17. september 1996 kell 22:00

Võrgust, küberruumist ja visionäärist

Kui te plaanite võrguserveri ostmist, tuleb kindlasti meeles pidada, et neid on olemas kahte sorti -- odavad serverid ja head serverid.

Sama reegel käib ka korraliku võrgukaabelduse kohta, mille võiks just nagu alguses rullist maha kerida ja mööda toanurki jooksma panna, lootuses, et saadud pusa endale hiljem loomulikust intelligentsist karbiku ümber kasvatab ja aastatega kaabliseintele sadenev kogemus ta tasapisi viiendale kategooriale vastavaks muudab.

Kui serveri ümberkolimine tähendab tööd võrguadministraatorile, siis kaabeldusega kaasneb ohtralt puurimist, kopsimist, mööbli liigutamist ja reeglina ka tolmupilv, mis kõik kindlasti armsasse kontorimiljöösse ei sobi.

Moraal? Enne mõtle, siis tee... ja mõtlemine tähendab võrgu puhul planeerimist ja tulevikku vaatamist. Juhul kui teil pole plaanis minna tagasi arvelaudade juurde, tasuks serverit osta paari- kuni neljakordse varuga või vähemalt osta server, mis kannatab sellises mastaabis laiendamist.

Kui me vaataks veidi suuremate serverite müügipoolele, ja uuriks näiteks Suni, Silicon Graphicsi, IBMi, HP, Digitali (olgu, lisame siia ka Compaqi) argumente, siis räägitaks teile kindlasti süsteemide suurest töökindlusest ja võimest ajaühikus palju andmeid läbi kedrata.

Kui me aga huvi tunneme, miks näiteks N pank endale konkurendi serveri ostis, saame alati vaikse vastuse -- loodetavasti nad mõtlevad pärast pooleaastast kasutamist ümber.

Tegelikult pole aga küsimus sugugi alati selles, kas me ostsime IBMi või Compaqi. Mõlemalt -- ja ka enamikult ülejäänud pakkujatest -- on võimalik osta kontoriarvuti ja serveriklassi lipulaev, mis mingil hetkel suudab lüüa Transaction Processing Benchmarki (absoluutse tõe kriteerium business-klassi serverite puhul; sellest on üle vahest ainult IBMi kolmest suunast korraga toimiv kiirusetest) ja anda mõnel teisel hetkel parima hinna-kiiruse suhte.

Oluline on, et me ostaks selle õige, mis (a) rahuldab meie hetkevajadused; (b) on kasvatatav meie homsete vajadusteni; ja lõpuks kõige karmim punkt: (c) ei tähenda kohutavaid ümberkorraldusi juhul, kui me peaksime kolme aasta pärast otsustama suurkontserniks areneda.

Olles veidi kursis Eestis toimuvaga, julgen väita, et üldjuhul puuduvad kas need majasisesed eksperdid, kes oskaksid soovitada ajale vastupidavat varianti, asja mõistvad omanikud-rahajagajad või siis oma tööd tundvad müüjad. Tuleb klient -- tahab arvutit -- omab niipalju raha -- ja saab. No problems! Kuni ühe päevani lähemas või kaugemas tulevikus, mil see kõik väikseks jääb.

Ma ei tahaks siinkohal laskuda väitlusse teemal, kas peaks olema üks tõeline server või tasuks eksperimenteerida hulga piskeste RAM-mälu täislaotud klusterdatud serveritega. Tõeline server on kallis, klusterdamine kipub olema praktilise kasutamise seisukohast alles arenev teema.

Mind ei huvita ka see, kas te ostate Microlinki serveri, Compaqi, Suni või IBMi. Ainus, mida ma võin öelda -- leidke usaldatav arvutiinimene ja andke talle kindlalt teada, kuhu firma kavatseb areneda. Seejuures ärge unustage firma arengusuuna paikapanemisel arvestada nii tehnika kui ka maailmavaate arenguga -- elu Internetis, müük küberruumist pärit kliendile, maksmine kaardiga, turvaline võrk, kõige selle juures võimalikuks saavad lisateenused, mis aitavad teil püsida endiselt unikaalse või vähemalt teistest eristatava teenuse- või kaubapakkujana.

Te otsite turundusspetsi või personalivalijat? Unustage see! Tööjõudu saab koolitada, turu-mixi-koostajaid tuleb ülikoolidest nagu konveierilt, lisa vaid konservantaine. Mida ei tule, on (a) igavese elu eliksiir; (b) lendav inimene; (c) võime selgelt tulevikku näha.

Kui te avastate, et teil on töötaja, kes suudab ennustada arvutiala arengut kasvõi aasta jagu ette, ärge koormake teda küsimustega, millist serverit, tindipritsi või 17tollist monitori tuleks osta. Võtke ta juhatusse, pange töölepingusse punkt, et ta peab vastuvaidlematult käima CeBITil, kevadisel ja sügisesel Comdexil jne. Ainuüksi need ideed, mida ta pärast naasmist entusiastlikult peale ajab, on investeeringut väärt, sest sellest ei kooru välja sugugi mitte ainult Internet ja e-mail. Kuidas korraldada tööd, kuidas tootmist, kuidas müüa homme on vastused -- muidugi juhul, kui te valisite õige inimese, kes pole mitte lihtsalt keskkoolist väljakaranud poolhäkker vaid sündinud visionäär.

Hetkel kuum