Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ümbrikupalk õitseb

    Ümbrikupalk

    Äärmusliku abinõuna peaks ümbrikupalka maksvatelt ettevõtjatelt võtma võimaluse jätkata tegevust veoteenuse osutajana, kirjutab Rain Transport ASi juhataja Toomas Raud.

    Valetamisel ja varastamisel ning selle üldrahvalikul talumisel on kahjuks pikad traditsioonid. Meenutame näiteks nõukogude aega, mil tegutsesid kolhoosid-sovhoosid ja tehased kuulusid riigile. Paljud inimesed maal ostsid traktoristi käest raha või viina eest väetist ja seemet, kolhoosi traktori ja kütusega tehti kõik vajalikud põllutööd. Samuti käis ka tehastes vilgas vahetuskauba tegemine ja tihti võeti n-ö tööd koju kaasa.
    Täna tehakse sedasama peenemalt: varastatakse riigile kuuluvaid makse, ümbrikupalga puhul siis eelkõige sotsiaal- ja tulumaksu. Aasta jooksul on autovedajate sektoris makstavad ümbrikupalgad toonud hinnanguliselt kaasa maksukahju 3,3 miljonit eurot, silmas on siin peetud ka päevaraha fiktiivsete lähetuste eest ja tasu maksmist kütuses.
    Ligi veerand autojuhtidest saab paberite järgi miinimumpalka ja ainult 30% ettevõtetest maksab autojuhtidele suuremat palka kui 620 eurot kuus. Olles paarkümmend aastat juhtinud autovedude firmat, väidan ma, et vähema kui 850 euro eest kuus ei ole praegu võimalik autojuhti palgata.
    Kes on süüdi ümbrikupalkadega vassimises? Kindlasti pole sellel küsimusel ühest vastust, eri osapooled otsivad eneseõigustust, lähtudes eelkõige hetkekasust.
    Turg on kõigile üks
    Alustame vedude tellijatest. On mõistetav, et nad tahavad maksta võimalikult vähe. Aga ka turumajanduse tingimustes on alates teatud punktist silmakirjalik ja lühinägelik vältida küsimust, mis on sellise hea hinna taga. Kas need tellijad oleksid soodsa hinna korral valmis ostma näiteks varastatud toorainet? Loodetavasti mitte. Seetõttu võiks ka vedude tellimisel mõelda, kas soodne hind on saavutatud veofirma efektiivse töökorralduse või trikitamisega. Tegelikult pikaajalises perspektiivis tellijad võidavad, kui nad valivad mitte ainult hea, vaid ka usutava hinna. Sellega reserveerivad nad endale tulevikus võimaluse leida turult usaldusväärseid vedajaid, kes järjekindlalt investeerivad autoparki ja personali.
    Ümbrikupalka maksvad vedajad selgitaksid olukorda ilmselt raskete aegade, tiheda konkurentsi, palgaralli või muude taoliste asjadega. Aga turu- ja tööjõuturu tingimused on ju samad kõigi jaoks. Veo omahinna võib jagada tinglikult kolmeks: töötasu, kütus ja autokulud. Ümbrikupalga maksmine annab selge konkurentsieelise. Kui üks firma maksab 620 eurot ümbrikus ja teine maksab 620 eurot neto ametlikult, siis teise firma tööjõukulu on 397 eurot suurem. Loomulikult tekib nii võimalus teha hangetel madalamaid hinnapakkumisi, aga seejuures tüssatakse lisaks riigile ka tsunftikaaslasi ehk teisi vedajaid.
    Töövõtjatest rääkides on praegune reaalsus see, et tihti soostuvad nad meelsasti ümbrikupalgaga, see pole neile jõuga peale sunnitud. Näiteks võib tuua töötajad, keda kohtutäitur kimbutab. Oleme paljudele selgitanud, et kui on mis tahes põhjusel jäädud võlgu, siis tuleb võtta kohtutäituriga ühendust ja leppida kokku maksegraafik, sest kogu elu põgeneda ja pusserdada ei ole mõtet. Mitmed meie töötajad on seda teinud ja rahul. Kahjuks on ka nii, et paljud töötajad ei suuda või ei taha näha järgmisest palgapäevast kaugemale ja nad ei mõtle sellele, et nõustudes ümbrikupalgaga saavad nad vähem pensioni, vanemahüvitist, töötuskindlustuse väljamakseid ja muid sotsiaalseid hüvesid, samuti on neil raskem pangast laenu saada.
    Alati ei pea jalgratast leiutama
    Tuleb tõdeda, et töötamise registri käivitamine on olnud mõistlik samm ümbrikupalkade vastu võitlemisel. Samas on selge, et osaliselt ümbrikupalgana makstava töötasu korral ei ole sellest palju abi. Äärmusliku abinõuna peaks ümbrikupalka maksvatelt ettevõtjatelt võtma võimaluse jätkata tegevust veoteenuse osutajana, samuti tuleks takistada tegevuse jätkamist uue juriidilise kehandi alt. Tuleks vältida olukorda, kus tasumata tööjõumaksudest tekkinud võlad nö maha kantakse ja jätkatakse puhtalt lehelt uue firmaga. Alati ei pea jalgratast leiutama, võib-olla tasuks rakendada teiste riikide (näiteks Saksamaa) kogemusi vedajate ausa palgakonkurentsi tagamisel.
    Põhimõtteliselt peaksid ümbrikupalkadega tegelema ka vedajate ühendused, eelkõige autoettevõtete liit ja Eesti Rahvusvaheline Autovedajate Assotsiatsioon. Hakatuseks võiks muidugi vaadata, kas ettevõtted, kelle esindajad kuuluvad nimetatud ühenduste juhatustesse, maksvad usutavat palka. Kui jah, siis usun, et need organisatsioonid võiksid olla mõjukad ausa konkurentsi eest võitlejad.
    Lõpetuseks üks ettepanek ka Äripäevale – igasuguste edetabelite koostamise metoodikat võiks korrigeerida nii, et ümbrikupalga kahtlusega ettevõtted neisse ei satuks.
  • Hetkel kuum
Tarmo Virki: õpetajad, palun streikige varsti jälle
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
USA riigivõlakirjade tootlus tõusis viie kuu kõrgeimale tasemele
USA kümneaastaste riigivõlakirjade tootlus tõusis teisipäeval viie kuu rekordtasemele, kuna turud hindasid ümber võimalusi, kui kiiresti võib Föderaalreserv sel aastal intressimäärasid langetada, kui võtta arvesse maailmamajanduse tugevnemise märke.
USA kümneaastaste riigivõlakirjade tootlus tõusis teisipäeval viie kuu rekordtasemele, kuna turud hindasid ümber võimalusi, kui kiiresti võib Föderaalreserv sel aastal intressimäärasid langetada, kui võtta arvesse maailmamajanduse tugevnemise märke.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
FT: Venemaal miljardeid teeniv Austria pank reklaamis laienemisplaane
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raadiohommikus: 5MIINUSE börsirämmarist ja kinnisvarast nii meil kui Hispaanias Uus võimalus: jäta küsimusi hommikuprogrammi külalistele
Teisipäevane hommikuprogramm võtab fookusesse Äripäeva lugejate ja kuulajate kaks meelisteemat – investeerimise ja kinnisvara.
Teisipäevane hommikuprogramm võtab fookusesse Äripäeva lugejate ja kuulajate kaks meelisteemat – investeerimise ja kinnisvara.