Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Juhi tulevikunägemusest sõltub ettevõtte edu

    Allpool on toodud mõned kriteeriumid, mille abil saab hinnata juhi või juht iseenda tulevikunägemuse kvaliteeti. Enamikul juhtudest tasub see ümber vaadata ning vähem seda karta, tänapäeval peabki riskima. Mitmekümneaastane planeerimine ei toimi enam, sest enamikku paarikümneaastase täpse nägemusega firmasid ei ole selleks ajaks enam alles.
    Mineviku väärtustamine on ohu märk ? kui juht räägib palju ajaloost, saab ka ettevõttest kiiresti ajalugu.
    Enamik juhte on juhid tänu sellele, et nad on minevikus midagi korda saatnud. Valdavalt ei anna see aga arvestatavaid eeliseid tuleviku jaoks, kuigi tundub, et paljud juhid just seda sooviksid. Kui juht räägib enamjaolt oma saavutustest minevikus ning juba proovitud lahendusmudelite rakendamisest tulevikuolukordade lahendamisel, on tegemist arvestatava ohu märgiga.
    Nägemus peab eelkõige näitama, kuhu ettevõte tahab jõuda ning mida rohkem on see seotud tulevikuga, seda parem. Kõikvõimalikud läbikukkunud teooriad jätkusuutlikkusest ning edukatest lähenemistest, mis toimisid 100 või isegi 10 aastat tagasi, on pahatihti ohtlik müstika, millest rääkides annab juht selgesti mõista, et ettevõtte tema käe all pigem hääbub.
    Inimeste kompetents erineb tuhandetes kordades ? kui juht seda ei tunnista, on loodud alus keskpärasusele. Teine äärmiselt oluline teemadering seoses juhi tulevikunägemusega on seotud inimestega. Täiesti hämmastamapanevalt ei suuda paljud juhid mõista inimeste võimete erinevuse mastaapsust ning sellest tulenevalt nende õigust erinevatele privileegidele. On ainult aja küsimus, millal Eesti juht tajub selgelt, et sarnast tööd tegevate inimeste töötasu võib erineda kümneid kordi.
    Kompetentsi ja suhtumist tuleb väärtustada ja selle eest nõutud summa maksta, sest vastasel juhul ei ole tagatud tuleviku jaoks vajalik innovaatilisus, mida keskpärase tasu eest töötavad keskpärased inimesed suudavad pakkuda ainult keskpärasel kujul.
    Huvitav on näha, kuidas sageli piisab Eesti juhtidele tulemuslikkusest, mis on hea kohalikul tasemel, kuid naeruväärne maailmatasemel. Üksikud andekad, kes omavad maailmatasemel kompetentsi, tuleb oma paati saada ka siis, kui nende palk on võrreldav mõne osakonna palgakuluga (selle osakonna töö teeb niikuinii ilmselt peatselt mõni arvuti ära).
    Materiaalsed väärtused ei maksa midagi ? tehased müüakse maha ja juristid teenivad kümneid miljoneid.
    Eesti juht peab tajuma, et möödas on ajad, kui materiaalne vara lõi mingisuguseid konkurentsieeliseid. Enam ei piisa vahenditest, mida saab avalikult osta ja müüa. Vertikaalne ärimudel, mis tagab kliendile võimalikult suure hulga lahenduste pakkumise ühe firma vahendite abil, toob kaasa paljude erinevate käegakatsutavate väärtuste haldamise kohustuse ning on määratud hukule.
    Oleme jõudnud aega, kus määravaks saavad teadmised ja kompetents. Üldistatult võiks öelda, et tehased tulebki maha müüa ja keskenduda ainult sellele, mis ei ole kõigile kättesaadav. Ohtlik vertikaalne integratsioon, mis on seni ülimalt südamelähedane paljudele juhtidele, asendub järjest kiiremini tasemel teenuste ja toodete sisseostmise ja partnerite leidmise oskusega. Nagu tinglikult kinnitab juristide näide ? kui sul on unikaalne kompetents, siis kasuta seda maksimaalselt ja osta sisse kõik ülejäänu (sh perekonnaelu, kui sa soovid).
    Klient ei ole enam kuningas ? kliendist on saanud jumal järjest kasvavate võimalustega.
    Kui juht peaks oma tulevikuvisioonis hetkekski selles kahtlema, on tegemist tõsise probleemiga. Paljude Eesti juhtide jaoks on kliendid ikka veel väiksed tarbijad, kes ostavad laiatarbekaupa, kui selle hinda alandada ja natuke reklaami teha.
    Ka selles osas on ajad muutunud ning edukas visioon tähendab radikaalselt teistel alustel loodud toote või teenuse pakkumist, mis annaks klientidele senisest suurema emotsionaalse kasu. Kohati on masendav, kuidas Eesti juhid ei soovi muutuda radikaalselt ? leida täiesti erinevaid kliendigruppe, jõuda kümnetes kordades väiksema hinnani või pakkuda sama (või veidi väiksema hinna eest) palju rohkem väärtust.
    Kliendid tajuvad oma võimaluste piiramatust järjest rohkem. Nendest on saanud diktaatorid, kes teavad täpselt, mida nad tahavad ning saavad ettevõtete poolt pakutavat lihtsalt teistega võrrelda.
    Tänu piiramatule informatsioonile, pidevale ülepakkumisele ja järjest efektiivsemale konkurentsile kaovad tavapärased konkurentsieelised ning firma nägemus peab olema pädev ka täieliku konkurentsituru kontekstis.q
    Juhid, kelle tulevikunägemus pole suurel määral seotud muutustega ning kes ei tunnista pideva ja ulatusliku muu-tumise vajalikkust, pidurdavad ettevõtte arengut. On väga väheseid ettevõtte sisulise kompetentsiga seotud väärtusi, mis muutuvad aeglasemalt, kuid kõik muu tuleb sageli täielikult ümber korraldada.
    Oluline on mõista ka seda, et enam ei ole muutus see, kui ettevõte hakkab tegema asju nii, nagu seda rahvusvaheliselt tehakse. Kõikvõimalikud tehnoloogilised uuendused, inter-neti kasutamine, standardid jms ei ole muutus, mis tagaks konkurentsieeliseid. See on eeldus selleks, et ettevõte üldse pääseks konkureerima ? vajalik, aga mitte piisav. Samuti tunduvad kohati kummalisena firmajuhtide planeeritavad ulatuslikud kulude vähendamised seoses infosüsteemide vms kasutuselevõtuga. See on loomulik ja tegelikult kulusid mitte vähendav samm, sest üsna peatselt on ka kõik arvestatavad konkurendid juba seda teed läinud.
    Autor: Villu Parvet
  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.