Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Maskottide buum alles algab
Ööklubi Tallinnas. Ukse taga lookleb saba. Jälle seisavad tuhanded inimesed järjekorras, oodates, millal ometi klubi uksed avatakse. Võiks arvata, et üsna pea astub üles keegi popimaailma kuulsustest. Aga ei. On päev, on üheksakümnendad. Mis toimub?
Oma sünnipäeva peab härra-proua Salapärane ehk Otto-Triin. Tõenäoliselt suurima fännklubiga telestaar Eestis.
Tänapäev. Suur kaubakeskus Tallinnas. Keskuse sissepääsu juures telk. Telgis möllamas lapsed. Laval nukk, kellele päikesekiir silma paistis ja kes ellu ärkas ehk onu Frederik.
Kinnitamata andmetel on Eesti suurim maskotindusega tegelev ettevõte, kelle käest omakorda ettevõtted enesele maskotte tellivad, Pinocchio Productions, juhiks kena noor daam Riina Paavo. Põhimõtteliselt on Riina tegelenud maskotindusega ligi kümme aastat. Seega võib öelda, et ta on n-ö vana tegija.
Esimene pääsuke Pinocchio Productionsi maskottide seas oligi Fredi ehk onu Frederik. Riina kinnitusel ei saa Fredit, Leopoldi ega Otto-Triinu siiski puhtal kujul maskotiks pidada, pigem on nad tegelased muinasjutumaailmast. Maskotid aga mingi toote sümbolid. Näiteks vaatad Tähemeest ja tekib isu krõpsude järgi.
Fredi, kõige pikema ajalooga tegelane Pinocchio toodangus, sündis konkreetse ülesandega seitse aastat tagasi: lastele oli telerisse vaja uut nukku. Sellest ajast on Fredi teleekraanil seigelnud. Kui Fredil tekkis vajadus sõbra järele, sündisid Kreisi Pööra ja Batonaator. Selgi sügisel on oodata uue tegelase ekraanile ilmumist.
Riina kinnitusel maskotimaailmas trende kui selliseid ei ole. Maskoti populaarsus ja edu põhineb sellel, kas tellija ehk firmajuht usaldab maskoti tootjat ja tema ideed täielikult või mitte. Iga tegelane sünnib omamoodi ja omandab aja jooksul talle iseloomulikud jooned ja karakteri.
Pinocchio loodud tegelasi on läbi aastate kogunenud päris palju. Üheskoos moodustavad nad lõbusa seltskonna, keda koondab nimetaja Fredi Sõprade Klubi.
Esinemisi on Fredil ja Fredi Sõprade Klubil palju, sest Fredi programm pole mõeldud ainult lastele, vaid on pigem suunitlusega tervele perele. Sellel suvel on Fredi uue vaatemängu nimeks ?Fredi magusad Olümpiamängud?. Koosneb see võistlustest, mängudest, tantsimisest ja laulmisest, maiustustest ja auhindadest.
Riina kinnitusel on maskotid popid ja muutuvad üha popimateks.
?Tegelikult maskottide buum Eestimaal alles algab,? kinnitab ta.
Lauri-Kare Laos on on mas-kotindusega tegelenud alates 90ndate keskpaigast. Aga tema pole mitte maskottide looja, vaid hinge sissepuhuja. Lauri alustas kõrvaltegelastest Otto-Triinu saates ja on viimased aastad olnud sõbraks onu Frederikule. Alguses Kreisi Pööra ja nüüd Batonaatorina. Sinna juurde igasuguste muude tegelaste kehastamine.
Lauri väitel tasub firmajuhtidel enne maskoti tellimist hoolikalt mõelda, mida nad soovivad. Kas seda, et ?mingi tüüp? käiks ringi ja ?lihtsalt oleks? või ollakse huvitatud iseloomuga tegelasest. Esimesel juhul piisab kostüümist ja kehast, teisel juhul tasub enne maskoti tellimist tegelane läbi mõelda ja kulutada pisut rohkem tegelase kehastaja peale. Pealegi pole maskoti sees olemine sugugi siidine töö. Palavus, märg nahk, liiga aktiivne publik on enamasti kaubakeskustes ringi liikuvate maskottide saatjaks. Seepärast keskendubki Lauri pigem lastesaatele ja üritustele, kus konkreetseid tegelasi kehastada. ?Poroloonkookonis kaubakeskuses sõnatult küpsist jagada võib kes iganes. Tegelasele hinge andmine, arvestades, et maskoti puhul töötab vaid hääl ja liikumine, on ülesanne omaette. Ja mitte kerge,? ütleb ta.