Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Soome valmistub kütusehinna tõusuks
Eelmisel suvel odavnenud mootorikütusest on jäänud vaid mälestus, kirjutab Yle. Prognooside järgi on sel suvel oodata kütusehindade tõusu, mis sõltub paljuski USA poliitikast.
Järk-järgulist kütusehindade tõusu prognoositakse Soomes terveks selleks aastaks. Naftatöötlussektori andmeil maksab Soomes bensiiniliiter keskmiselt 1,47 eurot – veebruaris kerkis see isegi üle 1,50 euro piiri. Paljud meenutavad nostalgiaga eelmist aastat, mil bensiin maksis tänasest hinnast umbes 20 senti vähem, vahendas Yle.
Tavaliselt tõusevad mootorikütuste hinnad suvel, kui põhjapoolkeral inimesed puhkavad ja veedavad rohkem aega roolis. Kasvab tarbimine ja koos sellega ka hinnad. Naftatöötlejad jäävad küll prognoosidega ettevaatlikuks, kuid Soome Teboili bensiinijaamaketi juhataja Henrik Tuulos oli valmis Ylele mõtteid avaldama. „Prognoosin ettevaatlikku hinnatõusu. Hindade tõstmine on viimasel ajal väga mõõdukas, aasta alguses kütusehind isegi veidi langes.“
Tuulos loetles viis asjaolu, mis bensiinihinda mõjutavad ja mida tuleks arvesse võtta.
1. Maksud ja kohalik bensiinisõda
Rahvusvaheline poliitika avaldab mõju kütusehindadele isegi maailma kõige kaugemas nurgas, kuigi suuremad mõjutajad on siseriiklikud faktorid. Soomes moodustavad suurema osa bensiini hinnast erinevad maksud. Kütuseaktsiis tõusis selle aasta algul, mis see peegeldub ka tõusnud hinnas. Järjest raskem on aga prognoosida, millises maailma paigas võib lahvatada kütusesõda.
2. Bensiini ja diislikütuse erinev hinnaloogika
Soome majandus on pärast pikka seisakut hakanud tasapisi kasvama. Majanduse elavnemine kajastub ka diislikütuse hinnas. Majanduskasvu tulemusena tiheneb ka kaubavahetus ja sellega koos kasvab diislikütuse nõudlus. Samal ajal on viimastel kuudel nõudlus bensiini järele langenud 2-3 protsendi jagu – see võib tuua üha väiksema hinnaerinevuse bensiini ja diisli vahel, märkis Tuulos.
3. Suveaeg
Suvel kasvab põhjapoolkeral bensiini tarbimine, eriti USAs, kus suvine puhkustehooaeg algab Memorial Day’ga, mida tänavu tähistatakse 29. mail.
4. Dollar ja Trump
Maailma kütuseturul arveldatakse dollarites. Kui dollari hind tõuseb, kerkivad eurodes arveldatava nafta ja kütuste hinnad. See tähendab, et kui president Donald Trumpil õnnestub säilitada USA majanduskasv, toob see Soomes ja Euroopas kaasa kütusehindade tõusu.
5. Liibüa ja uued naftaleiukohad
OPEC võib soovi korral tõsta nafta hinda, ähvardades tootmiskärbetega. Samas on organisatsiooni liikmete seas selliseid, näiteks Liibüa, kes tahavad naftatootmist tõsta. Liibüal näiteks on sihikul uus naftaleiukoht. Naftatöötlemissektor ootab huviga OPECi kohtumist, mis toimub juba uuel nädalal.
USAs muutub ka põlevkiviõli tootmine rentaabliks, kui nafta hind tõuseb 60 dollarile barrelist. OPECisse kuuluvad riigid aga ei soovi uut konkurenti ning seepärast üritatakse naftabarreli hind hoida alla 60 dollari.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.