Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Millal saab taas ülehelikiirusel lendama hakata?

    USA lennukitootja Boom loodab varsti turule tulla ülehelikiirusel lennukitega. 10 teraslindu on juba broneerinud miljardär Richard Bransonile kuuluv Virgin Airlines.

    Boom on teada andnud, et plaanib oma lennukeid testima hakata järgmise aasta lõpus, ent päris ülehelikiirusel lennukid testlendudel veel ei lenda. Selgub, et praegu pole tootmises veel sobivat mootorit, mis sobiks kokku Boomi lennukiga. Seetõttu prognoosib ettevõte, et ilmselt läheb veel umbes 10 aastat, mil lennukid igapäevasesse kasutusse jõuavad, kirjutab Financial Times.
    Uuendused võrreldes Concorde’iga
    Ülehelikiirusel lendamine seostub enamikule Concorde’iga. Kuulsad lennukid disainiti Suurbritannia ja Prantsuse valitsuste toel ning lennukid teenindasid peamiselt kliente, kel tarvis lennata üle Atlandi ookeani. Näiteks New Yorgist Londonisse oli lennuki maksimumkiirus kahekordne helikiirus. Reis võttis aega kolm ja pool tundi. Concorde’id olid töös aastail 1976-2003.
    Boom on öelnud, et lennukite tootmine on aastate jooksul märkimisväärselt arenenud. Nii olid Concorde’ide kered valmistatud alumiiniumist, tänapäeva võimalused pakuvad aga laiemat materjalide ampluaad ning kasutusel on näiteks süsinikkiud, mis muudavad ülehelikiirusel lendamise mugavamaks. Samuti on lennukite kered muutunud voolujoonelisemaks ning see aitab kaasa kütuse säästmisele. Kui kõik plaanid teoks saavad, peaks Boomi lennukiga saama Londonist New Yorki lennata 3 tunni ja 15 minutiga.
    Selle aasta alguses teatas ka Nasa, et plaanib disainida ülehelikiirusel lennuki. Esialgsete plaanide kohaselt on teraslinnul pikk nina, mis peaks aitama kaasa sellele, et kui lennuk ületab helikiiruse, ei sega plahvatust meenutav heli reisijaid nii palju kui varem. Sarnase plaaniga on tulnud välja teinegi USA ettevõte Aerion.
    Ülehelikiirusel lendamine oli omamoodi probleemiks ka Concorde’i jaoks. USA valitsus keelas Concorde’idel ülehelikiirusel üle USA territooriumi lendamise, kuna see häirib inimesi. Uus disain peaks müraprobleemi aga aitama mõnevõrra vähendada.
    Mida arvavad eksperdid?
    Teal Groupi analüütik Richard Aboulafia märkis, et ülehelikiirusel lendavate lennukite tehnoloogia on paigal tammunud juba aastakümneid. Samas on alahelikiirusel lendavate teraslindude areng olnud märkimisväärne. Nii-öelda tavalennukite ülalpidamine ning kütusekulu on muutumas järjest väiksemaks. Teadupärast olid astronoomilised kulud üks põhjustest, miks Concorde'e jätkusuutlikeks ei peetud. 
    Mis puutub aga reisijate mugavusse, oli Aboulafia mõnevõrra kahtlev, kas inimesed ülehelikiirusel lennukitega lennata üldse tahaksid. Äriklassi reisijad saavad nautida suurt valikut mugavusi, mille hulka kuuluvad nii kulinaarsed elamused kui tehnoloogiliste vidinate kasutamine, et reis enda jaoks meeldivamaks muuta. Seetõttu võib arvata, et kuna ülehelikiirusel lennukites selliseid mugavusi lennuki iseäraliku välimuse ja ehituse tõttu pole, ei meelita see inimesi lendama. Samuti on üsna tõenäoline, et pileti hind hakkab olema oluliselt kõrgem.
    Lootust siiski on
    Eelnevast ei peaks siiski järeldama, et ülehelikiirusel lennukid peaks maha kandma. Kuigi idee on kahtlemata kallis ning arendustegevus aeganõudev, tasub meeles pidada, et inimeste tarbimisharjumused on erinevad. Samuti on tänapäeva elutempo selline, et mõned lennureisi arvelt säästetud tunnid võivad olla inimeste jaoks väga olulised.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Apple kaotab Hiinas turuosa kohalikele konkurentidele
Apple'i müüs Hiinas iPhone nutitelefone esimeses kvartalis 19% vähem, mis on suurim langus alates 2020. aastast ning loovutab jätkuvalt oma turuosa kohalikele konkurentidele nagu Huawei ja Xiaomi.
Apple'i müüs Hiinas iPhone nutitelefone esimeses kvartalis 19% vähem, mis on suurim langus alates 2020. aastast ning loovutab jätkuvalt oma turuosa kohalikele konkurentidele nagu Huawei ja Xiaomi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.