Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Baltika soovib infotehnoloogia kaasabil kauba liikumist kiirendada

    Hetkel tegutsetakse kuuel turul: Venemaal, Ukrainas, Poolas, Leedus, Lätis, Eestis. Kõikides riikides kokku on Baltikal 86 kauplust. IT-süsteemid on aga kõikides riikides erinevad. Erinevad süsteemid võivad aga põhjustada andmekvaliteedi langust ning informatsiooni aeglast liikumist peakontori ja jaekaupluste vahel; kõiki turge puudutavate tarkvaraliste uuenduste sisseviimine on keeruline.
    "Tänane kasutusel olev tarkvara on ehitatud tootmisettevõtte tarkvara baasil, meie aga oleme nüüd jaekaubandusettevõte, see nõuab teistsugust tarkvara," selgitas Baltika IT- ja logistikadirektor Märt Aab.
    Kui ettevõtte algusaastail oli Aabi sõnul skeem lihtne - kangas toodi veoautol tsehhi, toode tehti valmis ning viidi minema, siis täna on ahel väga pikk, alates planeerimisest, hankest ja tootmisest ning lõpetades lähetamise ning jaemüügiga. Väikestes kogustes tellimusi on palju.
    "Meie lähenemine on, et suurt võitu ei saa mitte mehaanilise logistika optimeerimisega, vaid just kaubandusanalüüs on see, kust on võimalik saavutada suurimaid võite. Ka transpordilogistika optimeerimine on oluline, kuid asjadel on tähtsuse järjekord," lausus Aab.
    Baltikas töötavad analüütikud, kes jälgivad üldist infovoogu sisseostust jaemüügini ehk jälgitakse jaemüüki ja kaupluste laoseisu erinevates riikides igas poes iga päev. Piltlikult öeldes - millised püksid tuleb asendada milliste pükstega, millised tooted saata millistesse poodidesse. Igal brändil on oma analüütik, kes koos assistentidega üritab prognoosida prognoosimatut ning reageerida kaubanduse olukorrale, kui kasutada Märt Aabi sõnu. Keeruline ongi prognoosida võimalikku nõudlust enam kui kuue kuu pärast, sest kunagi ei teata täpselt, millise pöörde moemaailm võib ette võtta või milline tuleb ilm ning seetõttu asendub prognoosimine üha enam reageerimisega tegelikule olukorrale juba hooaja sees.
    Kui rääkida Baltika nn mehaanilisest logistikast, siis selles küsimuses mängib võtmerolli endiselt Eesti. Baltika müüb oma jaesüsteemis ise toodetud kaupa ning teiste tootjate valmistooteid. Ise toodetakse kaupa põhiliselt Eestis. Eesti-siseselt veetakse kaupu oma autodega, välisriikidesse liigub toodang aga veopartnerite vahendusel.
    "Meil on tootmisüksused nii Tallinna kesklinnas, Mustamäel, Rakveres, Ahtmes kui ka koostööpartneri kaudu Pihkvas, ning tänasel päeval teeme lähikonnavedusid ise. Vedude ise korraldamine annab hetkel meile sobiva planeerimatu paindlikkuse, mida on veopartneritelt võimatu nõuda." selgitas Aab Baltika olukorda.
    Kogu valmistoodang, sõltumata sellest, kas see on valmistatud Eestis või mitte, lähetatakse Baltika kesklaost üldjuhul kord nädalas sihtriigi jaotusterminalidesse, kust siis kohalikud tütarettevõtted organiseerivad kauba laialiveo kauplustesse. Erandiks on suurimad jaeturud Eesti ja Leedu, kuhu toimub lähetus kaks korda nädalas ning kus kaup viiakse otse poodi.
    Praegused laod, mis asuvad Veerenni tänaval Tallinna kesklinnas, on Baltika IT- ja logistikadirektori Märt Aabi sõnul oma aja ära elanud.
    "Võtmetähtsusega keskladu paikneb meil hetkel mitmel tasandil ja kahes erinevas kohas, mis põhjustab vastuvõetavast oluliselt suuremat ajakulu. Samuti puudub meil sisuliselt kauba töötlemiseks ette nähtud pind," loetles Aab põhjuseid, miks otsustati rajada uus keskladu Lasnamäe tööstusparki. Kokku peaks keskladu hõlmama üle 3000 m2 ühetasandilist pinda, mis prognooside kohaselt valmib suve keskpaigaks.
    Lähitulevikus plaanib Baltika Lasnamäe tööstusparki üle viia ka Tallinna kesklinna tootmisüksuse.
    Kui senimaani on suurem osa tootmisest toimunud Eestis, siis mahtude jätkuv kasv viib varem või hiljem tootmisvõimsuse ammendumiseni Eestis.
    Aabi sõnul pole niipea plaanis tootmist Eestist välja viia, küll otsitakse uusi tootmispartnereid "lähivälismaal".
    "Peale kvaliteedi ja hinna on meile oluline ka paindlikkus ja tootmise reaktsiooni aeg - kuigi tootmine võib näiteks Bulgaarias olla odavam, pole sealse tootmisega kaasnev logistiline protsess see, mis meid rahuldaks.
    Kaugemal tootmise puhul tuleb arvestada ka pikemate tarneaegadega ning transpordikulude kasvuga. Hetkel pole Eestis tootmine niipalju kallim, et kogu tootmise väljaviimine vajalik oleks," lausus Aab.
    Kui arengud jõuavad sinnamaani, et Eestis tootmisvõimsused ammenduvad, uusi tehaseid välismaale rajama ei hakata, vaid otsitakse olemasolevaid tehaseid, kellega sõlmida vastavasisulised koostöölepingud, mis aitab vähendada investeeringuriske.
    Meil käib samuti erinevate riikide IT-süsteemide ühtlustamine.
    Prognooside kohaselt võib võtta paar-kolm aastat, enne kui kõik grupi firmad ühtsele majandustarkvara platvormile jõuavad.
    Siinjuures on kõige raskem erinevate mõttemaailmade ja äriloogika põhimõtete ühildamine, mis võib kujuneda suuremaks probleemiks kui ühtsele tarkvaralahendusele üleminek.
    Üheks segavaks faktoriks võib kujuneda ka riikide erinev seadusandlus. Näiteks Lätis kasutatav maksusüsteem, mille kohaselt ettevõtetted ostavad saateleht-arve numbriseeriaid, mõjutab otseselt logistiliste protsesside ülesehitust ja esitab seetõttu ka erinõudeid IT-süsteemile.
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
USA aktsiaturg lõpetas nädala võidukalt
Kõik USA aktsiaindeksid lõpetasid nädala tõusuteel. Dow ja Nasdaq tõusid nädalaga vastavalt 1,14% ja 1,43%, samal ajal kui S&P 500 lisas 0,55%.
Kõik USA aktsiaindeksid lõpetasid nädala tõusuteel. Dow ja Nasdaq tõusid nädalaga vastavalt 1,14% ja 1,43%, samal ajal kui S&P 500 lisas 0,55%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
RKASi uus juht: eesmärk on vähendada pinda ja energiakulu
Säästlikud ja nutikad lahendused on Riigi Kinnisvara ASi eesmärk ettepoole vaadates, et ühest küljest saaks kahanada energiakulu, aga samas vaatab riigifirma ka pinna vähendamise poole, ütles riigifirma värske juht Tarmo Leppoja.
Säästlikud ja nutikad lahendused on Riigi Kinnisvara ASi eesmärk ettepoole vaadates, et ühest küljest saaks kahanada energiakulu, aga samas vaatab riigifirma ka pinna vähendamise poole, ütles riigifirma värske juht Tarmo Leppoja.