Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rootslane teenib Eestis raha Porschedega

    Tartu lähedal Reolas asuv väike remonditöökoda teeb unikaalset tööd – restaureerib vanu Porsche autosid, kusjuures isegi käigukasti iga väiksemagi kruvi pinnakate püütakse taastada ajastutruult.

    Rootslase Mikael Urban Erikssoni ettevõte Urbans Garage restaureerib vanu Porsche autosid.Foto: Väinu Rozental
    "Meie restaureeritud auto peab välja nägema täpselt selline, nagu see omal ajal tehasest välja sõites oli," toonitab OÜ Urbans Garage asutaja ja põhiomanik Mikael Urban Eriksson. "Kõikide detailide materjal ja pinnakatted peavad olema samasugused ja sama head, nagu need olid 1950.–1970. aastatel."
    Rootsist pärit Erikssonist sai Porsche fänn juba poisikesena, sest tema isal oli Porsche 356, üks tollaseid nii-öelda rahvaautosid. Eriksson tuli Eestisse 18 aastat tagasi, nüüd on tal siin edukas firma ja armastav pere, sestap pole imestada, kui ladusalt ta eesti keeles räägib.
    Eriksson annab terekäe, palub mõne minuti oodata ja teravdab taas pilgu nutitelefoni ekraanile. "Kõige olulisem moment on viimased kolm sekundit," jõuab Eriksson öelda ja hüüatab võidurõõmsalt yes!. Ta on internetioksjoni võitnud ning ostnud Porsche 356 rehvirõhu mõõturi. Originaaljuppide hankimine pole sugugi kerge ülesanne. Aga vanas Porsches on, sõltuvalt mudelist, umbes 5000 detaili.
    Töökoda täis uunikume
    Urbans Garage'is on praegu töös 25 uunikumi. Autod on erinevates staadiumides: mõnda lammutatakse, mõnda puhastatakse, mõnel tehakse plekitöid, mõnda pannakse kokku, üks oli parasjagu värvikambris. Ja enamik autodest seisab laos ning ootab kindlat originaaljuppi.
    "Meil on auto töökojas olnud ka kuus aastat," toob Eriksson ekstreemsema näite. "Süütelukku otsisin üle maailma neli aastat, enne kui sain. Restaureerimine ongi aeganõudev, ainuüksi plekitöödeks kulub auto juures keskmiselt 800 töötundi, aga on kulunud ka 2000 töötundi. Ja alati ei sõltu auto valmimine meist, ka kliendil võib vahepeal rahaga raskusi olla."
    Urbans Garage'i käive on viimastel aastatel galopeerinud gasellilikult: sellel aastal oldi Gaselli TOPis 651. kohal ja mullu 420. kohal. Ilmselt on ettevõte ka järgmise aasta veebruaris avalikustatavas Gaselli edetabelis.
    "Eelmise aasta käibenumber sai just täis, prognooside kohaselt peaks käive tänavu kasvama umbes 50 protsendi võrra," on Urbans Garage'i tegevjuht Siim Karukäpp optimistlik. Karukäpp asus Erikssoni asemel 17-liikmelist meeskonda juhtima selle aasta alguses. "Tulin firmasse 2015. aastal kutsekooli praktikandina automaalriks ja siia ma jäin. Olen olnud komplekteerija ja aasta aega olin juhi abi," tutvustab ta end.
    Lühiajaline töö pikenes
    Tema tööandja, rootslane Eriksson sattus Eestisse 2001. aastal. Rootsi plastifirma NPP rajas Tartu lähedale tehast ja tegi tollal tootmistehnikuna töötanud Erikssonile ettepaneku sõita Eestisse uut tootmisüksust käivitama. "Pidin olema üks kuu, siis olin juba kuus kuud, siis kaks aastat ja lõpuks töötasin kuus aastat seal," muigab Eriksson.
    Urbans Garage pole Erikssoni esimene firma. Veel NPPs töötamise ajal asutas ta OÜ Proparts, mis tegeles väljastpoolt Euroopa Liitu ostetud autode ülevaatamise ja tüübinumbri andmisega, vanade autode restaureerimisega ja varuosade müümisega. Praegu tegeleb Proparts vähesel määral vaid varuosade müügiga.
    Kui algusaastail restaureeris Mikael Urban Eriksson ka teisi uunikume, siis nüüd keskendub ta vaid Porschedele.Foto: Väinu Rozental
    Algusaastail, kui tellimusi oli vähe, restaureeris Eriksson mitte ainult Porschesid, vaid ka teisi uunikume. "Praegu on meil piisavalt Porsche tellimusi," põhjendab ta spetsialiseerumist ühele automargile. "Restaureerimine läheb kiiremini, tulemus saab parem ja klient saab soodsama arve."
    Erikssoni sõnul on Porschesid hinnatud läbi aegade, eriti Rootsis. Näiteks klassikalist Porsche 356 mudelit toodeti omal ajal 76 000 tükki ja hinnanguliselt kolmandik on praeguseni alles. "Porsche on mõistliku hinnaga eksklusiivne sportauto," iseloomustab Eriksson lemmikautot. "Porsche on äge, sellega sõita on eriline fiiling."
    Töö foto põhjal
    Vana autoga tutvumine algab fotodest, mida potentsiaalne klient saadab. Asja täpsustamiseks sõidab Eriksson üldjuhul kliendi juurde, et auto üle vaadata. "Enam-vähem õige kalkulatsiooni saab öelda alles siis, kui värv on maha võetud ja detailid demonteeritud ehk auto on täiesti puhas," lausub Eriksson.
    Kõiki töid Urbans Garage ise ei tee, sisse ostetakse näiteks erinevad pinnakatte- ja polsterdustööd. Salongi nahk- ja riidedetailid ostetakse Saksamaa või Ameerika Ühendriikide firmadelt, mis kasutavad uunikumidele õige struktuuri ja tooniga materjale.
    Eriksson ei aja mööda maailma taga mitte ainult Porschede tagavaraosi, vaid ostab kokku ka originaaltööriistu ja omaaegset erialakirjandust. Õige tööriistaga saab töö kiiremini tehtud ja 1950.–1970. aastate remondi käsiraamatud sisaldavad väärtuslikku infot tollaste autode ehituse ja muu kohta. "Näiteks novembri lõpus lähen ja ostan ühelt endiselt Porsche töökoja omanikult Rootsis ligi 40 000 euro eest kaks rekkatäit juppe," lisab Eriksson.
    Küsimusele, kas ta on mõne vana Porsche ostnud selleks, et see tagavaraosadeks lammutada, vastab Eriksson eitavalt. "See meetod on liiga kallis," sõnab ta. "Kui mul oleks aga väga palju raha, ostaksin kokku vanu autosid, teeksin need korda ja müüksin suure vaheltkasuga maha. Mina olen kahjuks vaene tüüp, mul ei ole autode ostmiseks raha. Urbans Garage tegeleb ainult klientide autodega."
    Ühe auto, Porsche 356 Hardtop on Eriksson siiski ostnud ja kümme aastat restaureerinud. See metallikvärvi iludus seisab komplekteerimisosakonnas ja ootab kokkupanemist. "Kõik vajalikud detailid on olemas ja taastatud, tuleb vaid leida vaba aega, et oma autoga tegeleda. Võib-olla järgmisel aastal saan autoga sõita," lausub Eriksson ja lisab naerdes: "Seda ma ütlesin tegelikult juba eelmisel aastal ka."
    Mikael Urban Eriksson näitab ka isiklikku Porsche uunikumi, mis ootab veel kokkupanemist.Foto: Väinu Rozental

    Mis on kiire kasvu põhjused?

    Aastatel 2014–2016 kasvas OÜ Urbans Garage'i käive 1,7 ja ärikasum 2,9 korda.
    1. Originaalvaruosad. Ettevõte on püüdnud, nui neljaks, kasutada vanade Porschede restaureerimisel vaid originaalosi või taastada detailid ajastutruult. Et originaaljuppe hankida, osaleb firmaomanik Mikael Urban Eriksson agaralt internetioksjonitel ja külastab üle Euroopa inimesi, kes on omal ajal Porsche autosid remontinud. Kui külastataval endal juppe alles ei ole, oskab ta vähemalt soovitada, kelle juurde võiks veel küsima minna.
    2. Hea maine. Vanade Porschede taastajaid on Euroopas vähe. Info selle kohta, kuidas keegi restaureerib, levib Porsche fännide seas päris hästi. Sestap leiavad kliendid Urbans Garage'i ise üles. "Klient seepärast tulebki siia, et ta teab, et me teeme kõige paremat asja. Me ei saa oma töökojast lasta kehva asja välja, sest see rikub meie maine," kinnitab Eriksson. Ta lisab, et kui klient otsustab pärast restaureerimist auto maha müüa, saab ta küsida lisahinda tänu sellele, et auto on taastatud Urbans Garage'is.
    3. Väljakutsealtid töötajad. Ettevõttesse on tööle tulnud inimesi üle Eesti: Pärnust, Raplast, Rakverest, Tallinnast. Nad on kolinud uude elukohta, et saaksid töötada Urbans Garage'is. Need on inimesed, kel pole motivatsiooni päevast päeva vahetada pukse, žarniire ja sidureid. See ei ole nende jaoks väljakutse, neil on huvitavam renoveerida vanu Porschesid.

    Milline vanasõna iseloomustab teie tegevust?

    Vastab OÜ Urbans Garage juhatuse esimees Mikael Urban Eriksson:
    "Tee asjad õigesti. See lause iseloomustab meie põhimõtet. Meie puhul on oluline, et restaureeritud auto ei oleks mitte liiga hea ega ka mitte halb – lõpptulemus peab olema õige ehk selline, nagu oli auto omal ajal tehasest tulles. Näiteks kui värvida restaureeritud auto praeguse metallikvärviga, siis see näeb liiga uus välja. Me peame kokku segama täpselt sellise tuhmima tooni, millisena auto enne välja nägi. Seepärast ei osta me ka värvimise teenust sisse, vaid värvime ise. Soetasime selleks 40 000 eurot maksva värvikambri. Kui arvestada, et me värvime aastas 5–7 autot, on värvikambri omamine ebaotstarbekas. Aga see on tehtud filigraanset lõpptulemust silmas pidades.

    Teist sarnast ettevõtmist Eestis pole

    Koostöö OÜga Urbans Garage sai alguse 2014. aastal, kui ettevõte esitas EASile kasvutoetuse taotluse. See taotlus oli mõeldud vähemalt kolm aastat tegutsenud ambitsioonikatele ning kiire kasvuga ettevõtjatele. Tean, et Urbans Garage viis selle projekti ka edukalt ellu.

    Kuigi nad olid selleks ajaks juba kolm aastat tegutsenud, ei teadnud ma algul nende ärist mitte midagi. Kui ringi vaadata, siis teist sarnast ettevõtmist Eestis minu teada ei ole. Urbans Garage'i tegevusvaldkond on unikaalne ja seda ka maailmas – nad renoveerivad ainult Porsche autosid.

    Koostöö EASi ja Urbans Garage'i vahel on jätkunud. Oleme pakkunud neile vajaduspõhiselt sobilikke teenuseid, mis on mõeldud toetama just välisturgudel kiirelt kasvavaid ettevõtteid – näiteks välismessitoetus, tootearenduse toetused, erinevad strateegilised koolitused jne.

    Kui ma esimest korda Mikael Urban Erikssoniga (Urbans Garage'i asutaja ja põhiomanik – toim) kokku puutusin, küsisin temalt, kas ta soovib suhelda inglise või eesti keeles. Tema vastus oli väga kiire: soovin suhelda eesti keeles, kuna ma elan ju siin riigis. Praegu suhtleme teineteisega sina-vormis ning võin öelda, et tegemist on väga hea suhtlejaga. Ta on loominguline, suure tehnilise taibuga ja kõigele lisaks ka ettevõtjale vajalike omadustega inimene. Ta on suutnud oma lapsepõlve hobist luua eduka ettevõtmise. Austan inimesi, kes suudavad unistused ellu viia ja ei jää nende järele terveks eluks õhkama. Teades Erikssoni jätkuvat ambitsiooni laieneda, usun, et neil on potentsiaali ka edaspidiseks kiireks kasvuks.

    Marek Popman, Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse ettevõtluse keskuse kliendihaldur

    Porsche autode restaureerija kolm soovitust

    1. Ole arve koostamisel mõistlik. Meil tuleb aeg-ajalt ette töid, mida me varem teinud pole. Ma nimetan seda õppimiseks ja selliste õppetundide eest ei saa kliendilt täie rauaga raha küsida. Kõiki asju ei maksa kohe arvele kirjutada, peab olema mõistlik.
    2. Ära arva, et tead ja oskad kõike. Olen Porschede restaureerimisega tegelenud üle kümne aasta. Seda pole palju. Ja ilmselt ei saa ka kümne aasta pärast väita, et ma vanadest Porschedest kõike tean. Aga me liigume selles suunas, tahame olla maailma üks tipptegijaid. Me õpime iga päev midagi juurde. Ma ostan originaaljuppe kokku ka selleks, et näha, kuidas asi oli valmistatud, milline oli pinnakate. See on kõige parem õppematerjal.
    3. Võta aeg maha. Olen eluaeg tööhull olnud. Varem töötasin kõvasti plastitehases ja pärast tööpäeva läksin garaaži autot putitama. See aitas tööstressi maandada. Urbans Garage'is on aga hobi ja töö sama. Kui tahad edukas olla, pead hullumoodi tööd rabama. Mingi aeg tundsin, et töötan liiga palju, nüüd olen püüdnud tagasi tõmmata, näiteks loobusin selle aasta alguses tegevjuhi kohast. Minu suurim hobi on nüüd koos lastega legodega mängida.

    OÜ Urbans Garage'i juhatuse esimees unistab

    Ma ei taha oma töökoda oluliselt suuremaks ajada, pigem on eesmärk paremat tööd teha ja rohkem raha teenida. Mida enam firma maine kasvab, seda rohkem saad teenuse hinda tõsta. Võid sama palju küsida, kui küsivad näiteks Porschede restaureerijad Saksamaal, nende hind on praegu kaks korda kõrgem kui meil.
    Mis on mis?
    OÜ Urbans Garage
    * Asutatud 11.02.2011.
    * Restaureerib Porsche autosid.
    * Juhatuse ainuliige Mikael Urban Eriksson.
    * Tegevjuht Siim Karukäpp.
    * Omanikud: 80% Mikael Urban Eriksson, 20% OÜ Tarmetal (50% Salme Saunik, 50% Pille Brogren).
    * Gaselli TOPis 651. kohal (2017. aastal oli 420. kohal).
    * Töötajaid 17.
    * Renditud töökodades kokku pinda umbes 1400 ruutmeetrit.
    * Aastas restaureeritakse 5–7 autot, kokku restaureeritud üle 30 auto.
    * 2012 – Mikael Urban Eriksson müüs vastasutatud ettevõttest viiendiku ühele rootslasest Porsche fännile.
    * 2014 – sai Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusest alustava ettevõtja kasvutoetust.
    * 2018 – tegevjuhiks sai Siim Karukäpp, Eriksson jätkab juhatuse liikmena.
    Kes on kes?
    Mikael Urban Eriksson
    * Pärit Rootsist Nyköpingu linnast.
    * Töötanud toidupoes saalitöötajana, kuusetaimi kasvatavas puukoolis ja viis aastat plastitehases NPP, viimati tootmistehnikuna.
    * Tuli Eestisse 2001. aastal, et käivitada Tartu lähedal plastifirma AS NPP Eesti (praegu AS Talent Plastics Tartu), oli seal projektijuht kuus aastat.
    * Asutas 16.12.2003 OÜ Proparts, mis tegeles uunikumautode restaureerimisega, Jaapanist sportautode importimisega jm. Proparts oli 2010. aastal Gaselli TOPis 39. kohal. Pärast OÜ Urbans Garage asutamist jäi tegelema varuosade müümisega.
    * Olnud vanade Porschede fänn eluaeg, alustas autode restaureerimist vanemate garaažis.
    * Osalenud kiirendusvõistlustel.
    Allikas: OÜ Urbans Garage, Äripäev
    Pane tähele
    * Äripäeva gaselli rubriik, kus kirjutame kiiresti arenevatest väikefirmadest ja nende omanikest, ilmub kaks korda kuus.
    * Äripäeva Gaselli TOPi lähteandmed on ettevõtte müügitulu ja ärikasum enne makse aastatel 2014, 2015 ja 2016. 2014. aasta müügitulu peab ulatuma 100 000 euroni ja aastatel 2014–2016 kasvama käive ja ärikasum vähemalt 50%.
    * TOPi jõudis tänavu 901 ettevõtet.
    Loe Äripäevast
    Viimati ilmunud lood gasellettevõtetest
    * "Mööblimüüja vahetas töökoha oma firma vastu" Tartu firmast OÜst Linea Sisustus.
    * "Ehitiste ihuarst: tellija ei jää rahule väikese arvega" Saaremaa firmast OÜst Ösel Consulting.
    Loe veebist ka teisi lugusid aadressilt www.aripaev.ee/gasell.
    Gaselliliikumist toetavad LHV ja Markit.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Boeing on keerulises olukorras, kuid üllatas tulemustega
Kolmapäeval teavitas Boeing esimese kvartali tulemustest, mis näitasid, et ettevõtte korrigeeritud kahjum aktsia kohta oli 1,13 dollarit, mis oli väiksem kui oodatud 1,72 dollarit, vahendas Yahoo Finance.
Kolmapäeval teavitas Boeing esimese kvartali tulemustest, mis näitasid, et ettevõtte korrigeeritud kahjum aktsia kohta oli 1,13 dollarit, mis oli väiksem kui oodatud 1,72 dollarit, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.