Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kes võidab kaubanduse kannatamismängu?

    ASi Mainor nõukogu esimees ja Ülemiste keskuse juht Guido PärnitsFoto: Mihkel Maripuu, Postimees/Scanpix

    Kaubanduspinna ruutmeetreid Tallinna enam juurde vaja ei ole. Käive ruutmeetri kohta on väike ja T1 asjad paistavad päris hapud, kirjutab Ülemiste keskuse juht Guido Pärnits.

    Muidugi, ükski uus tulija ei tule turule niisama, ta teeb enne uuringu, millest järeldab, et ruumi on. Tõenäoliselt on igal arendajal ambitsioon pakkuda turule midagi fundamentaalselt uut, kuid tihti kukub välja nii nagu ikka. Plaanid osutuvad lihtsalt ebareaalseks ja kui ruutmeetreid lisades korratakse laias laastus seda, mida praegune kaubandus/meelelahutus juba pakub, siis on sellel pigem negatiivsed tulemused. Ruumi uutele tulijatele on ainult õige ajastuse ja positsioneeringu puhul.
    Pepcot pidasin presentatsioonide põhjal pigem rämpspoeks, mis võiks vaevalt ärahellitatud klientides ostusoovi tekitada, kuid kui külastasin nende kauplust Slovakkias, siis leidsin, et ta võib osutuda rahva liikuma panijaks küll tänu agressiivsele hinnapoliitikale, mis kompenseerib ehk vajakajäämised emotsioonis ja kaupluse disainis. Väga hea hind pakub ju samuti positiivset emotsiooni. Vaevalt saab rääkida invasioonist, kuid kui eesmärgiks on olla mõõdukas suuruses esindatud kõigis Eesti enam kui 10 000 elanikuga linnades, siis võib nende 20–30 poe ambitsioon viie aastaga teoks saada küll.
    Kõigile ruumi ei jätku
    Kuna H&M, kes jahib sama sihtgruppi ja kelle laienemisplaanid on sama ambitsioonikad just väljaspool Tallinna, vajab oluliselt suuremat pinda kui Pepco minimaalselt 600 m², siis ei usu, et Pepco plaanid jääks sobiva pinna puuduse taha. Pigem hakkavad nad väikelinnade keskustest saama päris häid pakkumisi. Tallinn on muidugi natuke teine tera, siin on konkurents suurem, inimesed on harjunud kvaliteetsemaga ja kindlasti ei ole Pepco keskuste esimene valik.
    Lidli turuletulek on pigem turgu rikastav just teistsuguse kaubavaliku poolest. Mis seal salata, Eesti hüper/supermarketite kaubavalik on üsna sarnane. Erinevusi on turunduses ja omatoodetes, kuid neidki pole eriti palju. Tänu oma erilisele kaubavalikule ja võimalusele pakkuda pikaajaliselt agressiivset hinnastamist osutub Lidl siinsel turul kindlasti edukaks.
    Viie aasta perspektiivis peab muidugi keegi pillid kokku panema või toimub suurem ühinemine. Selverile, Maximale ja Coopile on Eesti koduturg (Maximale kogu Baltikum) ja nende omanike finantstaust on väga tugev. Coopi kohta kehtib see reservatsiooniga, sest neil ju selget omanikku polegi. Ehk siis nemad lahkujate hulgas pole. Rimi on ennast Baltimaades nii suureks ajanud, et vaevalt nad tagasi tõmbuvad. Prisma lahkus juba Leedust ja Lätist, seega nende sisemine valmidus turult lahkuda on ju olemas. Ja kuigi nad räägivad ambitsioonikatest plaanidest Eestis, võivad nad ikkagi minna ka siit. Ei usu, et kõigile ruumi jätkub.
    Kes kannatab, see võidab
    Eesti turgu ümber mängida on lihtsam kui mõnda suurt, samas segab turu väiksus seda kiirelt tegemast. Siinsed mahud ja ka kasumid/kahjumid on nii väikesed, et suured Skandinaavia ketid (pean silmas ennekõike Prismat, aga ka Rimit) võivad kahjumit päris pikka aega emaettevõtte kasumist kinni maksta. Nii tekib küsimus, kes ja kui kaua suudab kannatada ülepakkumist turul. Ja kes sellise kannatamismängu võidab, võib kätte võidelda päris tugeva positsiooni. Sama kehtib ka kaubanduskeskuste kohta.
    Väide, et T1 rajajad ei muretse, kas kliente jagub, on päris kindlasti vale. Kõik Eestis tegutsevad kettide ja kaupluste omanikud räägivad nagu ühest suust, et asi on hapu ja hapumaks läheb. Aga kes see ikka avalikult tahab murest rääkida. Ei usu mina, et T1 omanikud või juhid rahulikult magada saavad, kaugel sellest.
    Kui 2004. aastal avati ühe kuu jooksul korraga nii Viru kui ka Ülemiste keskus, oli olukord teine. Suur hulk võimalikke kliente tegi oma ostud turul või tolleaegsetes keskustes. Euroopa ja Skandinaavia mõistes tugevaid kauplusi turul ei olnud. Oli vaja tekitada täiesti uus baas.
    Nüüd on mahukas ja kvaliteetne baas olemas. Tuleb olla vaid mees ja osata seda õigel ajal, õiges mahus ja õiges suunas arendada. Nii mõnigi keskus on näidanud, et see on võimalik. Aga see, et uuele 50 000 m² suurusele arendusele automaatselt kliente jagub, pole päris kindlasti tõsi. Muidugi, kui on looma moodi kannatust ja priske rahakott, võib ka sellest olukorrast võitjana välja tulla. Eks seda näitab aeg. Kuid kogu selles mängus on kindlasti ka kannatajaid.
    Kannatada võib ka klient
    Muidugi võib juhtuda ka nii, et selle võitluse esimene kannataja on tarbija. Tööjõupuudus on terav, teenindajaid ei jätku. Kaupmehed ei taha investeerida töötajate koolitusse, eriti olukorras, kus töötajate liikumine võib olla väga kerge tulema. Võib tekkida olukord, et väikekaupmehed ei suuda nigela müügi tõttu hoida kauplustes piisavalt kaubavaru jne. Ja mis siis juhtub – kauplusesse sisenenud klient ei pruugi sealt õnnelikuna välja tulla, sest kas ei olnud talle sobivat rõivanumbrit, ei olnud kohal piisaval arvul klienditeenindajaid või ei olnud nende kompetents ootuspärane jne.
    Tallinn on endiselt Euroopa tipu ligidal kaubanduskeskuste ruutmeetrite arvult inimese kohta. Kui lisada siia tänavakaubandus, mis Tallinnas peaaegu üldse rolli ei mängi, polegi asi ehk kurb. Ent kui võtame arvesse eestlaste ostujõu väiksuse, siis tuleb tunnistada, et Tallinnas on kaubanduspinda liiga palju. Käive ruutmeetri kohta on liiga väike, ja sealt algavadki fundamentaalsed probleemid.
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.