Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
EL toob juurde teenuseid ja kiirendab tarneaegu
Üks suuremaid muudatusi 1. maist transpordivaldkonnas on seotud käibemaksu lisandumisega transpordikuludele juhul, kui sihtpunkt asub Euroopa Liidu liikmesriigis. Kolmandate riikide suhtes käibemaks ei lisandu. Lisaks on igal veoviisil ka spetsiifilisemad uuendused.
Kullerifirmad laiendasid oma teenuste pakette seoses piiride avanemisega, sest nüüd saab pakkuda ajagarantiiga teenuseid rohkematesse sihtpunktidesse kui varem. Näiteks kiirkullerifirma UPS toob Eestisse kogu ELis võimaldatud kättetoimetamisteenuste valiku: kriitiliste olukordade lahendamiseks suurematesse Euroopa Liidu ärikeskustesse kättetoimetamine järgmise tööpäeva alguseks kella 9ks, kiirete tähtaegade puhul saadetise kättetoimetamine järgmise tööpäeva hommikupoolikul Euroopas ja USAs New Yorgis. Euroopa Liidu piires lisandub veel harjumuspärasele Express-teenusele kokkuhoidlikum saatmise viis. Express-teenus tähendab kättetoimetamist järgmise tööpäeva jooksul ja sellele teenusele laieneb ka raha tagastamise garantii.
DHLi müügi- ja marketingijuht Salmen ?ois selgitas, et enam ei pea ELi-siseselt tolliformaalsuste äralangemise tõttu eristama dokument- või pakksaadetisi, seetõttu saab pakkuda kellaajalist kohaletoimetamist Euroopasse ka pakksaadetistele.
Maanteevedudel on arengud seni olnud positiivsed. Piiriületus on lühenenud minutiteni ja kauba saab varasemast kätte kuni kaks päeva kiiremini. Samas on probleeme ootamistega laadimisel, sest varem piiridel seisnud veokid ootavad oma järjekorda nüüd laadimispaigus.
Lisaks pelgavad veofirmad autojuhtide lahkumist Euroopasse, kvaliteetsetest juhtidest on Eestis juba täna puudus.
Enim kaotasid ELiga liitumisest vaid tollilao teenust pakkuvad firmad, mis pidid kas uue äri leidma või tegevussuunda muutma. Hinnanguliselt jäi pärast 1. maid alles kuni 10% senisest tollivormistuste mahust.
Nii hakkas näiteks tollimaaklerfirma Vallaru pakkuma eeldeklareerimist Venemaaga kaupa vahetades. Contimer aga hakkas peale kauba käsitlemise, transpordi, tollilao ning tavalao teenuste pakkuma ka aktsiisilao teenust.
Uueks arengusuunaks on lennuautode osakaalu suurenemine. Lennutranspordis kasutatakse kaupade veoks lihtsustatult lennukeid ja lennuautosid.
Lennutranspordis võivad veohinnale lisanduda erinevad lisakulud. Erinevused ei tulene mitte ainult maksude erinevustest kauba eksportimisel kolmandatesse riikidesse, vaid ka asjaolust, milline on viimane ELi riik enne sisenemist kolmandasse riiki. Lisatasud on kohaldatavad erikaupade, näiteks loomade, väärtsaadetiste, inimsäilmete puhul. Tavaliselt on lisatasu fikseeritud suurusega, näiteks 50 eurot ehk ca 800 krooni saadetise kohta. Lennuliinid avavad Eestist uusi sihtkohti, äsja hakkas pakkuma lende Tallinnast Milanosse Volare Airlines, Söder Airi abiga saab Tallinnast lennata Tamperesse ja Oulusse.
Lennuveoturu muutustest saab lugeda lähemalt lk 32.
Merevedude arengus on järgmine suurem samm lähimerevedude arendamise programm, mis propageerib Euroopa siseveekogude laevatamist. Nimelt on mereveod üks võimalus, kuhu ELis kaubavoogusid maanteelt erinevate teemaksude kaudu suunata üritatakse. q