Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Olerex kõrvuni petuskeemis

    Jõuliselt laienev, Eesti suurimaks kütuse jaemüüjaks pürgiv ja riigihangetel võidukas AS Olerex on miljonite eurode eest äritsenud maksupettur Oleg Belokrõloviga.

    Belokrõlov on teatavasti mees, kes mõisteti hiljuti süüdi riigilt üle 30 miljoni euro käibemaksu väljapetmises ja selleks kuritegeliku organisatsiooni loomises. Jahmatava maksukahju tekitas Belokrõlov vaid veidi enam kui aasta jooksul skeemiga, kus osaühingud Adrian Arendus ja INV T vähendasid kütuste müügil tekkinud käibemaksukohustust metallide ja väärismetallide fiktiivsete ostutehingutega.
    Tartu ettevõtjatele Andres Linnasele ja Antti Moppelile kuuluv Olerex on olnud üks Belokrõlovi petuskeemis pööritatud kütuse turustajaid. Seejuures oli Olerex skeemi lüliga arvukates tehingutes nii kütuse tarnija kui ka ostjana.
    Olerexi imelikud tehingud. Täpsemalt näitavad Belokrõlovi kohtutoimikus avaldatud pangakontode väljavõtted, et ainuüksi mullu veebruaris, märtsis ja aprillis müüs Olerex Belokrõlovi skeemi ühele lülile, eespool nimetatud INV T OÜle 14,6 miljoni euro eest kütust ja omakorda ostis samal perioodil samalt ettevõttelt kütust tagasi 12,8 miljoni euro eest. Pea iga päev kanti kahe firma vahel edasi-tagasi sadu tuhandeid eurosid.
    Tekib küsimus, kas Olerex müüs Belokrõlovi skeemi lülile kütust, et seejärel sama kütus juba maksudest puhtaks pestult ehk odavamalt tagasi osta?
    Omanik pole kursis. Olerexi aktsionär Andres Linnas, kes tunneb Belokrõlovit isiklikult ja on omanud temaga ka ühist ettevõtet, ütles Äripäevale, et ei tea kirjeldatud tehingutest mitte midagi ja viibib Olerexi tegevjuhtimisest eemal. "Ma pole üldse kursis selle asjaga," väitis mees, kellele kuulub 50% Olerexist.
    Teiselt Olerexi omanikult Moppelilt ei õnnestunud kommentaari saada. Eesliinile seatud Olerexi tegevjuht Piret Miller ütles aga, et Olerex ei ole ostnud ega müünud kütust, millelt Olerexile teadaolevalt on maksud maksmata. "Kõik tehingud oleme teinud selle hetke turuhinnaga," teatas Miller veel.
    Väide, et tehingud toimusid turuhinnaga, süvendab aga küsimust, miks Olerex samaaegselt Belokrõlovile kütuse müümisega seda temalt ka ostis ja nii pea iga päev? Või kuidas üldse maksupetturid kütust turustada suudavad, kui nad ausaid müüjaid hinnaga üle ei trumpa?
    Skeem võib viidata maksudest hoidumisele. "Teie kirjeldatud skeemis on keeruline näha midagi muud peale maksudest vabanemise," hindas olukorda Olerexi konkurendi Alexela Oili juhatuse esimees Ain Kuusik. "Jääb mulje, et tegemist oli partneriga, keda üritati varjata sooviga näidata end ausa ettevõtjana. Nüüd, kus kohus on otsustanud (Oleg Belokrõlovi maksupettuses süüdi mõistnud - toim), on ka tõde teada," sõnas Kuusik.
    Statoili ja Neste juhid ei kommenteerinud küll konkreetseid Olerexi tehinguid, kuid viitasid selgelt osade kütuse jaemüüjate ebaaususele.
    Statoil Fuel & Retail Eesti juhi Kai Realo sõnul on petuskeemides ahela viimane lüli ehk kütuse turustaja harilikult veendunud, et kõik on aus ja õiglane, sest tema ju skeemides ei osalenud, ostis vaid kütust tavapärasest soodsamalt. "Samas on selles äris tegutsejatele selge, millises hinnavahemikus saab turul kätte ausa kütuse, millelt on kõik maksud tasutud ning kust hakkab juba skeemitamine paistma," märkis ta.
    Realo viitas ka kahtlaselt kasvanud investeerimisvõimele osade kütuse jaemüüjate puhul. "Turul on jaemüüjaid, kes suudavad mootorikütuseid turustada alla maaletoojate omahinna ning samas on hüppeliselt kasvanud ka mitmete jaekettide investeerimisvõime vaatamata asjaolule, et ausate kütusemüüjate marginaalid tihedas konkurentsis kasvanud pole," märkis ta.
    Ausal ettevõtjal tekib lootusetuse tunne. Neste Eesti juhi Ivar Kohvi sõnul teavad kõik turuosalised, et maksudest puhtaks pestud kütus müüakse maha tanklates, mille omanikud osalevad vähemalt kaudselt maksupettuses.
    "Ausat kütuseäri ajades tekib paratamatult lootusetuse tunne ja tõdemus, et selline see Eesti kütuseturg nüüd vist ongi - makse võib maksta, aga saab ka ilma ja midagi ei juhtu," märkis ta. "Loodame, et tarbijale läheb siiski korda, kas kütusepartner on aus ja avatud või tegutseb hallil alal ja teeb oma valikud sellest lähtuvalt," ütles Kohv.
    Belokrõlov oli tegelik juht. Belokrõlovi kontrolli all olnud ettevõte INV T OÜ, millega Olerex kauples, asutati 2011. aasta sügisel. INV T asutaja ja juht ka Olerexiga kauplemise ajal oli keegi Vladimir Vasiliev. Ettevõte sai Belokrõlovi mustas kütuseäris kandva rolli pärast Adrian Arendust, mis sattus varem maksuameti kullipilgu alla. Vasiliev oli aga INV T eesotsas vaid Belokrõlovi tööriist, nagu ilmneb kohtumaterjalidest.
    "Võib öelda, et mina koos Vladimir Vasilieviga mitteametlikult juhtisin OÜd INV T. Ma alguses mõtlesin, et lasen end määrata teiseks juhatuse liikmeks, kuid siis otsustasin olla mitteametlikult seal tööl, kuna samal ajal olid OÜ Adrian Arendus maksukontrollid ja ma ei soovinud enda nimega seonduvaid probleeme tuua üle OÜle INV T," rääkis Oleg Belokrõlov uurijatele ütlusi andes.
    Vasiliev ise pajatas uurijatele, et tema ülesanne oli tegeleda kütusetehingutega, kuid seda Belokrõlovi taktikepi järgi. "Olegi (Belokrõlov - toim) poolt olid piirhinnad ette antud ja siis käis kauplemine. Ma sain nii palju kaubelda, kui palju mulle Oleg ette andis, sest nagu ütlesin, tema poolt oli hinnavahemik, kust ma ei tohtinud üle minna," märkis Vasiliev oma ütlustes.
    Belokrõlovi skeemi klient ei olnud kaugeltki ainult Olerex. Maksupettusest said kasu veel mitmed suuremad ja väiksemad kütusefirmad, kellest kirjutame edaspidi. Küll aga oli Olerex Belokrõlovi teadaolevaist klientidest suurim ja tuntuim. Olgu siinkohal öeldud, et Belokrõlovi skeemi klient oli ka üks Olerexi sidusfirma - väike kütuse jaefirma Krooning, millest Olerexi omanikele kuulub 20%.
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Equinor maksab erakorralist dividendi ja ostab aktsiad tagasi
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.