• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 24.07.15, 15:29

Miks kütuse kallinemist karta ei maksa?

Vähenev nõudlus nafta järele hoiab kütusehinnad madalal, leiab Swedbanki analüütik Tõnu Mertsina.
Nafta hinnalangusest tingitud kütuse odavnemine peaks tanklate teatel Eesti tarbijani jõudma nädala jooksul.
  • Nafta hinnalangusest tingitud kütuse odavnemine peaks tanklate teatel Eesti tarbijani jõudma nädala jooksul. Foto: Raul Mee
"Rahvusvahelise Energiaagentuuri (IEA) hinnangul on maailmaturul nõudlus nafta järele vähenemas ning vähenemine jätkub ka järgmisel aastal," tõi Mertsina välja. "Aeglustuv Hiina majanduskasv ja koos sellega väiksem nõudlus toorainete järele pidurdab muuhulgas ka naftahindade kasvu."
Möödunud aastate kiire majanduskasv Hiinas koos järsult suurenenud nõudlusega toorainete järele põhjustas tema sõnul energia- ja metalliettevõtete investeeringute ja toodangu kasvu, millele praegu ei leidu enam piisavalt nõudlust. Lisaks Hiinale mõjutab negatiivselt tooraineturge ka majanduslangus Brasiilias ja Venemaal.
Samuti hoiab naftahindade tõusu tagasi Iraani naftatoodangu ja ekspordi kasv, mis samas põhjustab OPEC-sisest konkurentsi. Enne 2012. aasta embargot müüs Iraan enam kui veerandi oma naftast Euroopa Liidule. Teine suur turg on olnud Hiina. Nüüd hakkab Iraan naftaekspordis konkureerima Venemaaga.
Viimase majandusele ja riigieelarvele on aga naftatulud väga olulised ning juunis leppisid Venemaa ja Saudi Araabia kokku, et kumbki oma naftatootmist ei vähenda. OPEC, eesotsas Saudi Araabiaga tahab tõrjuda turult eemale peamised rivaalid - USA kildanafta tootjad. Praeguse madala naftahinna tõttu ei tooda viimased aga piisavalt kasumit ning tänavu investeeritakse kolmandiku võrra vähem.
Tasub teada
Kolm põhjust, miks nafta odavneb
USA toornaftavarud kasvavad. Seda on põhjustanud nii USA kildanafta toodangu kasv kui ka suurenenud toornafta import, peamiselt Saudi Araabiast. USA naftatootjad püüavad iga hinna eest oma toodangut suurendada lootuses, et tugevnev koduturu majandus parandab nõudlust naftatoodete järele ning arvestusega, et võimalikud kriisid Lähis-Idas võivad naftahinda kergitada.
Lähis-Ida naftatootmine kasvab. 14. juulil Iraaniga tuumaprogrammi kokkuleppe saavutamine võimaldab sellel riigil suurendada oma naftaeksporti, mis aitab omakorda kaasa naftahindade alanemisele maailmaturul. Iraan on lubanud kiiresti taastada oma sanktsioonide-eelse naftatoodangu, ligikaudu 4 mln barrelit päevas ning kahekordistada oma naftaeksporti kuue kuu jooksul praeguselt 2,3 miljoni barrelini päevas.
USA dollari tugevnemine. Kuigi USA esimese kvartali majanduskasv valmistas pettumuse, ollakse selle aasta suhtes optimistlikumad ning keskpank valmistub tasapisi intresside tõstmiseks. Tugevam dollar suurendab ühelt poolt naftaeksporti, kuid pidurdab nõudlust ning viib sellega hinnad allapoole.
Allikas: Swedbank
Miks Eestis hinnad ei lange?
Mida madalam on kütuse sisseostuhind, seda kõrgem on maksude ehk kütuseaktsiisi ja käibemaksu osakaal, moodustades hinnast veidi üle poole. "Seetõttu ei ühti ka Eestis mootorikütuse jaemüügihindade ja toornafta maailmaturuhindade kasvukõverad," selgitas Mertsina. Kui näiteks juunis oli maailmaturul toornaftahind 44% madalam kui aasta varem, siis Eestis oli mootorikütuse jaehind madalam vaid 9%. "Maksude suur osakaal silub kütuse jaehinnas suuremad kõikumised, kui nafta maailmaturuhind järsult tõuseb või langeb. Eestis mõjutab mootorikütuse jaehinda lisaks veel euro nõrgenemine, mis muudab sisseostetud kütuse kallimaks," kommenteeris Mertsina.
Äripäev kirjutas sel nädalal, kuidas kütus muutub tarbijaile soodsamaks umbes nädala jooksul. 
Madalatest naftahindadest võidavad enamus ELi liikmesriike. Küll avaldab Venemaa majanduslangus negatiivset mõju nii Eestile kui Soomele, Lätile ja Leedule. "Ligikaudu viiendik Venemaa majandusest on seotud energiasektoriga. Madalamad naftahinnad lükkavad edasi majanduskasvu taastumise Venemaal," selgitas Mertsina. Lisaks mõjub sisemajanduse nõudlusele negatiivselt rubla suhtes tugevnev dollar, mis samas aitab aga rublades koostatud riigieelarves vähemalt osaliselt kompenseerida maailmaturul naftahinna languse mõju.
Madalad energiahinnad on Mertsina sõnul peamised pidurid euroala hinnakasvu kiirenemisel ja Euroopa Keskpanga kaheprotsendiline inflatsioonisiht on jätkuvalt veel mägede taga. Aasta teisel poolel prognoosib ta baasefekti tõttu hinnakasvu kiirenemist - naftahinnad läksid kiirelt langusesse alates möödunud aasta juuni lõpust.
Juuli nädalaga langes maailmaturul toornaftahind enam kui kümnendiku võrra ning on 24. juulil 55 dollarit barreli kohta ehk 49% madalam kui aasta tagasi.
Kuidas ettevõtet kütuseaktsiisi kasvu vastu kaitsta, saab kuulata Äripäeva teemaveebi Logistikauudised.ee konverentsil Säästlik Autopark 2015.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 23.07.24, 12:25
30 aastat zombi-majandust: Jaapani valuutakriis kogub hoogu
Jeeni kurss kukkus dollarisse värske, 38 aasta madalaima tasemeni. Viimati kauples jeen nii nõrgal tasemel 1986. aastal. Riigis on alanud valuutakriis, mis on just praegu hoogu kogumas ning paneb valitsuse ja keskpanga väga raskete otsuste ette.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele