Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eestis on vaja ehitamiseks mitut hanget
Ehitustööde riigihangete puhul muutub ehitustööde mõiste, mistõttu omanikujärelevalve, ehitiste ja ehitusprojektide ekspertiisid ning ehitusjuhtimine lähevad ehitustöö regulatsiooni alla.
Ehitustöö on riigihanke seaduse tähenduses mis tahes viisil tehtav töö, mis seotud ehitise ehitamisega, s.h ehitise või selle osa püstitamise, laiendamise, rekonstrueerimise, restaureerimise, remondi ja lammutamisega, tehnosüsteemide paigaldamise ja muutmisega, või eelnimetatud töö koos sama ehitise projekteerimisega või muu ehitamisega seotud töö.
Ehitusgeoloogiliste ja -geodeetiliste uurimistööde tegemine, ehitise projekteerimine, omanikujärelevalve, ehitusprojektide ja ehitiste ekspertiiside tegemine ning ehituse korraldamiseks ehituse juhtimine loetakse teenusteks. Kui Euroopa Liidu riigihangete seadus annab võimaluse kõike koos tellida, siis meie seadus seda ei võimalda. Meil peavad olema eraldi tehtud need tööd, mida loetakse teenuseks. Neist teenustest vaid projekteerimist saaks teha koos ehitustööga. Reaalselt tähendab see vajadust mitmeks riigihankeks. Protsess venib. Näiteks kunstimuuseumi ehitamisel peab planeerimisseaduse järgi tegema detailplaneeringu, siis ehitusgeodeesiatöid, seejärel ehitusgeoloogilisi töid ning alles seejärel jõutakse ehitusprojekti koostamiseni. Kuna mängus on avalikkuse huvid, tuleb teha projektile ekspertiis ning siis taotleda ehitusluba. Seejärel jõutakse ehitustööde tellimiseni, kusjuures ehitustöö hanke raames on võimalik tellida ka tööjooniste tegemist.
Ehitise omanikul tuleb palgata omanikujärelevalve tegija. Kõikidele eeltoodud tegevustele tuleb teha eraldi riigihankeid. Seega on tekkinud olukord, kus ühe hanke asemel on vaja teha kümme erinevat hanget ja iga üksikut hanget saab hiljem vaidlustada.