Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Nokia tulevik: raskused aina suurenevad
Nokia seis oli ideaalne kuni 25. märtsini, kui peadirektor Jorma Ollila enesekindlal moel kinnitas aktsionäride üldkoosolekul, et usub kindlalt firma toodete tugevasse konkurentsivõimesse. Täpselt 12 päeva hiljem teatas Nokia kõigile üllatuseks, et on kaotanud tublisti turuosa ja esimese kvartali kasum jääb prognoositust väiksemaks. Turud ei jõudnud veel sellest ootamatust uudisest toibuda, kui mõni päev hiljem tuli uus hoop: ka teise kvartali kasumiootused ei täitu.
Turu-uuringufirma IDC andmeil oli Nokia kaotanud esimeses kvartalis turust tervelt viis protsenti, samal ajal kui konkurendid Motorola, Samsung jt olid 29protsendilise müügikasvuga turul oma osa selgelt kasvatanud. Nokia, kes alles hiljuti püüdles neljakümneprotsendilist turuosa, oli langenud 29,3 protsendile, konkurentidele jäi vastavalt 16,6 ja 13,1%. Ja vaatamata sellele, et Nokia liidripositsioon on endiselt võimas, on analüütikutel tekkinud arvamus, et Nokia on arengusuundade valikul midagi olulist maha maganud.
Selle kuu lõpul korraldavad ajaleht Arvopaperi ja maaklerifirma Alfred Berg Helsingis kurjakuulutava pealkirjaga seminari ?Nokia ? lõpu algus??, mille vastu valitseb suur huvi. Soome tähtsaima firma ümber valitseb teadmatus ning analüütikud, maaklerid ja investorid soovivad, et Nokia kiiresti midagi ette võtaks.
?Jorma Ollila peab kriisi lahendamiseks vasturünnakule asuma ja teadmatuse hajutama,? ütles anonüümne allikas, kes on Nokia arengut jälginud 90. aastate algusest peale.
Hiljuti avaldas Nokiast põhjaliku analüüsi Briti ärileht Financial Times, mis tõi esile nii tema nõrku kui ka tugevaid külgi. Lehe arvates on ostjate telefonivaliku harjumused muutunud, nende silmis ei ole enam kõige tähtsam kaubamärk, vaid stiil. Seetõttu on inimesed, kes on aastaid Nokiale truud olnud, hakanud ostma konkurentide telefone, mis on moodsama kujunduse ning suurema ekraaniga.
Ja konkurentide arv muudkui kasvab. ?Esimest korda on Nokia silmitsi olukorraga, kus tal ei ole tegemist ainult ühe, vaid paljude konkurentidega, kes kõik annavad eri hinnaklassides täistuld,? ütles JPMorgani panga analüütik Mark Davies-Jones.
Mobiiltelefoniturul on tekkinud veel üks uus trend, millega Nokia pole kohe kaasa läinud. Nimelt on suured operaatorfirmad hakanud tootjatelt nõudma oma huvidele paremini vastavaid uusi mudeleid, nn ühiseid tootemarke. Näiteks on Euroopa suure operaatorfirma Vodafone?i koostöö suhteliselt vähetuntud Sharpiga tõstnud tugevalt selle läbimüüki.
Analüütikud on Nokia tuleviku hindamisel jagunenud kahte leeri. Pessimistid ennustavad, et Nokia ei suuda oma turuosa hoida ja kümnendi lõpuks langeb see 15 protsendile. Optimistlikumad usuvad, et Nokia suudab oma turuosa 30% tasemel stabiliseerida, aga peab leppima märksa väiksema kasumiga.
USA advokaadibürood on esitanud Nokia vastu mitu kollektiivset hagi, mis võivad firmale kaela tuua suured trahvid.
Eelmisel nädalal andis New Yorgi kohtule kollektiivse hagi üle advokaadibüroo Geller Rudman. Hagis väidetakse, et Nokia juhid Jorma Ollila, Richard Simonson, Pekka Ala-Pietilä ja Matti Alahuhta on rikkunud väärtpaberitehingute seadust sellega, et andsid 8. jaanuari ja 6. aprilli vahelisel ajal Nokia majandusliku olukorra kohta väärteavet.
Ühishagis väidetakse, et Nokia on jaganud eksitavat teavet, seega süüdistatakse firmat sisuliselt turgudele valetamises. Advokaadibüroo nõuab investoritele hüvitist selle eest, et neid on meelitatud positiivsete ja väärate teadetega ostma Nokia aktsiaid liiga kõrge hinna eest, samal ajal kui Nokia majanduslik olukord halvenes.