Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Miks on vaja Ryanair ?alla tulistada??

    Hiljutine Euroopa Komisjoni otsus trahvida Euroopa suurimat odavlennufirmat Ryanairi kahjustab komisjoni autoriteeti konkurentsipoliitika vallas ning võib kaasa tuua Ryanairi hävingu.
    Konkurentsipoliitika on Euroopa Liidu suurim kordaminek. Selles valdkonnas on otsustamine üksikute riikide volitussfäärist ära võetud, muutes valdkonna mõjutamise liikmesriikidele keeruliseks. Paljud suureneva konkurentsi vastu või riigiabi eest võitlejad on nõrgemaks jäänud.
    Ometi võivad Euroopa Komisjoni liigne innukus ja majanduslikult kahtlaste põhjendustega juhtumid tõsist kahju tekitada. Riigiabi kaitseks väljaastujad kasutavad enda huvides Euroopa Komisjoni firmade liitumisi keelanud otsuseid. Näiteks keelati ära nii reisikorraldusfirmade Airtours ja First Choice kui ka pakenditootjate Tetra Laval ja Sidel liitumine. Need otsused põhinesid kahtlase väärtusega väidetel ja tühistati lõpuks Euroopa Kohtu poolt. Kaotus kohtus kahjustas tublisti Euroopa Komisjoni mainet. Järgmiseks hoobiks Euroopa Komisjoni maine pihta võib olla Ryanairi karistamine.
    Ryanair kasutas Belgias asuva Charleroi lennujaama oma põhilennuväljana. Charleroi oli väike tolmune lennujaam, kust aastas käis läbi vähem kui 200 000 reisijat. Ryanair pakkus tehingut, kus lennujaam loobub lennujaamamaksust ja Ryanair toob vastutasuks sinna aastas kaks miljonit inimest.
    Kokkulepe allkirjastati ja õnnelikud olid peaaegu kõik: reisijad, kes said odavalt sõita; lennujaam, kus poodide arv koos reisijate arvuga suurenes; kohalik kogukond, kus loodi uusi töökohti. Õnnetuks erandiks olid muidugi suured lennukompaniid, mille hinnad on Ryanairi omadest kümme korda kõrgemad ja mis klientuuri kaotasid.
    Charleroi kuulub aga riigile. ?Kuulub riigile?? küsiti Brüsselis. Seega võrdub lennujaamamaksudest loobumine Ryanairile riigiabi andmisega, eeldades, et saamata jäänud tulu peab tulema Belgia maksumaksjatelt. Seega palus Euroopa Komisjon Ryanairil suurema osa maksudest tagasi maksta ja teatas, et vaatab üle ka lennufirma tegevustingimused teistes Euroopa lennujaamades. Tulemuseks võib olla Ryanairi häving.
    Ryanairi tegevdirektor Michael O?Leary on visionäär. Eelmisel suvel antud intervjuus maalis ta kujutluspildi maailmast, kus inimesed sõidavad tasuta ja lennufirmad küsivad tasu lennujaamadelt vastutasuks miljonite reisijate eest, keda nad nende kauplustesse toovad. See on reisijate jaoks parim võimalikest maailmadest, kuna keegi ei sunni neid lennujaamas raha kulutama ja inimesed teevad seda lihtsalt mugavuse pärast.
    Isegi seda nägemust kõrvale jättes õnnestus Ryanairil pakkuda madalaid hindu Euroopa reisiturul, mis alles hiljuti oli takistavalt kallis. Ryanair on suurendanud konkurentsi lennufirmade vahel, sundides teisi vedajaid piletihindu langetama. Selle lennufirma karistamine ainult vähendab konkurentsi ja sellise tulemuseni ei taha ELi konkurentsivolinik Mario Monti ja transpordivolinik Loyola de Palacio ilmselt jõuda.
    Võib väita, et kui komisjon korra loobub oma valvuriametist riikliku toetuse andmisel, siis võib kõigel minna lasta. Kuidas saaks komisjon juhtumeid eristada? Igasugune riiklik toetus mingile töösutsharule või ettevõttele peaks olema keelatud. See lihtne põhimõte võiks olla komisjoni konkurentsiotsuste aluseks ja sellest loobumine peaks olema erandlik.
    Ryanair on ilmselt selline erandlik juhtum. Oli ka palju parem lahendus kui lennufirma karistamine ? mõjutada Belgiat lennujaama erastama. Erastatuna võinuks Charleroi sõlmida ükskõik milliseid lepinguid kas Ryanairi või mõne muu lennufirmaga.
    Siin tabame me muidugi õrna kohta, sest Euroopa lepingud kaitsevad konkurentsi, kuid on neutraalsed riigi omanduses olevate ettevõtete suhtes. Brüssel ei saa sundida liikmesriike erastama.
    Brüssel saab üksnes sundida riigiettevõtet juhtima nii, nagu oleks see eraettevõte. See on aga keeruline, kuna vabanemine endastmõistetavast garantiist, mida riigiettevõte omab, on tegelikult võimatu.
    © Project Syndicate
    Autor: Alberto Alesina
  • Hetkel kuum
Tarmo Tamm: pätile päti palk? Aga äkki ei hakkaks ka õige hõlma!
Pätte on ettevõtjate hulgas marginaalne osa ja nendegi karistamine peab olema vaba juhustest. Pole veel hilja konkurentsiseaduse kavandatud muudatusi prügikasti visata, kirjutab ettevõtja ja riigikogu liige Tarmo Tamm (Eesti 200).
Pätte on ettevõtjate hulgas marginaalne osa ja nendegi karistamine peab olema vaba juhustest. Pole veel hilja konkurentsiseaduse kavandatud muudatusi prügikasti visata, kirjutab ettevõtja ja riigikogu liige Tarmo Tamm (Eesti 200).
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Endine peaarhitekt: ühest Tallinna servast teise võiks jõuda 25 minutiga “Piirkiiruse arutelu on pseudoteema!”
Tallinna linnaruumis pole võimatuid lahendusi ja igal teemal saab leida mõistliku kompromissi, välja arvatud ehk Estonia juurdeehitus Tammsaare parki, rääkis aastatel 2007–2019 Tallinna linnarhitekti ametit pidanud Endrik Mänd Äripäeva raadios.
Tallinna linnaruumis pole võimatuid lahendusi ja igal teemal saab leida mõistliku kompromissi, välja arvatud ehk Estonia juurdeehitus Tammsaare parki, rääkis aastatel 2007–2019 Tallinna linnarhitekti ametit pidanud Endrik Mänd Äripäeva raadios.
Taastuvelektri toodang näitas aasta alguses kasvu
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.