TNS Emori hiljutine kaubanduskeskuste seire, kus uuriti Tallinna keskuste konkurentsisituatsiooni tööstuskaupade osas, andis spontaanse tuntuse mõõtmisel esikoha Kristiinele. Seda keskust oskas 50% küsitletuist kohe nimetada. Samas tõdes TNS Emori projektijuht Kersten Jõgi, et selles võrdluses olid esikolmikus vahed väikesed. ?Viru keskus on kõige tuntum kuni 24aastaste seas, Kristiine ja Ülemiste jälle haaravad laiemalt sotsiaalseid gruppe ? nii erineva vanuse kui ka sissetulekuga inimesi,? selgitas ta.
Kaubanduskeskuste selles võrdluses, kus on kunded käinud tööstuskaupu ostmas viimase kahe kuu jooksul, juhib samuti Kristiine keskus. Samal positsioonil oli keskus ka mullu. ?Kristiine on endale haaranud kõige laiema klientuuri,? tõdes Jõgi, viidates ka Ülemiste keskusele, mis on selles arvestuses aastaga kahe koha võrra tõusnud. Ülemiste on mööda liikunud nii Sikupilli kui ka Rocca al Mare keskusest.
Jõgi sõnul on Kristiine keskus kokkuvõttes liider ka maine võrdluses: ?Viru ja Ülemiste on siin kannale astumas, kuid praegu veel mitte.? Maine kujuneb muu hulgas ostjate hinnangutest keskuste kaubavaliku, ostukeskkonna, hindade ning külastuse harjumuspärasuse kohta.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Küsimusele võimalikest kaotajatest kaubanduskeskuste hulgas vastas Jõgi, et üldine klientuuri laius on keskustel küll mõnevõrra kitsenenud, kuid jaekaubanduse üldise hea seisu ja ostujõu kasvu taustal peaks kõigil keskustel hästi minema. ?Näiteks Ülemiste keskus on mõjutanud Sikupillit ja Järvet, kuid mitte märkimisväärselt,? lisas ta.
Siinsete eakamate kaubanduskeskuste hulka kuuluva Kristiine keskuse juhataja Allan Remmelkoore sõnul põhineb praegune positsioon ühest küljest keskuse suurel tuntusel, samas on tihenevas konkurentsiolukorras suudetud parandada ka kaupluste valikut. Ta lisas, et reklaamikulu on Kristiinel tänavu väiksem kui mullu: ?Oleme rohkem investeerinud uutesse projektidesse, kaudselt kasvab tuntus ka seeläbi.?
Kommenteerides praeguseks esimest täispikka tegevusaastat lõpetavate konkurentide ? Viru ja Ülemiste keskuse seisu, ütles Remmelkoor, et Viru fenomeniks on suur turistide osakaal külastajate hulgas, mis uuringus ei kajastu. ?Ülemiste areneb tahes-tahtmata. Tema, Viru ja Kristiine on kolm ainukest moodsat kaubanduskeskust,? lisas Remmelkoor.
Ülemiste keskuse juht Guido Pärnits sõnas, et uuringu tulemused kujunesid keskusele paremaks, kui arvati. ?Meil on veel jupp maad edasi minna potentsiaali osas,? viitas ta keskust ümbritseva piirkonna arengule. Lisaks märkis Pärnits, et Ülemiste keskus on visuaalse hinnangu põhjal reklaamile ja turundusele kulutanud teistest keskustest rohkem raha.
?Keskuste vahed on marginaalsed, kolm tükki on selgelt teistest üle,? kommenteeris uuringut Viru keskuse juht Ants Vasar, osutades samas moekaubale rõhuva Viru keskuse kontseptsiooni erinevusele võrreldes Ülemiste ja Kristiine keskusega. ?Me konkureerime pigem kaubamajade kui keskustega,? lisas ta. Viru keskuse reklaamiraha on juhi sõnul enam-vähem samas suurusjärgus kui mullu.
2005. aasta oktoobris viis TNS Emor läbi jaekaubanduse uuringu Tallinnas ja Harjumaal. Kokku küsitleti 1009 elanikku vanuses 15?74 aastat.