö tänast kohtumist NATO peasekretäri Jens Stoltenbergiga andis presidendi kantselei teada, et reedel kohtub Niinistö Moskvas Venemaa presidendi Vladimir Putiniga.
Pärast Soome presidendi Sauli Niinistö tänast kohtumist NATO peasekretäri Jens Stoltenbergiga andis presidendi kantselei teada, et reedel kohtub Niinistö Moskvas Venemaa presidendi Vladimir Putiniga.
Reklaamiagentuuride TOPi võitja: eelmise aasta eesmärk oli püsimajäämine
Vaatamata sellele, et eelmine aasta oli reklaamiagentuur Tanki jaoks täis katsumusi ning vajati ka riigiabi, platseerus ettevõte aasta edukaimate reklaamiagentuuride pingereas esikohale.
Vaatamata sellele, et eelmine aasta oli reklaamiagentuur Tanki jaoks täis katsumusi ning vajati ka riigiabi, platseerus ettevõte aasta edukaimate reklaamiagentuuride pingereas esikohale.