Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Toyota tuli turule uute imemootoritega

    Gaasi põhja vajutades on minek midagi täiesti enneolematut. Paigalt 100 km tunnikiiruseni ?viskab? see mootor koguka Avensise vaid 8,9 sekundiga. Möödasõitudel ei pea üldse mõtlema, mis käik parasjagu sees on, lihtsalt gaas põhja ja juba oledki möödas. Kusjuures selle imemootori töömaht on vaid 2,2 liitrit. Sellele vaatamata on tal võimsust 177 hj ja pöördemoment 400 Nm.
    Mõne aasta eest oli selline pöördemoment sõiduautode väiksemahuliste mootorite puhul midagi täiesti enneolematut, selleni küündis vaid Mercedese 2,7-liitrine diiselmootor. Nüüdseks on diiselmootorite areng sealmaal, et Mercedese 3-liitrine diisel on ületanud 500 Nm piiri ja 400 njuutonmeetrit annab välja juba 2,2-liitrine, millest seni vaid napilt üle 300 Nm välja suudeti pigistada.
    Avensis oli esimene, mis sellise mootori endale kapoti alla sai. Edasi sai sama mootori Corolla Verso, mis väikesest perebussist tõelise jõujuurika tegi. Kuuekäiguline käigukast võimaldas proovisõidul Hispaania kiirteedel kogeda tunnet, mis pealtnäha tavalise pereauto juures on enneolematu.
    Kiirusel 170 km/h lülitad sisse kuuenda käigu, annad gaasi ja selg vajub istmesse. Auto lausa lendab käes, sest võimsusvaru on mootoril suur ja ülekanded vastavalt sellele kiired. Ning mis kõige hämmastavam ? mingit diiselmootori plaginat ei kostu salongi ei Avensisel ega Corolla Versol. Kiirendades on mootorihäält kuulda, aga vaid väga vilunud kõrv suudab vahet teha, kas tegemist on bensiini- või diiselmootoriga. Sellist autot tahaks endale!
    Harva poevad kõikenäinud autoajakirjanikel pähe sellised vallatud mõtted, aga seekord oli asjal tõsi taga. Kui ainult ei oleks ühte aga ? hind. Corolla Verso, mis iseenesest täiesti laitmatute omadustega pereauto, maksab selle mootoriga ligi 400 000 krooni, sama jutt Avensise kohta, mille 177 hj D-CAT mootoriga versiooni hinnad algavad alates 421 600 kroonist.
    Tõsi, uue põlvkonna diiselmootorist on ka kaks lahjemat ja veidi soodsamat varianti: 136 ja 150 hj. Needki liigutavad autosid edasi päris krapsakalt ja kütust eriti sealjuures ei küsi. Esimene neist on saadaval Corolla Verso kapoti alla paigaldatuna hinnaga 349 000 krooni, teine Avensisel hinnaga 390 000 krooni.
    Toyota on uuel mootoril kasutanud tehnoloogiaid, millest nii mõnigi on seeriaautode juures esmakordne. Üks huvitavamaid näiteid on kütuse sissepritsesüsteem.
    Enamik praeguseid ühis­anumsissepritsesüsteeme kasutab solenoidpihusteid, mis aktiveeruvad elektrivoolu tekitatava magnetvälja toimel.
    Uue 2,2-liitrise D-4D Clean Poweri mootori puhul on aga võetud kasutusele piesoelektriline tehnoloogia, mis tugineb teatavate materjalide omadusele deformeeruda elektrilaengu mõjul ning pöörduda elektrivoolu katkemise järel tagasi oma algseisundisse.
    Iga pihusti koosneb pieso­elektriliste keraamiliste elementide kogumist ning kui sinna lastakse elektrivool, siis paisuvad elemendid silmapilkselt, võimaldades kütusel silindrisse pihustuda.
    Selline tehnoloogia võimaldab lühema aja jooksul pihustada suurema koguse kütust ning see pihustub peenemateks osakesteks kui tavalise süsteemi puhul.
    Samuti on piesoelektrilised pihustid pritsimisel kümme korda kiiremad kui solenoidpihustid ning suudavad ühe tsükli jooksul teha kuni viis sissepritset ? sellest tulenevalt on ka mootorimüra väiksem.
    Lisaks on kasutusele võetud uued keraamilised eelsüüteküünlad, mis töötavad 100 kraadi kõrgemal temperatuuril kui varasemad ja lihtsustavad talvel mootori käivitumist. Kasutusele on võetud ka elektriliselt käivituv muutuvate labadega turboülelaadur, turbiini hooratta inertsi on vähendatud 30 protsendi võrra, uus jõuallikas tarbib keskmiselt 20 protsenti vähem kütust kui teised sama võimsad mootorid ja loomulikult, nagu ütleb nimigi ? Clean Power, on tegemist ühe puhtaima diiselmootoriga maailmas.
    Kui summuti toru ette panna lumivalge lapp ja anda autol gaasi nii et pöörded põhjas, jääb lapp ikka sama valgeks. Ei mingit tahmakübet.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Henn Sarv: mõttetu hinnaga elektrit ei pea ostma
Kui sõltud elektri börsihinnast, lülita vool täna tunniks ajaks välja - mõttetu hinnaga pole mõtet elektrit osta, kirjutab IT-koolitaja Henn Sarv.
Kui sõltud elektri börsihinnast, lülita vool täna tunniks ajaks välja - mõttetu hinnaga pole mõtet elektrit osta, kirjutab IT-koolitaja Henn Sarv.
Balti aktsiaturud võtsid pangaaktsiate mõjul suuna allapoole
Balti aktsiaindeks kolmapäeval langes, kui viimaste päevade vedurid tulid hinnas allapoole. Langus oli põhjustatud Euroopa aktsiaturgude langusest ning sellest, et viimase kuu aja hinnaralli on investoreid pannud küsima, kas selline hinnatõus saab veel jätkuda, arvestades üldist majanduse olukorda?
Balti aktsiaindeks kolmapäeval langes, kui viimaste päevade vedurid tulid hinnas allapoole. Langus oli põhjustatud Euroopa aktsiaturgude langusest ning sellest, et viimase kuu aja hinnaralli on investoreid pannud küsima, kas selline hinnatõus saab veel jätkuda, arvestades üldist majanduse olukorda?
Reaalajas börsiinfo
Kui juhid, siis tee seda hästi
Juhi töö on raske. Loomulikult mitte füüsiliselt, vaid vaimselt ja eelkõige emotsionaalselt. Vastutus ja pinge on suur. Uuringud näitavad, et 50-70% sellest, kuidas töötajad tajuvad organisatsioonis valitsevat õhkkonda, sõltub ühe inimese-liidri-tegevusest.
Juhi töö on raske. Loomulikult mitte füüsiliselt, vaid vaimselt ja eelkõige emotsionaalselt. Vastutus ja pinge on suur. Uuringud näitavad, et 50-70% sellest, kuidas töötajad tajuvad organisatsioonis valitsevat õhkkonda, sõltub ühe inimese-liidri-tegevusest.
Väikepruulijad pettusid valitsuses: see on näkku sülitamine
Väikestes õlletootjates tekitab vimma, et uue valitsuse tulekuga on jäänud toppama eelnõu, millega lubati tõsta väikeste õlletootjate õlleaktsiisi piirmäära. Rahandusministeerium soovitab väikeettevõtjatel taotleda teisi soodustusi.
Väikestes õlletootjates tekitab vimma, et uue valitsuse tulekuga on jäänud toppama eelnõu, millega lubati tõsta väikeste õlletootjate õlleaktsiisi piirmäära. Rahandusministeerium soovitab väikeettevõtjatel taotleda teisi soodustusi.
Elektrilevi saab 8 miljonit elektri mikrotootjate võrku ühendamiseks
Elektrilevi saab 8 miljonit eurot lisainvesteeringuteks ja mikrotootjate võrku ühendamiseks, selleks sõlmisid lepingu majandusminister Riina Sikkut ja Elektrilevi juhatuse esimees Mihkel Härm.
Elektrilevi saab 8 miljonit eurot lisainvesteeringuteks ja mikrotootjate võrku ühendamiseks, selleks sõlmisid lepingu majandusminister Riina Sikkut ja Elektrilevi juhatuse esimees Mihkel Härm.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.