Teenuse sisseost väikefirmadele võõras

Renault’ tarbesõidukite müügikonsultant City Motorsis Jüri-Bruno Asari sõnul peab moodne kaubik olema ökonoomne  Foto: Terje Lepp, Äripäev

Väiksemate ettevõtete jaoks on logistikateenuse sisseostmine veel võõras, seetõttu eelistatakse omada isiklikku kaubikut, mille valimisel mängivad rolli mugavus ja hinna-kvaliteedi suhe.

Amserv Auto Toyota brändijuhi Margus Nõmmiku sõnul on klientidel kaubiku valikul kaks olulist faktorit, mida vaadatakse: kaubaruumi mahutavus ja kandevõime. Esimese asjana ei vaadata kindlasti kütusekulu. “Kaubikud on muutunud nii ökonoomseks, et kütusekulu on kõigil pea sama. Hakkab mängima toote usaldusväärsus ja teenindusvõrk – see on A ja O,” sõnas Nõmmik, kelle sõnul ettevõtted, kes on soetanud endale kaubiku, soovivad seda pidevalt kasutada. “Neil ei saa kaubik hetkegi olla käigust maas.”

Valiku tegemisel vaadatakse veel hoolduskulusid ja järelturuväärtust, ehk mis sõiduk hiljem maksab. Enamjaolt soetavad ettevõtted kaubiku kapitalirendiga või ostavad selle kohe välja. “Hiljem, kaubikut müües, annab juba ainuüksi kaubamärk kindluse, et järelväärtuse hind ei kuku tugevalt.”

Nõmmiku sõnul on kaubiku kasutusperiood ettevõtetes pikem ja liisinguga kasutusrenti enamasti ei kasutata. Keskmiselt on kaubiku kasutusiga neli-viis aastat, siis tullakse sõidukit uuema vastu ümber vahetama. “Siin mängib olulist rolli, kas varasema teenindusega ollakse rahul – sel juhul tullakse tagasi. Ning kas hooldust pakutakse üle vabariigi või tuleb arvestada tülikate sõitudega kõrvalmaakonda.”Nõmmiku sõnul on väiksematele ettevõtetele rendifirmade ja logistikaettevõtete kasutamine veel võõras. “Kaubikut tasub muretseda pigem ettevõttel, mis vajab sõidukit iga päev ega saa alati oma töid ja tegemisi ette planeerida. Olles ilma oma kaubikuta, peaks logistika jaoks olema tööl eraldi inimene, kes korraldab vajalikke vedusid.”

Kaubiku hinnad algavad 16 000 eurost, keskmine maksumus jääb 18 000–19 000 ­euro vahele. Kliendid saavad erisisustuse tellida otse tehasest – ajakulukam variant – või valmistatakse see Eestis kohapeal.

Populaarne on tagaakendega kuuele inimesele mõeldud sõiduk. Juurde lisatakse ostule talverehvid, haakekonks, veojõukontrollid, istmesoojendused. Kui soovitakse pakiruumi vooderdust, mis annab ilmastikukindluse ning kaitseb veost, võib hind tõusta 2000–3000 euro võrra. Nõmmiku sõnul on Amservis kaubikute valik marginaalne, pigem soovitakse pakkuda kliendile võimalust autopargi soetamisel saada samast kohast ka tarbesõiduk. Aastas müüdud 1500 sõidukist on kaubikuid umbes 20. “Ühe-­kahe kaubikuga ei saavutaks klient sellist hinnavõitu kui kogu autopargi ostmisega ühest kohast,” ütles Nõmmik.

Kaubikute riiulisüsteem vähendab asjatut sahmimistMarje Summel, DHLi operatiivosakonna juht

Enamik meie kaubikutest Eestis kannab Volkswageni kaubamärki. Kaubikute valikul on eelkõige aluseks meie klientide vajadused ja paiknevus ning saadetiste hulk, kaal ja mõõtmed.

Aja jooksul on kulleriteenus arenenud, nii et meie tarneahela kaudu lähetatakse dokumente ja pakksaadetisi, kuid ka suuremõõtmelisi ning raskekaalulisi saadetisi. Seetõttu on ka meie autopark kasvanud nii arvuliselt kui ka kaubiku mahutavuse ja kandevõime poolest.

Praegu on meil 20 kaubikut, mida kasutame viis aastat. Enamiku sõidukite kaubaruum on juba DHLi tellimusel tehases sisseehitatud riiulitega sisustatud. Väiksemad saadetised paiknevad sõidukites riiulitel, mis võimaldab neid võimalikult lihtsalt hallata ning tarbetute lisaliigutuste hulk on võimalikult väike. See omakorda tagab kõrge tootlikkuse.

Automargi valikul on aluseks DHLi globaalsed kokkulepped autoesindustega ning kõik autoga seotud kulud, sealhulgas kaubiku hind, remont, kütus..

Hoolduskulud koos liisingumaksega

City Motorsi Renault' tarbesõidukite müügikonsultandi Jüri-Bruno Asari sõnul on trendiks, et autopargi eri mudelid vahetatakse välja ühe margi vastu. Kaubiku valikul on hoolduskulu tema sõnul väga oluline aspekt, tähelepanuta ei saa jätta ka hooldusintervalli – Renault' kaubikutel võib see ulatuda kuni 40 000 kilomeetrini –, mis annab võimaluse hoolduskulusid paremini planeerida.

Populaarne on lisada hoolduskulud liisingumaksesse. “Termin TCO (total cost of ownership) on jätkuvalt iga otsuse aluseks. Jälgitakse finantseerimistingimusi, ülalpidamiskulu ja võimalust mugavalt autoparki vahetada-uuendada. Eelistatud on liisingud, mis suudavad pakkuda madalamat intressimäära ja olla vara vahetamisel kiired ja paindlikud. Kindlasti jälgitakse kampaania­pakkumisi.”

Asari hindas City Motorsi koostööd Nordea pangaga väga heaks. “Saame pakkuda liisinguprotsendiks 1,6 koos Euriboriga. Samas on kaubikute järelturg täiesti olemas. Kui ettevõtte kaubikupark on oma elu ära elanud, siis võtame autod tagasi ja pakume uusi asemele.”Asari lisas, et populaarsemad Renault' tarbeautod on Master, Trafic ja Kangoo.Valik sõltub kasutuseesmärgist

Tarbesõidukite valikul hinnatakse Asari sõnul väikest kütusekulu, ketiülekandega mootorit, moodsat kabiini ja kaubaruumi suurust. Kaubiku valikul sõltub palju sellest, milleks seda kasutatakse, inimeste veoks saab taha ehitada kuni seitse istekohta. Kaubikute tehnilistest omadustest rääkides märkis Asari, et pikk teljevahe annab staabiilsuse maanteel, lühike teljevahe on parem linnas manööverdamiseks, seda saab jälgida, olenevalt, kas läbitakse pikki vahemaid Euroopas  või on tegu rohkem linnasõitudega.

Renault' mudelid eristuvad Asari hinnangul rikkaliku standardvarustuse poolest, näiteks on Renault Masteril püsikiirusehoidja, Bluetooth-telefoni handsfree, konditsioneer, pardaarvuti, parkimisandurid.

Lisaraha eest paigaldatakse töö iseloomust tulenevaid lisasid. “Meil on valmidus pakkuda ümberehitusi ja lisaseadmeid otse tehasest. Kui kliendil on väga täpsed ja spetsiifilised vajadused, oleme teinud koostööd partneritega.”

Asari sõnul on keskmine läbisõit Renault' kaubiku kasutajal aastas 40 000–50 000 kilomeetrit. Masina vahetamisele hakatakse mõtlema siis, kui auto odomeeter näitab 200 000 kilomeetrit. Tänane moodne kaubik peab Asari hinnangul olema ökonoomne. Näiteks kütusekulu start-op süsteem, mis suretab foori taga seistes automootori välja. “Kütusekulu jälgimine pole kuhugi kadunud, aga ettevõtte juhi ostuotsus sõltub paljuski sellest, kas hiljem on mugav ühest kohast saada järelteenindust,” sõnas ta.

Kui varem eeldati, et kaubik on kolmeliitrise diiselmootoriga, siis Renault' selle aasta mudelid on mootrimahuga 1,6 ja kolme erineva võimsusega.

Millest lähtuda kaubiku valikul?

kaubaruumi mahutuvus

kandevõime

kütusekulu

teenindusvõrk

hoolduskulud

järelturuväärtus

lisavarustuse hind

Hinna-kvaliteedi suhe olgu paigas

Magusatootja ASi Kalev büroojuhi Kaire Kattai sõnul kasutab ettevõte kaubavedudel sisseostetud teenust. “See on majanduslikult kõige mõistlikum, samuti paindlikum ja mugavam.”

Kalevi enda autopargis on vaid üks väikekaubik – Toyota Proace, mis on haldusosakonna töötajate käsutuses tehase­ haldamisega seotud väiksemate vahendite ja materjalide veoks. Kaubik soetati Kattai sõnul eelmisel aastal autohanke raames, mil osteti kokku 51 sõidukit. “Eelistasime leida sobiva kaubiku sama koostööpartneri valikust, kust ostsime ülejäänud autopargi. Kaubiku puhul olid tähtsamateks valikukriteeriumideks turvalisus, kauba­ruumi maht, kaubiku mugavus ning hinna-kvaliteedi suhe,” ütles Kattai.

Rahaveo soomusbussid tulevad Saksamaalt

Turvafirmal G4S on 160 kaubikut, ettevõtte haldusosakonna juhataja Andres Pastaruse sõnul lähtuti kaubikute valikul nende kasutusotstarbest. “Kindlasti jälgime, kui suur on kogu kulu kasutusperioodi jooksul. Vajalikud sõidukid soetame hanke korras,” rääkis Pastarus. Eritellimusel sisustus valmistatakse enamjaolt Eestis. Rahaveosõidukite sisustus tuleb Rootsist, turvakohvreid tootvalt koostööpartnerilt SQS.

“Tegu on turvasüsteemidega, mis paigaldatakse sõidukitele, lähtudes nende kasutamisotstarbest ning rahaveo eeskirjadest. Rahaveo soomusbussid tulevad meile Saksamaalt, olles eelnevalt läbinud põhjaliku ümberehituse – vastavalt emaettevõtte ette antud turvanõuetele.”

Kaubiku kasutusperiood sõltub läbisõidust ja on piiritletud sõiduki tehasegarantii kestusega. Kehtib põhimõte, et garantii lõppedes sõidukist loobutakse. Sõidukite läbisõidud on prognoositavad ning lepingute pikkuse määramisel on nendega arvestatud, märkis Pastarus.

Oluline on kaubiku kasutuskulu tervikuna – liising, kindlustus, hooldus, kütus, remont – ning kulude prognoositavus. “Kuna kaubikutel on kehtiv tehasegarantii, siis kaubikute kasutusega seotud fikseeritud kuludele lisanduvad raskesti prognoositavad kulud, näiteks remont, on minimaalsed.”  

Hetkel kuum