Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kindlustusselts: raha lollide käest ära
Ligi 25 000 inimest on heas usus sõlminud pensionikindlustuse lepinguid koos lisadega, lootes lepingusummadelt tulumaksu tagasi saada. Maksuamet aga pensionikindlustusega ühendatud muid kindlustusliike ei tunnista ja keeldub umbes 30 miljoni krooni tulumaksu tagastamisest. Seetõttu ei saa kliendid tulumaksuvabastust ka n-ö õigustatud pensioniosalt.
Äripäeva meelest on kindlustusseltsid läinud kliendi petmise teed, sest näiliselt atraktiivsete lepingutega on kliendi usaldust kuritarvitatud.
Maksuametile etteheiteid teha ei saa, sest maksuamet saab lähtuda üksnes konkreetsetest seadustest, mitte kindlustusseltside pakutavast tõlgendusest. Küll saab aga etteheiteid teha selgrootule kindlustusinspektsioonile, kes järjekordselt keerutab pöidlaid, kui heausksete klientide huvid on tugevasti kahjustatud. See räägib veel kord eraldiseisvate inspektsioonide nõrkusest ja nende kiire ühendamise vajalikkusest.
Tundub kahtlane, kas ka tarbijakaitse suudab antud juhtumil midagi korda saata ? võib-olla ei luba lepingute peenkirjas punktid millestki kinni haarata. Et lollidelt tulebki raha ära võtta! Kriitilisi seisukohavõtte on tulnud ka lepingute nn garanteeritud tulususe kohta. Arvutused teevad selge vahe sisse ja võib arvata, kelle kasuks ja kelle kahjuks.
Seltside õigustuseks saab tuua, et pensionikindlustus kombineerituna muuga, nt surmariskikindlustusega, on ikkagi kindlustustoode, mitte kliendipoolne teenimise võimalus. Riskide summaarne maandamine tõenäoliselt suureneb ning pensionikindlustus iseseisvalt pole inimestele sedavõrd atraktiivne toode, et edukalt müüa. Teinegi seltside pakutav toode, fondiplaan, kõlab peibutavalt.
Kliente tulnuks informeerida, et parem toode on kliendile lõppkokkuvõttes kallim. Müüginipp sarnaneb vaba tagasimaksegraafikuga ja aastatasuta Trump-kaardi propageerimisega. Soolane intress, mida tuleb võlguolevalt summalt kohe maksma hakata, teenib krediitkaardi aastatasu pangale kiiresti tasa.
Praeguseid juhtumeid sobib tabavalt kirjeldama kõnekäänd: tõtt, ja ainult tõtt, aga mitte kogu tõtt. Süüdistused, et maksuamet tõlgendab seadust valesti, paraku klienti eriti ei lohuta.
Kui aga klientidele on maksuvabastust suisa reklaamitud ja lepingute peenes kirjas poognad ei kinnita vastupidist, tuleks pettasaanud klientidel oma õiguste jaluleseadmiseks kohtusse pöörduda. Muidu võib sattuda näotusse maksupetturi nimistusse.
Segadusest kasusaajad on käesoleval juhul õnnestunud müügikampaania teinud kindlustusseltsid. Nendel tulebki nüüd astuda samme lahenduse leidmiseks. Kas algatada tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu või vähendada kombineeritud pensionikindlustuse sõlminud klientidel kindlustusmakseid või teha midagi muud, seda peavad seltsid ise otsustama. Vastasel juhul pakkusid kindlustusseltsid tasuta lõunat kliendi enda kulul.