Viimase aja arengud sotsiaalmeedias sunnivad küsima, kas tegemist on mulliga ja kas on oodata ka selle mulli lõhkemist? Ärisuhtlusele orienteeritud LinkedIni kiire ja hüplik edu New Yorki börsil on tekitanud küsimuse, kas oodata on järjekordse dot-com-mulli (õigemini SoMe-mulli) lõhkemist või on suured sotsiaalvõrgustikud väärt tõesti miljardeid dollareid?
Skype. Skype loodi 9 aastat tagasi, juba teise tegutsemisaasta lõpuks teeniti 7 miljonit dollarit tulu. Aasta hiljem ostis Ebay Skype'i 2,6 miljardi dollari eest, makstes 370 korda suuremat hinda, kui oli Skype'i äritulu aasta varem. Nüüd maksis Microsoft Skype'i eest 8,5 miljardit dollarit ehk kümme korda rohkem Skype'i eelmise aasta tulust.
LinkedIn. LinkedIn loodi 2003. aastal, praeguseks teenib firma 200 miljonit dollarit aastas. Samas kaubeldakse LinkedIni aktsiatega 80-90 dollari piirimail (ca 20 dollarit vähem kui IPO-le järgnenud päevadel) ja firma väärtuseks hinnatakse 9 miljardit dollarit. 45kordne erinevus ja teadmine, et veel kolm aastat tagasi hinnati LinkedIn üheksa korda odavamaks, ei hirmuta investoreid.
Facebook. 2004. aastal loodud Facebook (FB) on sotsiaalvõrgustike imelaps, mille kiire kasv ja peadpööritav populaarsus teevad meele kadedaks kõikidel konkurentidel. Kolm aastat pärast asutamist ostis Microsoft 1,6% Facebookist 240 miljoni dollariga, tõstes FB väärtuse hoobilt 15 miljardi dollari piirimaile. Eelmisel aastal ületas FB 500 miljoni kasutaja piiri, erinevate teenuste müügist teeniti 2 miljardit dollarit. Sel kevadel kasvas FB väärtus 75 miljardi dollarini, mis teeb temast väärtuslikuma kompanii kui Disney. Kui ennustused peavad paika, läheb FB börsile tuleval aastal, mil firma väärtusena näidatakse 100 miljardit dollarit ehk 50 korda enam kui onFB äritulud.
Twitter. Lühisõnumite keskkond Twitter teenis mullu 45 miljonit dollarit ja kaasas 200 miljonit investorite raha, aasta lõpuks hinnati säutsufirma väärtuseks 3,7 miljardit dollarit ehk 80 korda enam kui teeniti teenuste müügist. Viimaste andmete järgi hinnatakse Twitteri väärtuseks 7,7 miljardit ehk 50 korda enam kui äritulu.
Nende näidete põhjal on selge, et investorid ei osta mitte ettevõtete reaalset väärtust, vaid kasutajate hulka. Millal või kas üldse raha ka tagasi teenitakse, näitab lähitulevik. On aga kindel, et viiteid mullile ja selle peatsele lõhkemisele on mitmeid.
Seotud lood
Sujuv makseprotsess on ülimalt tähtis osa e-poe ostukogemusest. Kogu vaev ja pingutus kliendile meeldiva ostukogemuse pakkumisest võib minna luhta, kui toote eest tasudes tabab klienti mõni ebameeldiv üllatus või takistus. Selleks võib olla nii soovitud makseviisi puudumine, tehnilised takistused toimingu lõpuleviimiseks kui ka ebamugav makse kinnitamise protsess.
Hetkel kuum
Inflatsioon võib lähikuudel uuesti kiireneda
Tagasi Äripäeva esilehele