Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eestlased tõestavad, et Silicon Valley ei lollita inimesi
Hiljuti Wall Street Journali sõsarlehes MarketWatch ilmunud arvamusartikkel väitis, et Silicon Valley oma firmade ja toodetega lollitab inimesi. Asi ei saa tõest kaugemal olla. Silicon Valleys tegutsevad eestlased on selle ehtsaks tõestuseks.
“Kes mäletaks aega, kui investoritele määriti innovatsiooni pähe kaela hulga kalleid moeröögatusi, meelelahutust ja aega kulutavaid asju,” küsib kolumnist David Weidner. Ta nimetab enamikku Silicon Valley uusi börsifirmasid ülesvuntsitud reklaamiplatvormideks.
Reklaamikandjad? “Mõnitage 1990. aastate lõpus aset leidnud netimulliajastut palju tahate, aga vähemalt toona firmad müüsid midagi ega varastanud sinu kõvakettalt informatsiooni,” märgib kolumnist.
Sotsiaalmeediaettevõtted, näiteks Twitter või LinkedIn, ei ole kindlasti lihtsalt reklaamiplatvormid. Twitter on maailmas oluline infokanal ning kriisiaegadel, nt Süüria kodusõjas, oli tihti just Twitter ainus viis sealsetele inimestele infot edastada. Kes LinkedIni kasutab, teab selle tööalast väärtust.
Teiseks loovad need firmad olulisi infotehnoloogilisi uuendusi ja on programmeerimisel suunanäitajad.
Twitteri programmeerijate kõrvalhobist kasvas välja Bootstrap, mis lihtsustab oluliselt veebilehtede ehitamist ja mille abil on näiteks üles ehitatud vägagi asjalik ERRi uudiste värske koduleht.
Kolmandaks, elame infoajastul. Enam ei looda lisaväärtust ainult füüsiliste asjade tootmisega. Ja kas me peaksime hädaldama, et me saame selliseid suurepäraseid tooteid nagu Google Maps (millesse on muuseas investeeritud miljardeid dollareid) tasuta kätte?
Palju innovatsiooni. Silicon Valleys on ridamisi eestlastega seotud ettevõtteid, kes loovad innovatsiooni ja muudavad oma eriala. Rainer Sternfeldi asutatud MarinExplore loob seni laiali pillutud ookeaniga seotud andmete haldamiseks oma operatsioonisüsteemi.
Meil on Pipedrive, kes lööb laineid CRMide vallas. Fortumo tõestab, et maksete tegemiseks ei pea olema pangakaart kogu aeg kaasas ning Ott Kaukveri arendatava Twilio võimalused telekomiteenuste kasutamiseks tunduvad piiramatud.
Jah, Silicon Valleys on ka firmasid, kelle finantsid pole korras ning kelle börsileminek on olnud kaheldava väärtusega. Kuid millisel erialal selliseid firmasid ei oleks?
Investorid peavad endiselt tegema oma analüüsi ettevõttest, teadvustama oma riskitaluvust ja otsustama, kas firma on väärt tema raha või mitte. Kuid hädaldada paari halva näite pärast terve Silicon Valley kallal on rumal ja lühinägelik.