Pankrotistunud ehitaja Bauschmidti tütar Baumost läheb järgmisel kuul võlgade katteks müüki. Firma ostmine võiks huvitada Rail Balticu tulevasi ehitajaid.
- Kantsi viadukt on üks objektidest, mida Baumost praegu ehitab. Foto: Andras Kralla
infopank
Vaata ka Infopangast
„Baumosti visioon oli seotud Rail Balticuga. Ideaalne oleks firma, kes oleks üks võimalik Rail Balticu ehitaja,“ rääkis Baumosti emafirma Bauschmidti omanik Mait Schmidt, keda ta Baumosti uue omanikuna näeks. Ta lisas, et senised huvilised pigem ei tegutse Baumostiga samas valdkonnas.
„Meile on seda müüki pakutud jah,“ vastas teedeehitaja Lemminkäinen juht Tarmo Trei küsimusele, kas nad mõtlevad Baumosti ostmisele. „Huvilisi võib ehitussektoris tervikuna olla.“
Ennustab lõppu
Baumosti varasem omanik, praegu Moskvas pensionipõlve pidav Anatoli Kononenko ei usu, et Baumost ehk endine K-Most pikalt vastu peab. „Arvan, et ta sureb. Kõik sõltub tööst ja ainult tööst. Ja tööd ei ole. Enne tegi asjad veel keerulisemaks ka see, et tegemist oli venekeelse ettevõttega,“ lausus Kononenko.
Ma ei tea, mis sealt osta on? Seal ei ole ju midagi järele jäänud. Kinnistu on ka sealt ümber tõstetud.
Andres Gailit
TREFi juhatuse liige
Kononenko sõnul on Baumostil raske võidelda turul suurte tegijatega, näiteks Merko, Lemminkäineni ja Nordeconiga.
„Väikestel on väga raske konkureerida selliste „lendavate brigaadidega“, nagu neid ise nimetan. Elavad teiste arvel. Millalgi oli artikkel, kus oli kirjas, et Merko teeb ise 10 protsenti töödest, ülejäänud 90 protsenti on allhankijate teha,“ rääkis Konenenko.
„Kahju,“ võttis Kononenko asja kokku ja meenutas, kuidas Ukrainas alguse saanud ettevõte on Eestis töid teinud. „Ehitas kõik sillad Tartus, on ehitanud Pärnus, Narvas, Haapsalus…“
Rikaste TOP
Mulluses Rikaste TOPis hindas Äripäev Mait Schmidti vara väärtuseks 6,8 miljonit eurot. Edetabelis tagas see Schmidtile 451. koha.
Ost lahtine
Baumosti omanik Mait Schmidt rääkis, et firmast huvitatuid saab ta praegu üles lugeda ühe käe sõrmedel. „Huvilisi käib ja tutvustame. Õnneks on neid. Põhiliselt on pöördutud panga poole ja pank on siia saatnud, kuid ka kinnisvarafirmadest on huvilisi,“ ütles Schmidt, kuid hoidis enda teada, kes Baumosti ostu kaalunud on.
Seda, kui tõsiselt Lemminkäinen Baumosti soetamist kaalub, Tarmo Trei ei avalda. „Viimased ajad ei ole olnud kerged, aga äriettevõte on äriettevõte. Tuleks pragmaatiliselt vaadata ettevõtte sisu ja numbreid, mille baasilt hinnanguid anda. Mingi informatsioon on meil olemas,“ hindas Trei Bauschmidti pankroti rolli tütarfirma müügis.
Kohus kuulutas Bauschmidti pankroti välja möödunud esmaspäeval. Mai keskel toimub esimene võlausaldajate koosolek, samuti saab paika pankrotitoimkond. Seejärel läheb Baumost ametlikult müüki. Uuel omanikul on võimalus soetada ettevõttest 77%.
„Miljoneid eurosid sealt ei saaks, hind oleks sadades tuhandetes eurodes,“ arvas Bauschmidti ajutine pankrotihaldur Veli Kraavi. „Miinus on emafirma raskused, mis mõjutab kaudselt tütarettevõtte mainet. Seepärast tahakski kiiresti ära müüa, et Baumost saaks rahulikult jätkata. Praegu saab ettevõte hakkama, aga tal on vaja uut tugevat omanikku, see on selge.“
Eelmisel aastal ulatus Baumosti kahjum poole miljoni euro kanti, käive jäi 3 miljoni euro juurde. „Kui ostsime Baumosti, siis kõik portfellis olnud objektid lõppesid kahjumiga. Võib-olla võeti portfelli nimel tööd liiga odava hinnaga ja meie sellest muidugi aru ei saanud,“ põhjendas Schmidt.
- Bauschmidti omanik Mait Schmidt tõdes juba veebruari alguses, et pankrot on iga päevaga järjest tõenäolisem. Foto: Raul Mee
Tasub teada
Kolmkümmend aastat silla- ja tunneliehitajat K-Most omanud Anatoli Kononenko loobus ettevõtlusest ja müüs firma 2015. aastal Mait Schmidtile. Nüüd kannab AS K-Most Baumosti nime.
Baumosti põhitegevusala on raudtee- ja maanteesildade, viaduktide ja tunnelite ehitamine ning remontimine.
Kinnistu vahetas omanikku
Konkurentide silmis on Baumosti väärtus langenud koos kinnistu hiljutise viimisega emafirma alla. Tee-ehitaja TREF juht Andres Gailit oli nõutu. „Ma ei tea, mis sealt osta on? Seal ei ole ju midagi järele jäänud. Kinnistu on ka sealt ümber tõstetud,“ sõnas Gailit.
Kinnistu vangerdusega on kursis ka TREV-2 juht Sven Pertens. „Eks sõltub, mida täpselt müüakse ja millise hinnaga. Nii palju, kui olen küla pealt kuulnud, siis kinnistu ei kuulu enam Baumosti varade hulka, vähemalt teda ei müüda koos Baumostiga, nii et see on kaalutlemiskoht,“ lausus Pertens.
Mait Schmidt ütles esmalt, et müükide lahkulöömise põhjus peitub ostjate eesmärkides. „On eraldi huvi kinnistu ja firma aktsiate vastu, seepärast lähevad eraldi müüki,“ sõnas Schmidt, kuid lisas: „See oli puhtalt seotud Bauschmidti pankrotitegevusega. Veli Kraavi on kõige õigem vastama sellele küsimusele.“
Kui palju kinnistu maksab? „Tean, et seal on peal 2,5 miljonit eurot hüpoteeke Nordea panga kasuks. Sellest võib midagi tuletada,“ vastas Schmidt.
Tallinna Vesse tänava kinnistu liikus Baumosti nimelt pankrotti läinud Bauschmidti valdusesse sel kuul. „Kinnistul võiks väärtust olla, aga muus osas on küsitav: kas sellise struktuuri ja juhtimisega on firma kõige efektiivsem. Ta on tegelikult päris vana ettevõte ja tundub, et vanast ajast on päris palju säilinud. Tänapäeva ettevõtted on, arvan, natuke kompaktsemad ja efektiivsemad,“ rääkis Gailit.
Baumostist tuli TREFi tütarettevõttesse TREF Nord tööle üks Baumosti inimene, teab Gailit. „Inimesed on seal kompetentsed.“
Pertens jättis kaardid avamata. „Kui Baumost tuleb müüki, eks me siis tutvume tingimuste ja müügihinnaga ning millised on kohustused ja lepingud.“
TREV-2 omaniku BaltCap partner Kristjan Kalda sõnul nad ülevõtmisi siiski ei plaani ja oletas, et Baumosti eest võiksid raha välja käia ettevõtted, kellel puudub kompetents, mis Baumostil on. „Kui ei ole suuremaid varasid peale inimeste, kes õhtul koju lähevad, on see kõigile potentsiaalsetele ostjatele raamistikuks,“ lisas ta samas.
Portfell on kindlasti kriitiline, selleks aastaks tuleb paari miljoni euro eest töid leida.
Mait Schmidt
Baumosti omanik
Raskused hirmutavad
Baumosti võimalikke ostjaid muudab skeptiliseks Bauschmidti pankrot. Ka ei tule peale uusi töid ning tööde portfell on aasta jooksul poole võrra kahanenud. Praegu on Baumostil töid veidi rohkem kui miljoni euro jagu. „Portfell on kindlasti kriitiline, selleks aastaks tuleb paari miljoni euro eest töid leida. Eratöid ei juleta anda ja riigihangetel on väikesed tööd olnud, neid ei ole me võitnud,“ sõnas Schmidt.
Baumosti töötajate ring on vahepealse aja jooksul kokku kuivanud. „On koondatud, on lahkunud omal soovil, on poole koormusega töötajaid ja on ära meelitatud,“ lausus Schmidt, täpsustades, et umbes 50 töötajast on veel palgal 30.
Schmidt jääb endale kindlaks, et omaaegse K-Mosti ostmine oli mõttekas samm. „Kui suuromanik muutub, jään samale seisukohale,“ sõnas ta.
Pertens toetab Schmidti. „Tagantjärele tarkusena ei olnud justkui õige otsus, aga mingite asjaolude teistmoodi kujunemisel oleks võinud osutuda väga õigeks otsuseks. Seekord läks lihtsalt niimoodi.“
Seotud lood
Tartu Ringtee suurema liiklustihedusega lõigu äärde kerkib 2025. sügiseks uus omanäolise modernse arhitektuuriga pilkupüüdev ärihoone „Raja Keskus“. Ärihoone toob Tartu linna juurde umbes 2500 ruutmeetrit kvaliteetset kaubandus-, teenindus- ja büroopinda.