Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Majandusvabadusest: ostja roll pole olla kontroll

    Eelmisel nädalal kirjutasime, et nn euroaluste tootjaile litsentse müüv assotsiatsioon tegi ettepaneku, et ostjad peaksid ostetava kauba seaduslikkust kontrollima hakkama. Äripäev arvab, et piraataluste probleemiga ei pea tegelema mitte klient, kaubaaluse ostja või kasutaja, vaid see, kes kaubaaluste litsentse müüb.
    Äripäeva arvates pole ostja roll olla kontroll. Meie arvates tähendab majandusvabadus ühtlasi ka õigust eeldada, et kogu ametlikult registreeritud ettevõttelt ostetav kaup on seaduslik.
    Nn euroaluste teema on väga huvitav juhtum. Ilmselt iga mittetootja ja mittelogistiku jaoks suure üllatusena selgub, et nn euroalus ehk EUR-alus on Austria Raudteele kuuluv autoriõigusega kaitstud registreeritud kaubamärk. Õigust neid aluseid toota ja ka remontida jagab aluste ühendus EPAL, litsents maksab 1000 eurot aastas, lisaks tuleb maksta ka igalt valmistatavalt-remonditavalt aluselt. Tootjale tähendab litsentseerimine, et talle antakse ette kümneid lehekülgi juhiseid ja nõudeid, millele peab üks euroalus vastama. Juhend kirjeldab ka nõudeid materjalile ja selle kvaliteedile. Nõutu fikseeritakse detailideni - näiteks aluse ehitusel kasutatud laudade mõõtmed tohivad ettenähtust kõrvale kalduda vaid millimeetreid, kasutatavate naelte tarnijad aga annab EPAL tootjale ette.
    EUR on parim? Me ei küsi tänases juhtkirjas, miks üldse peavad kõik ettevõtjad oma kauba transportimisel kasutama just üht konkreetset kaubamärki kandvaid kaubaaluseid, kuigi need on ligi 67% nn tavalistest kallimad (6 vs. 10 eurot tükk). Kas tavaliste aluste kasutamine on kuidagi keelatud või pärsitud? Loogiliselt võttes peaks tootedisain, mis hõlmab kindlast materjalist toodetud, isegi kindlalt tarnijalt ostetud naeltega kokkuklopsitud aluseid, lõpetamagi oma kehtivuse sel hetkel, mil aluse valmistaja kasutab teistsuguseid materjale ja naelu. Mil näiteks Adidas muutub sisuliselt Adibasiks. Või Gucci Cucciks.
    Küll paneb see meid aga üldistama. Oletagem hetkeks, et see EUR-aluste assotsiatsioon saab oma tahtmise. Siis on ju vaid aja küsimus, mil see teistelegi elualadele ja kaubaklassidesse laieneb. Kas tõesti peame ostjatena varsti turult saia ostes karistust kartma, kui peaks selguma, et ostetud Kirde sai polegi tegelikult päris õige Kirde sai? Kas ostja peab enesele kõikide ostetavate toodete kaubamärgid ja nende omanikud üksipulgi selgeks tegema? Seega oleks EUR-aluste assotsiatsiooni soovi seadustamine meie meelest väga ohtlik pretsedent. Äripäeva meelest ei ole säärane vastutuse ostja kaela lükkamine kuigi aus. Milleks siis üldse see assotsiatsioon? Millega ta oma 1000eurose litsentsitasu ja lisatasud välja teenib? Samuti on meil Eestis olemas kõik moodsale ühiskonnale omased uurimis- ja korralekutsumisorganid.
    Tegelikult ongi olukorrale väga lihtne lahendus. Kes tahab, maksab EUR-kaubamärgi kasutamise õiguse eest 1000 eurot aastas, kes ei taha, ei maksa. Ja EPAL käib, kas või koos jõustruktuuridega kontrollreididel - kui keegi litsentsi omamata oma alusele EUR-templi külge lööb, peab ta selle eest ka karistuse saama. Ühesõnaga, piraatlust ja muud pätlust peaks tõkestama ikka kaubamärgi hoidjad ja vastavad riigiasutused, mitte ostjad.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Toomas Kiho: mõelgem ka sellele, kas Nõmmest või Lasnamäest võiks saada eraldi omavalitsus
Tallinna linnavalitsus peab paratamatult mõtlema terve riigi peale, kirjutab kultuuriajakirja Akadeemia peatoimetaja Toomas Kiho vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Tallinna linnavalitsus peab paratamatult mõtlema terve riigi peale, kirjutab kultuuriajakirja Akadeemia peatoimetaja Toomas Kiho vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Apranga käive kasvas aprillis 27 miljoni euroni
Leedu rõivaste jaeketi Apranga Grupi jaemüügi käive ulatus tänavu aprillis 27 miljoni euroni ja kasvas 2023. aasta aprilliga võrreldes 5 protsenti, teatas ettevõte börsile.
Leedu rõivaste jaeketi Apranga Grupi jaemüügi käive ulatus tänavu aprillis 27 miljoni euroni ja kasvas 2023. aasta aprilliga võrreldes 5 protsenti, teatas ettevõte börsile.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Raimo Ülavere: vaktsineeri ennast perfektsionismi vastu. Järjekindel piisavalt hea on parem kui perfektne
Ehkki perfektsionism tundub armastusväärne nõrkus või suisa edu vältimatu eeldus, on tegu toksilise nähtusega. Positiivne perfektsionism on müüt ja perfektsionismi olulisim kütus on teised inimesed.
Ehkki perfektsionism tundub armastusväärne nõrkus või suisa edu vältimatu eeldus, on tegu toksilise nähtusega. Positiivne perfektsionism on müüt ja perfektsionismi olulisim kütus on teised inimesed.
"Palun vabastada Eesti vahemikus ....–.... loodusõpetuse tunnist"*
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Raadiohommikus: kinnisvarast ja planeeringutest
Äripäeva raadio neljapäevane hommikuprogramm võtab luubi alla kinnisvaraturu erinevad tahud ning heidab pilgu ka Tallinna linnaplaneeringule.
Äripäeva raadio neljapäevane hommikuprogramm võtab luubi alla kinnisvaraturu erinevad tahud ning heidab pilgu ka Tallinna linnaplaneeringule.
Hiiumaa plastitootja vajus miinusesse
Hiiumaa plastdetailide tootja M ja P Nurst kaotas eelmisel aastal käibes ja lõpetas aasta kahjumiga.
Hiiumaa plastdetailide tootja M ja P Nurst kaotas eelmisel aastal käibes ja lõpetas aasta kahjumiga.