Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Käibemaks muudab auto hinda

    Kui ettevõttel on õigus käibemaks tagasi saada, muutub auto hind odavamaks või siis vastupidi, esialgu ilma käibemaksuta hinnale võib hiljem lisanduda tuhandeid kroone.
    Millised on siis algtõed, mida käibemaksu puhul peab teadma? Esiteks peab loomulikult lähtuma sellest, kas autot kasutada sooviv firma on üldse käibemaksu kohuslane. Käibemaksukohuslastele firmadele (ja miks mitte ka füüsilisest isikust ettevõtjatele) on auto soetamiseks või pikaajaliseks kasutamiseks neli peamist viisi.
    Ostu puhul on selge, et soetatud auto läheb firma bilanssi ja saab seal põhivaraks. Vahe on aga sõidu- ja tarbeautodel. Sõiduautode puhul pole võimalik käibemaksu tagasi taotleda ja auto läheb bilanssi koos sellega. Auto edasimüümisel aga tuleb käibemaksukohuslasel uuesti auto hinnale liita käibemaks ning seega võib tekkida raskusi hiljem auto realiseerimisel, st finantskulu võib osutuda planeeritust suuremaks.
    Tarbesõidukite, näiteks kaubiku puhul aga arvestatakse seda, et auto on peamiselt seotud firma põhitegevusega ning selle soetamisel saab käibemaksu tagasi taotleda. Siinkohal on oluliseks kriteeriumiks, et see oleks kirjas ka auto tehnilises passis kategooria lahtris.
    Maksunduse kontekstis käsitletakse seda samalaadselt auto ostuga. Vahe on selles, et kapitalirendi puhul lähtutakse rendimaksete graafikust. Käibemaksu aga sõiduauto liisimisel tagasi ei saa, tarbesõiduki puhul saab. Lepingu lõppedes läheb sõiduki omandus üle rentnikule. Kui aga mingi aja pärast peaks tekkima soov auto edasi müüa, siis tuleb müügihinnale taas lisada käibemaks.
    Kasutusrent on samuti käibemaksuga maksustatud, kuid vahe eelmiste autokasutusviisidega on selles, et eeldatakse, et tegemist on tõesti ?kasutusrendiga?, st autot kasutatakse ja ei omandata. Sellisel juhul on tegemist jooksva kuluga ning sellelt on võimalik käibemaks tagasi arvestada. See kehtib nii sõidu- kui veoautode kohta. Oluline on, et ei toimuks auto omandi üleminekut rentnikule. Väiksemagi viite puhul sellele liisinglepingus, võib maksuamet hakata tagasi nõudma käibemaksu. Seega ? kui liisingmakse vastab auto hinnaamortisatsiooni ja raha hinna summale (võrdlusena ostuga), võib kasutuserendi puhul võita käibemaksu osa. Seda enam, et mingi perioodi möödudes on niikuinii tarvis auto välja vahetada. Loomulikult on ka võimalik lepingut pikendada, sellisel juhul jätkub kõik vanaviisi ? käibemaks tagastub kuumaksetelt ja kuumaksed on ilmselt väiksemad, kuna rendileandja raamatupidamises on renditava vara väärtus väiksem. Kui aga rentnik soovib lepingu lõppedes autot ära osta, tekib oht, et kogu eelnevat lepingut võidakse tõlgendada kapitalirendina. Sellisel puhul on mõistlik liisingfirmast kas lihtsalt uus auto rentida või soovitada kolmandal isikul auto ära osta.
    Kuid ka ostmisel tuleb silmas pidada, et tehingu käibemaksustamine toimub auto turuhinna järgi. Sellisel puhul lähtutakse Eesti Konjunktuuriinstituudi kvartaalsest bülletäänist, kus on kirjas autode keskmised turuhinnad. Loomulikult erinevad auto hinnad sõltuvalt läbisõidust, tehnilisest seisukorrast, lisavarustusest ja paljust muust. Sellisel juhul on tehingu väärtuse tõestamiseks vajalik eksperthinnang, kõige parem, kui vastava automargi ametlikust esindusest.
    Täisteenindusliisingu lepingut on võimalik sõlmida nii kasutus- kui kapitalirendi põhjal. St vastavalt firma vajadusele liidetakse vastavale liisingugraafikule kindlustuste, tehnohoolduste, teeninduse jm autoga seotud kulud ning jagatakse liisingperioodile võrdsetes osades laiali. Siinkohal võivad erinevad liisingufirmad käsitleda tehinguid erinevalt. Näiteks AVIS Liisingu rahvusvaheline praktika on, et rendigraafik ja teenuste, kindlustuste jms eest tasumise graafik hoitakse lahus. Samuti tehakse kummagi osa peale eraldi lepingud. See tähendab, et isegi kui täisteenindusliisingu aluseks on kapitalirent, on võimalik tehnohoolduste, teeninduse jms kulude pealt käibemaks siiski tagasi küsida.
    Autor: Jürgen Täll
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.