Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ära unusta, et Soomes oled väikse venna rollis

    Kui Eesti ettevõtja tahab Soomes teha edukat koostööd, ei tohi ta unustada, et on väikese venna rollis, soovitas mullu Soomes ettevõtte ostnud ASi Toode üks omanikest Aivo Rosenberg.

    Kui ma läksin Soome, siis ma ei läinud jutuga, et ma ostan teid ära, vaid ma ütlesin, et teeme koostööd ning näitasin, et 1+1=3, rääkis Rosenberg Äripäeva investeerimisfoorumil "Rahvusliku kapitali ärkamisaeg".
    Toode ostis eelmisel aastal Soomes 7% suurust turuosa omanud katusetootja JanLa. Tehinguni jõuti, sest Eesti firma pakkus Soome ettevõtjale ühinemist ning JanLa juht on nüüd ka Toode omanikeringis. Võtsime Soome tehase juhi oma punti ja see oli väga oluline otsus, mis tagas ühise mõttemaailma, et on olemas ühine tekk ning kumbki ei tõmba seda enda poole, rääkis Rosenberg.
    Tema sõnul on kahe firma ühendamisel ka oluline inimeste omavaheline keemia. "Ta on kiirem kui tavaline soomlane, kiirem mõtleja ja otsustaja, agressiivsem ja see meie temperamendiga sobis," iseloomustas Rosenberg oma Soome äripartnerit.
    Soomes ettevõtte otsmise otsuse põhjuseks oli soov kasvada. "Me ei tahtnud olla bensiinijaam maanteeääres, kus sõidab kindel hulk autosid mööda ja käivet kiiresti kasvatada pole võimalik. Meil oli valida, kas jääme tiksuma mõõdukas 5-10% kasvus või otsime muid valikuid. Oli kurb tunne ja tahtmine teha midagi rohkem," rääkis Rosenberg.
    Valida oli, kas panustada uutesse toodetesse või mõne konkurendiga ühineda. Uutesse toodetesse panustamist ei pidanud Toode õigeks, sest see eeldanuks investeeringut uude tootmishoonesse. Seda ei peetud mõistlikuks, kuna senised tootmispingid ei töötanud täisvõimsusega. Seega otsustati kellega ühineda.
    Toode tegutses enne tehingut lisaks Eesti turule ka Lätis, Leedus ja Soomes. Soome mindi ostuplaaniga mitmel põhjusel. Rosenbergi sõnul on Soome näol tegemist rahuliku turuga, Soome riik on süstinud riiklikku kapitali ehitussektorisse, et sellega kriise leevendada. Soome turul teenis Toode ka kasumit.
    Läti ja Leedu turul olid tulemused olnud kehvemad. Lätis on tegutsetud 12 aastat, aga raha ei teenita. Turuosa püsib 7-8% piires ning konkurents on ebaaus ehk musta turu osakaal liiga suur. Leedus on olukord sarnane.
    Toode oli varem teinud erinevaid pingutusi, et Soome turul kiiremini kasvada, kuid need sammud polnud andnud loodetud tulemust. Rosenbergi sõnul on põhjus selles, et Soome turg on üllatavalt stabiilne, seal kehtib põhimõte käsi-peseb-kätt ehk sina ostad minult ja mina sinult. Turukaitse on väga tugev ja kedagi ei lasta sisse. Seetõttu oligi lahendus kohaliku ettevõttega ühineda.
    Pärast Soomes ettevõtte ostmist on Toode käive järsult kasvanud nii 2012. kui ka 2013. aastal. Rosenbergi sõnul on nad kindlad, et kasv jätkub ka järgmisel aastal, kuid aeglasemas tempos. Samas hakkab järgmisel aastal marginaal paranema kiiremini. Soome turu osakaal on praegu 40%, Soome turu käive kümme miljonit eurot ja see saavutatakse kaheksa töötajaga. Eesti turu käive on 15 miljonit eurot ja see saavutatakse 80 inimesega.
    Rosenbergi sõnul töötab Toode Eestis ja Soomes erineva ärimudeli alusel. Soomes tegutsetakse eeskätt hulgiturul.
    Kui võtta aluseks Äripäeva rikaste TOPi koostamise metoodika, siis kasvas pärast Soome firma ostu ASi Toode väärtus Rosenbergi sõnul kolme miljoni euro võrra.
    Pikemalt saab investeerimisfoorumil räägitust lugeda esmaspäevasest Äripäevast.
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennikutootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.