TopToursi juht:10 minutiga kadus kõik!

Kümne minuti jooksul kukkus kõik kokku, meenutab TopToursi juht Khaled Ibrahim reedet, mil reisikorraldajal pidi selguma päästeplaan, ent lõpuks tuli teatada tegevuse lõpetamisest.

Kõik kandsid kahjusid tuhapilve tõttu, kuid meie saime ka Madeira üleujutuste tõttu lisakohustused kaela ning paraku pole meil emafirmat, kes võiks sellisest olukorrast välja aidata, rääkis ta.

Tema sõnul algasid probleemid veebruaris, kui Madeiral olid üleujutused. "Kuni eelmise aasta oktoobrini olime veel kasumis, kuid november, detsember ja jaanuar jäime kahjumisse ning äri hakkas allamäge minema," tõdes Ibrahim.

Madeira üleujutuste tõttu otsustai, et äri tuleb kaheks nädalaks sulgeda. "See andis tugeva löögi esimese kvartali majandustulemustele. Tühjade lendude saatmine Madeirale reisijate järele ning reiside tühistamised tekitasid 150 000 euro ehk 2,3 miljoni krooni suuruse kahjumi," rääkis ta.

"Tunnistasime kahjumit ning jätkasime, kuid järgmise löögi andis tuhapilv. Pidime tasuma 50% reisijate majutuse eest. See oli tarbijakaitse esimene interpretatsioon, kuid hiljem ütlesid nad, et me poleks pidanud seda tegema," kinnitas Ibrahim.

Ta selgitas, et TopTours pidi saatma kuus tühja lendu erinevatesse riikidesse reisijate järele. "Mõned inimesed maksid 50% tagasi, mõned andsid garantii, et Eestisse saabudes nad maksavad, kuid keegi pole seda teinud," lisas Ibrahim.

"Meedia survel pidime tooma reisijad Egiptusest tagasi tasuta ning kandsime kõik kahjud ise. Madeira üleujutuste ning tuhapilve tõttu kandsime kahjusid kokku 5-6 miljoni krooni eest," märkis TopToursi juhatuse esimees.

Horizon Traveli tegevjuht Cinzia Siig kogus Ibrahimi ütlusel andmed kõikidelt operaatoritelt, et anda need majandusministeeriumile. "Tema sõnul teenisid kõik firmad ca 3-4 miljoni krooni suuruse kahju tuhapilve tõttu," lisas Ibrahim.

"Pärast neid juhtumeid tõdesin, et meil on vaja investorit, kuna oleme Eesti neljast suurimast operaatorist ainuke Eesti kapitalil põhinev firma. Olen kindel, et kõik teised firmad said abi oma emafirmadelt Soomest, Venemaalt, Poolast," sõnas ta.

TopToursi juhi sõnul on nad alustanud investori otsimisega. "Kohtusin kolm nädalat tagasi meie Kreeka partneriga ning palusin neilt abi firmasse investeeringute tegemisega. Nad tegid analüüsid ja järeldasid, et saavad teatud summa investeerida, kuid see oli vähem kui me vajame," rääkis ta. Siis vajas TopTours 50 000 eurot ehk 780 000 krooni.

Ibrahimi sõnul on TopTours Estonian Airi suurim varustaja ning rahvuslik lennukompanii näitas huvi üles neid aidata. "Kohtusime Estonian Airi ja Kreeka investoriga kolm nädalat tagasi ning Estonian Air lubas ehk anda mõningast allahindlust või väikest krediiti, et katta 50 000eurone puudujääk. Kreeklased ütlesid, et kui see vahe pole kaetud, siis pole nad huvitatud," selgitas ta.

Ibrahim rääkis, et eelmisel reedel umbes kella 14 paiku eksisteerisid veel kõik lootused firma probleemid lahendada ja Estonian Airiga kokkuleppele jõuda, kuid kümne minuti jooksul võttis kogu olukord hoopis teise pöörde. "Kell 14 kohtusime taas Kreeka partneri ja Estonian Airiga. Olin siis kindel, et leiame lahenduse, kui Estonian Air võttis kümme minutit, et teha lõplik otsus," rääkis ta.

Ibrahimi sõnul kasutas TopTours Riia lennufirmat Smartlynx, kelle ees oli Eesti reisikorraldajal võlg, mis pidi tasutama selle nädala jooksul. Smartlynxi kannatus katkes täpselt siis, kui Estonian Air oli võtnud kümneminutilise mõtlemisaja. Lätlased helistasid Eesti tarbijakaitseametisse ja ütlesid, et keelduvad 170 TopToursi klienti Kreekast tagasi toomast. Seejärel saatis amet vastavasisulise kirja laiali ning Estonian Air ütles TopToursile, et on nüüd liiga hilja midagi ette võtta.

"10 minuti jooksul kukkus kõik kokku," avaldas Ibrahim kahetsust. "Palusin personalil müük lõpetada ning läksin tarbijakaitsesse avaldust kirjutama. Tunnistasin, et TopTours pole võimeline inimesi Kreekast tagasi tooma ning et tarbijakaitse võib meie garantiiraha kasutada ning lennu eest tasuda," lisas ta.

Hetkel peab TopTours läbirääkimisi Šveitsi ja Itaalia rahvusvaheliste operaatorfirmadega, mis tegutsevad üle Euroopa. "Neil on huvi, kuna nad tahavad Balti turgudele laieneda. Uue firma ülesehitamine oleks nende jaoks kallim, kui olemasoleva üleostmine koos kliendibaasiga," märkis Ibrahim.

Tema sõnul on neist huvitatud ka üks Eesti erainvestor. "Seega on meil kolm võimalust. Olen otsustanud firma päästa ning, et firma pankrotti ei lähe. Umbes 3-4 nädala jooksul peaks olukorda selgust saabuma. Püüan päästa klientide, varustajate ja iseenda raha," kinnitas Ibrahim.

"Olen otsustanud müüa 51% ettevõttest. Kui ainsaks valikuks jääb müüa 100% ettevõttest ja päästa klientide raha, siis ma seda ka teen. Esilagu püüan siiski ainult 51% müüa. Juuni keskpaigaks peaks asi klaar olema. Ma usun, et leian investori, kuid see sõltub ka siinsest turu olukorrast. Annan endast parima, et ka oma nimi säilitada," rääki Ibrahim. Enda sõnul usub ta, et kui kliendid saavad raha tagasi, siis on võimalik uuesti nende usaldus võita.

"Kui me leiame investori, siis loomulikult anname inimestele tagasi nende raha või reisi, allahindlused või mida iganes. Praegusest kuni detsembrini on 2300 reisijat broneerinud reisid, mis ei välju, kuid olen optimistlik ja usun, et me pigem leiame lahenduse kui kukume läbi," sõnas Ibrahim.

Hetkel kuum