30. märts 1997
Jaga lugu:

Homme avaneb lennuturg

Kui võrrelda USA ja Euroopa lennukipiletite hindu, siis Euroopas on need praegu 50% kallimad. Konkurentsi kasv riikide siseliinidel peaks piletite hindu üksjagu odavamaks muutma. Lufthansa tegevdirektor Jürgen Weber prognoosib, et selle tulemusena peaks Euroopa lennuturg lähiaastatel kasvama kuni 5% ja mandritevaheline lennuturg 10%.

Raskustes olev Lufthansa ei taha enne konkurente Saksamaa siseliinidele lasta, kui välisliinidel ei kehti veel ausat konkurentsi. Sakslased ei ole näiteks rahul, et lennufirmad Air France ja Sabena saavad riigilt endiselt suuri subsiidiume. Mis vabast konkurentsist me Euroopas räägime, kui alates 1991. a on Euroopa lennufirmad saanud riigilt toetust kokku 18 miljardit Saksa marka, sõnas Jürgen Weber.

Lähemate aastate jooksul kavatseb Lufthansa vähendada aastas kulusid 12 miljardi Eesti krooni võrra ning hankida endale enne sajandivahetust 40 miljardi Eesti krooni eest uusi lennukeid, mille tulemusena tekib tal maailma moodsaim lennupark. Kolmandik Lufthansa aktsiatest kuulub praegu Saksa riigile, mis tahab need tänavu maha müüa. Nende turuhind on ca 24 miljardit Eesti krooni. Firma käive kasvas mullu viis protsenti, kuid kasum vähenes 10% ja oli 1,44 miljardit Eesti krooni.

Lufthansa suurim konkurent Saksamaal on British Airwaysi tütarfirma Deutsche BA, mis müüb pileteid Lufthansast 10--15% odavamalt. See on kindlasti üks põhjusi, miks 1992. a tegevust alustanud Deutsche BA peaks alles tuleval aastal jõudma kahjumist nulli.

Homme jõustuv ELi siselennuliikluse liberaliseerimine on tegelikult alles esimene samm selles suunas. Kuigi välisfirmad saavad õiguse korraldada lende teise riigi siseliinidel, püüavad seal enne tegutsenud lennufirmad esialgu säilitada oma senise lennugraafiku. Näiteks Lufthansale kuulub Saksamaa suurimas lennujaamas Frankfurdis 60% stardi- ja maandumisõigustest. Nüüd paneb Lufthansa konkurent Deutsche BA lootused Saksa konkurentsiametile, mis äsja nõudis, et Lufthansa laseks ka teisi lennufimasid Saksa põhilistele lennuliinidele. Lufthansa tegevdirektor Jürgen Weber nimetas seda otsust skandaaliks ja lubas selle kaevata Berliini kohtusse.

Erinevalt teistest suurtest Euroopa lennufirmadest on British Airways (BA) täielikult erafirma, millel on 235 000 aktsionäri. Pärast seda, kui see 10 aastat tagasi Londoni börsil noteeriti, on selle börsiväärtus suurenenud peaaegu seitse korda. Kuigi BA on juba praegu kõige rentaablim, tahab ta lähema kolme aasta jooksul kokku hoida 22 miljardit Eesti krooni.

BA pürib ülemaailmseks lennufirmaks. Kuuludes mõlemad koos USA American Airlinesiga maailma kolme suurima lennufirma hulka, tahavad nad luua liidu, mis ootab Briti, USA ja ELi konkurentsiameti heakskiitu. See tähendab, et mõlemad säilitaksid oma omanikud ja nime, kuid reisijate jaoks oleksid nad ühise sõiduplaani ja piletitellimissüsteemiga firma. Konkurendid on seda plaani kõvasti kritiseerinud. Otsuse langetamist on oodata suveks. DI

Jaga lugu:
Hetkel kuum