Odavad lennupiletid söövad Ryanairi kasumit

06. veebruar 2017, 16:45
Ryanair suutis reisijate hulka kasvatada.
https://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20170206/BORS/170209803/AR/0/AR-170209803.jpg
Ainult tellijale

Iiri odavlennufirma Ryanair kaotas möödunud kvartalis piletitulu vähenemise tõttu kasumit ning jäi hoolimata suurenenud reisijate hulgast oma tulemustes analüütikute ootustele alla.

Lennufirma puhaskasum vähenes 8 protsendi võrra ning selle suurus oli eelmisel kolmel kuul 95 miljonit eurot. Bloombergi analüütikud ootasid aga vähemalt 102 miljoni euro suurust kasumit.

Positiivse poole pealt suudeti reisijate hulk kasvatada 28,8 miljonile, mis on 16 protsenti suurem näitaja kui eelmine aasta samal ajal. Protsendipunkti võrra suurenes ka Ryanairi käive, ulatudes 1,35 miljardile eurole. Seejuures avati viis uut lennubaasi Bukarestis, Hamburgis, Nürnbergis, Prahas ja Vilniuses.

Vähenev piletitulu

Kuigi reisijate hulk kasvas, sunnib karm konkurents Euroopa lennundusturul müüki paiskama rekordkoguses sooduspileteid ning korraldama kampaaniaid, et reisijaid pardale meelitada. „Meie piletihinnad langesid märkimisväärselt,“ nimetas Ryanairi tegevjuht Michael O’Leary kasumi languse põhipõhjuse. „Lisaks avaldab meile veel mõju Suurbritannia otsus Euroopa Liidust lahkuda – selle mõjul on nael nõrgenenud,“ selgitas ta kasumlikkuse vähenemise põhjuseid.

Lennuettevõtte keskmine pileti hind oli möödunud kvartalis 33 eurot reisija kohta ning seda peetakse ka analüütikute hinnangul kõige suuremaks kasumi languse põhjustajaks. „Hinnakeskkond on nõrk ning Ryanairi arendustegevus tuleb ajal, mil seda teevad ka kõik nende konkurendid,“ rääkisid analüütikud BBC-le ja andsid mõista, et surve laieneda ja muutuda tugevnes valel ajal. „Talvine piletihindade langus oli 13–15 protsenti suurem, kui keegi oleks osanud ennustada,“ tõdes ettevõtte finantsjuht Neil Sorahan.

Ebakindel tulevik

„Peale keskmise piletihinna languse mõjutavad meie tulusid veel mitmed šokid, nagu näiteks lennundustöötajate streigid ja rahvusvaheline terrorism,“ rääkis Sorahan. „Seetõttu oleme ka tuleviku suhtes pigem ettevaatlikud,“ lisas ta.

Sellega seoses teatas Ryanair, et ennustab ka majandusaasta viimaseks, märtsis lõppevaks kvartaliks lennupiletihindadele 15protsendilist langust. Ka suuremad Ryanairi konkurendid Wizz Air ja EasyJet on teatanud kasumiprognoosi langetamisest.

Ryanairi tuleviku suhtes on skeptiline ka Bank of America poolt üle võetud investeerimispank Merill Lynch, kes andis oma klientidele lennufirma suhtes müügisoovituse. Seda peamiselt Euroopas levivate protektsionistlike meeleolude tõttu, mis muudavad turuosa haaramise ning välismaistele turgudele sisenemise raskemaks.

Samuti on Ryanairi tegevusluba Euroopas seotud sellega, et enamik lennufirma aktsiatest peab olema Euroopa Liidu kodanike käes. Pärast brittide otsust Euroopa Liidust lahkuda on aga räägitud, et välja astudes tuleb praegustel aktsionäridel müüa oma osakud Euroopa Liidust pärit investoritele. Praegu on ettevõtte rahast 60 protsenti pärit Euroopa Liidust, kuid pärast Brexitit langeb selle osakaal 40 protsendile. „Selline reegel tekitab lennunduses kaose,“ ütles O’Leary pärast referendumit. „Võime ilma jääda võimalusest Euroopas lennata.“

Sama nõue puudutab ka Ryanairi konkurenti Easyjeti, mis on küll veidi paremas seisus, sest nende aktsionäride hulgas on juba praegu rohkem kui 84 protsenti Euroopa Liidu kodanikke. Nii Ryanair kui ka EasyJet võivad lepingu järgi oma aktsionäre sundida osalust müüma.

Prognoosi ei kärbi

Ryanair on juba korra oma aastast kasumiootust kärpinud – seda pärast oktoobrikuist naela nõrgenemist euro suhtes, mil prognoosi vähendati 75 miljoni euro võrra. Ootust alandati, sest neljandik ettevõtte müügist tuleb Suurbritanniast. Samas loodetakse praegu aga aasta lõikes kasumiprognoosi täitumist, mis eeldab 1,3–1,35 miljardi euro suuruse puhaskasumi teenimist.

Konkurentsis loodetakse püsida eelkõige tänu uute lennubaaside ja -liinide rajamisele. Samuti loodetakse turuosa haarata oma lende kallimalt hinnastavatelt ettevõtetelt. Näiteks on võetud eesmärgiks hõivata ligi viiendik Saksamaa lennundusturust – juba novembris oli Ryanair suurimaks Frankfurti ühe oma lennubaasina kasutavaks firmaks.

O’Leary sõnul loodetakse ka Saksamaa valitsuse abile Berliini lennujaama monopoolse seisundi lõhkumisel. „Näiteks praegu tahab see sulgeda Tegeli lennujaama, mis jätaks Saksamaa pealinna vähem õhuväravaid, kui on Dublinis, ning seeläbi oleks võimalik ka lennufirmadelt kõrgemaid makse küsida – see soosiks aga eelkõige Lufthansat ning kallimate teenuste pakkujaid,“ ei olnud O’Leary praeguse olukorraga rahul.

„Me jätkame oma lennuvõimekuse arendamist, ehitame uusi baase ning avame liine,“ kinnitas O’Leary. Tema sõnul on Londoni Stanstedi lennujaamaga sõlmitud kokkulepe, mis võimaldab Ryanairil järgmisel aastal vedada kuni 20 miljonit reisijat rohkem. Samuti lisatakse uued sihtkohad Londonist Nice'i, Kopenhaagenisse ja Napolisse.

Tulevikuks annab lootust ka fakt, et Ryanairi kulud ühe reisija kohta on võrreldes teiste lennufirmadega ühed väiksemad. Kütusekulu reisija kohta vähenes eelmises kvartalis ligi viiendiku, samas kui kütusega mitteseotud kulud vähenesid 6 protsendi võrra. Seda peamiselt uute ja efektiivsemate lennukite tulemusena.

Ryanair kaotas aastaga turuväärtust.
Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. February 2017, 15:59
Otsi:

Ava täpsem otsing