• OMX Baltic0,25%300,76
  • OMX Riga0,01%893,06
  • OMX Tallinn0,09%2 070,66
  • OMX Vilnius0,26%1 205,63
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,36%8 791,23
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,94
  • OMX Baltic0,25%300,76
  • OMX Riga0,01%893,06
  • OMX Tallinn0,09%2 070,66
  • OMX Vilnius0,26%1 205,63
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,36%8 791,23
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,94
  • 21.11.13, 08:15
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Lõpp moonutavale maksustamisele

Poliitikud ei soovi maksustada tööandja auto isiklikku kasutamist võrdselt rahas makstava palgaga. Pole just palju maksureegleid, kus vahe rahalise ja mitterahalise palga vahel oleks nii drastiline. Kehtiv seadus võimaldab uskumatuna tunduvat maksusäästu iga auto kohta, tõdeb Norra kõrgema kommertskooli doktorant Dmitri Jegorov.
Kui motiveerida töötajat ametiautoga, mida tohib kasutada isiklikel eesmärkidel, siis kohustuslasest tööandja ostab selle ilma käibemaksuta (KM). Maksuvabalt saab ka kütuse, autopesud, hooldused jm. Vastutasuks on erisoodustusega seotud maksud, sh 43 eurot KM kuus, seda sõltumata automargist ja kütuse tarbimisest. Rahandusministeeriumi teatel on uue auto keskmine hind 20 500 eurot (KMga). Kui me analüüsime, kui suur peaks olema lisapalk, et töötaja saaks sellist autot nt 7-aastase liisinguga osta (0-sissemakse ja 0-jääkväärtusega), siis saab selgeks, et tööandja kaudu ostes säästetaks selle ajaga umbes 19 000 eurot (kui 7 aasta läbisõit on 150 000 km ning tööandja katab ka kõiki kütuse- ja hoolduskulud). Seega on sääst maksmata maksude arvelt peaaegu võrdne auto hinnaga.
Eelpool kirjeldatu on igati seaduslik. Kui aga õnnestub lisaks pikka aega luuletada maksuametit rahuldaval viisil, et kogu läbisõit on seotud ettevõtlusega, saab säästa veel ligi 18 000 eurot erisoodustuse maksudelt ehk kokku 37 000 eurot. Pole paha, nagu öeldakse...
Mujal Euroopas on tööandja sõiduauto maksustamine reeglina rangem. Ühest ELi tellitud uuringust selgus, et nt Hollandis ja Belgias moodustas firmaautode kasutamine ettevõtluses kõigest 22-33%. Ju ongi nii madalast osakaalust ajendatud mitme ELi riigi soov piirata KM mahaarvamist. Rahandusministeerium kinnitusel teeb seda tervelt 21 riiki. Samast uuringust leiame, et vähemalt 13 riiki ei lubanud 2008. aastal üldse sõiduautode KM mahaarvamist, kusjuures kolm neist maksustasid ka omatarvet, mis viitab lausa topeltmaksustamisele. Eesti on aga teises äärmuses – mida kallim on auto, seda rohkem annab maksude arvelt säästa. 

Artikkel jätkub pärast reklaami

Norra kõrgema kommertskooli doktorandi Dmitri Jegorovi arvates on seadusemuudatuste analüüsiks võetud paus sobiv arutamaks, et praegune moonutav maksustamine meile ikkagi ei sobi. Millised oleksid aga alternatiivid, loe tänase Äripäeva paberlehest.
Autor: Peep Talimaa, Dmitri Jegorov

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 12 p 18 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele