Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Veofirmadega peteti miljoneid
ATV & TAV Grupp on möödunud-aastase ETK Auto ostutehinguga sattunud ahelasse, kus igas etapis leidus lülisid, kes pettustega raha oma taskusse ajasid. Puhas pole ka ATV & TAV Grupp ise.
Suurima Eesti kapitaliga logistikakontserniga ATV & TAV Grupp seotud olnud firmad on ainuüksi Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioonile (ERAA) võlgu üle kahe miljoni krooni -- ASid Tartu Auto ja Viljandi Autokeskus võlgnevad ERAA andmetel vastavalt 1,3 ja 0,7 miljonit krooni. Tartu Autol on üleval ka rohkem kui 2 miljoni krooni eest maksuameti ettekirjutisi. Nende kolme firma võlausaldajad jäävadki tõenäoliselt igavesteks kreeditorideks.
ATV & TAV Grupp sai ETK Autot ostes ka Viljandi Autokeskuse omanikuks. Üllatusena avastati, et Viljandi Autokeskuse ETK-aegne firma juhtkond oli peamiselt tasumata kütusearvetega tekitanud firmas kahe miljoni kroonise augu. Kuigi N-Terminaalile võlg tasuti, jäid üles võlad ERAA ees. ATV & TAV Grupp tõi liisingukohustustega veokid üle gruppi kuuluvasse Saku ABsse ja andis Viljandi Autokeskuse viie järelejäänud autoga ETK-aegsele juhile Mait Kindlamile tagasi.
Oma raha tõttas päästma ka ERAA, lubades Viljandi Autokeskuse kohtusse anda. ERAA peasekretär Toivo Kuldkepp tunnistab, et venitas heauskselt kohtusse pöördumisega. Kindlam kinnitas talle, et kohe tulevad Saksamaalt investorid, kes firma päästavad. Tegelikkuses müüdi aga firmast ka järelejäänud viis autot ja firma ise kellelegi Kogermannile. ERAA on püüdnud otsida Viljandi Autokeskuse uut omanikku. «Sellise isikukoodiga inimest Eestis registreeritud ei ole,» nendib Kuldkepp, tõdedes, et enam pole kohtus kelleltki raha välja nõudma minna. Ilmselt on notar Viljandi Autokeskuse müügitehingut vormistades jätnud märkamata Kogermannina esinenud ostja võltspassi.
ETK Auto ostu investeeris ATV & TAV Grupp üle 20 miljoni krooni. Grupi juhatuse esimehe Tiit Porkveli sõnul oli äriplaanis idee ostuga kaasa saadud Tartu Auto likvideerida ja firmale kuulunud kinnisvara müügist osa investeeringust tagasi teenida. Tartu Autos olnud veokid viidi üle ATV & TAV Gruppi kuuluvasse Pärnu Autosse ning firma kinnisvara pandi müüki. Poole aastaga ei suudetud aga kinnisvara müüa. Tartu Auto esialgsest poole miljoni kroonisest võlast sai Porkveli väitel firma püsikulutuste tõttu üle miljoni kroonine võlg.
Tartu Auto endine nõukogu liige Jüri Rannu teab teistsugust skeemi. ATV & TAV Grupp viis Tartu Auto veokid Pärnu Autosse. Autode tankimiseks kasutati aga endiselt Tartu Autole kuulunud DKV kaarte. Hiljem esitas Pärnu Auto Tartu Autole 700 000- kroonise konsultatsiooniteenuse arve, mille abil tehti kütusevõla tasumiseks tasaarveldus.
Möödunud aasta 30. detsembril müüs ATV & TAV Grupp Tartu Auto ASile KaHu Auto. Ettevõtte hinnaks olid võlakohustused. ERAAga kooskõlastati ka võlgade maksegraafik, mida ettevõtte uued omanikud pidid täitma Tartu Autole kuuluva kinnisvara müügist saadava rahaga. Porkveli sõnul oli see ostjale hea äriidee -- võtta üle mõne miljoni kroonise võlaga firma, mille kinnisvara väärtus ulatub ekspertide hinnangul ca 5 miljoni kroonini. KaHu Auto juhatuse liige Rein Jalak kinnitab, et tema Tartu Auto kinnisvara ei puutunud ning seega ei saanud tagasi maksta võlga ERAA-le. Kuu aega pärast firma omandamist otsustas KaHu Auto Tartu Auto edasi müüa, kuna firmas tuli päevavalgele asju, millest ostes ei teatud. Mida avastati, keeldus Jalak täpsustamast. Tartu Auto müüdi edasi Diveci kaudu tõenäoliselt mõnele offshore firmale, mille omanike kohta ei oska Jalak kommentaare anda.
Tartu Autot on ka edaspidi mõned korrad edasi müüdud. Tartu veofirmade juhid väidavad, et ettevõtte territooriumil askeldavad endiselt KaHu Auto juhtkonda kuuluvad inimesed eesotsas Rein Jalakuga. Jüri Rannu ütlusel on KaHu Auto omanikud Tartu Auto kinnisvara ümber kantinud, unustades võlad maksmata.
Tartu Autole kuulunud kinnisvara oli võlausaldajatele ainuke lootus oma raha tagasi saada. «Eks kohtus selgub, kas Tartu Autol on veel vara,» lausub Kuldkepp napilt.
ERAA revisjonikomisjon peab selgitama, kas on olnud, et Tartu Auto veokid on töötanud ATV & TAV Grupi teistes firmades, kusjuures DKV arved on endiselt Tartu Autosse laekunud.
Jaak Kivisild
ERAA nõukogu liige
See fakt on tõestatud ja küllaltki suures ulatuses. On teada, millal toimusid tankimised ja milline oli autode ülemineku kuupäev. Tankimisi Tartu Auto DKV kaartidega on pärast seda tehtud veel sadades tuhandetes kroonides.
Toivo Kuldkepp
ERAA peasekretär