Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Väävlisõja mitu palet
Eestis nn väävlivaba (10 ppm) diislikütuse kasutuselevõtu taga on märksa olulisemaid aspekte kui seni ajakirjanduses käsitletud väikeste tanklate konkurentsivõime.
Suurem väävlisisaldus diislikütuses võib saada saatuslikuks järgmisele põlvkonnale. Just lapsi ohustavad väävliühendid (SO2) kõige rohkem ? nemad hingavad sisse transpordivahendite heitgaasidest kõige saastunumat õhku, mis aitab kaasa erinevate vähivormide ja hingamisteede haiguste tekkimisel.
Mootorile tähendab väiksem väävlisisaldus täielikumat põlemist ja pikemaid õlivahetuse välpasid. Samuti tarbiksid mootorid vähem kütust ja oleksid paremini kaitstud happelise keskkonna tekkimise eest mootoris.
Lisaks võidab Eesti väiksema väävlisisaldusega kütuse kasutamisega kindlasti solkkütuse osakaalu vähenemise. Kütuse ?ülesehitamine? läheb keerulisemaks ja kallimaks, mis muudab solkkütuse valmistamise mõttetuks. Piiriäärsed elanikud ei leia enam turgu oma auto paagis toodud kütusele. Seega tähendaks see riigieelarvesse laekuvate summade kasvu ja salakaubanduse ning altkäemaksu juhtumite vähenemist.
On vägagi küsitav, kas kogu Eesti elanikkond peab oma tervise ja rahaga kinni maksma väga väikese grupi inimeste sissetulekuid. Kummaline on selle väävlisõja juures asjaolu, et väidetavalt on kõik Eesti väiksed kütuse jaemüügiga tegelevad firmad ebaefektiivsed ega teeni nagunii kasumit. Kas tõesti peaks riik aitama neil ikkagi eksisteerida, luues samal ajal oma kodanikele halvemad keskkonnatingimused elamiseks? Me ei ole nii rikkad, et suudaksime doteerida nende tegevust, nagu teeb seda EL põllumajandustootjatega.
Ja veel üks aspekt. Tegemist on standardi EVS-EN 590:2004 järgi ainult autodele mõeldud kütusega. Kohtupraktikas pole veel pretsedenti loodud, et sama standard kehtiks ka traktoritele, liikurmasinatele, ekskavaatoritele jt. Milleks siis muretseda konkurentsi pärast, kui suurema väävlisisaldusega kütust võib ikka edasi müüa laevadele, metsamasinatele, traktoritele. Traktorid võivad edasi sõita diislikütusega, mis pahatihti sisaldab ka raketikütuse komponente ja muid raskesti tuvastatavaid, kuid hoolikalt valitud, samas keskkonda ja mootoreid laastavaid aineid.
Autor: Raul Ernes