Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Saksamaa müügiportaali soodsate pakkumiste taga varjavad end petturid
Enamik omapäi Saksamaalt autot tuua soovivaid inimesi alustavad otsinguid netiportaalist
mobile.de, kust võib leida kümneid ja kümneid tuhandeid erinevaid müügipakkumisi eri hinnaklassis. Paraku ei pruugi aga iga soodsana tunduv tehing tõeseks osutuda ning nii on suur oht osast rahast lihtsalt ilma jääda.
Erinevate petuskeemidega on kokku puutunud pea kõik autosid Saksamaalt Eestisse vahendavad ettevõtjad. Levinuim skeem on see, et auto eest, mille hind tundub väga ahvatlev, küsitakse ettemaksu. Põhjusel, et huvi auto vastu on suur ning kui ettemaks tehtud, lubatakse see ära broneerida, kuni ostja ise kohale jõuab. Kohale jõudes on seesama telefoninumber aga kinni ja auto koos ettemaksuga kadunud nagu tinatuhka. Kui selle pakkumise peale reageerib aga kohalik elanik, öeldakse lihtsalt, et valeühendus.
?Mul on mitu tuttavat jäänud niimoodi käsirahast ilma. Küsitakse 1000 või 2000 eurot käsiraha ja kui kohale lähed, selgub, et pole olemas ei sellist aadressi ega telefoninumbrit,? räägib E-Autoline?i omanik Peeter Toomsoo, kes puutus ka ise hiljuti ühe taolise petturiga kokku. ?Olin parasjagu Saksamaal, kui tuttav helistas, et toogu ma talle ühe auto ära, mis oli soodsa hinnaga
mobile.de-s müügis. Helistasin, öeldi, et saatke käsiraha teele. Ma ütlesin, et olen ise kolme tunni pärast kohal ja maksan kogu raha korraga ära. Selle peale lihtsalt jutt lõpetati.?
Toomsoo sõnul on see petturitele suhteliselt ohutu skeem, sest üsna tõenäoliselt ei hakka keegi Eestist või mujalt seda raha taga ajama. Ainuüksi advokaadi palkamine maksab rohkem kui kaotsiläinud summa. Üsna levinud on tema sõnul ka see, et autode väljalaskeaasta arvud ei vasta tegelikkusele.
Erinevatest skeemidest teab rääkida ka A2 Autowelti juhataja Raul Kivirand. ?Näiteks on üsna levinud variant, et leiad soodsa auto, võtad reisi ette, kohale jõudes aga öeldakse, et just hommikul müüsime selle auto ära, aga meil on siin pakkuda täpselt samasugune, ainult natuke kallimalt. Ehk odavat autot kasutatakse üksnes kliendi kohalemeelitamiseks.?
Kiviranna sõnul tasub olla ettevaatlik ka siis, kui
mobile.de-s seisab kirjas ?ainult ekspordiks? või ?ainult diileritele?. Siis on autol kindlasti midagi viga, sest Saksa siseturule ei julgeta müüa. Väljapoole Saksamaad müües aga ei pea ütlema, mis autoga enne juhtunud. On ta uppunud, avariiline või mis iganes.
Kiviranna sõnul saab näiteks Saksamaal arvele võtta ka erinevaid USA päritolu autosid, aga Eestis ei pruugi see nii lihtne olla. Isegi, kui see on Saksamaal arvel olnud, võib võtta kuni pool aastat, et seda Eestis tõestada ja lisapaberid korda teha. Alati tasub vaadata sedagi, milline valik autosid konkreetsel müüjal veel lisaks on. ?Kui see on tema ainus nn kallim ja uuem auto ülejäänud vanemate Audi 80te vahel, siis miks nii? Järelikult ei ole tegemist väga tõsiselt võetava müüjaga ja ilmselt on see nn kallis auto jõudnud tema kätte uputuse või mõne muu õnnetuse tõttu.?