Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Üks nägu ja üks aju teeks ETKst liidri
Eesmärgid peavad olema nii suured, et pingutused sihiks seatu kättesaamiseks kasvatavad muskleid ja võtavad higipullid otsa ette, aga konti veel ei riku. ETK ambitsioon saada Eesti jaeturu liidriks on selline kondiproov - parajalt raske, kuid mitte võimatu.
Liidripositsiooni pärast rebivad tõsiselt viis "miljardiklubi" liiget - Rimi, ETK, Selver, Prisma ja VP Market. Mullusest 19 miljardi kroonisest toidukaupade turust andsid need kokku 72%.
Hästi läheb suure hulga uusi kauplusi avanud Selveril, kelle netokäive kasvas tänavu esimesel poolaastal tervelt 67%. Firmal on kavas rajada veel mitu kauplust. Selleks ostis firma ka Lidli maad, kuhu pidi oma kauplused ehitama sakslasest konkurent, kelle plaanid aga lõpuks siiski katki jäid.
Rimi on tegelnud peamiselt ühendatud kaupluste kohandamisega oma kontseptsiooniga, mistõttu tema kasv oli pea kümme korda väiksem kui Selveril. Hoogsalt on laienenud ka VP Market.
Paari-kolme aasta tagune nutune ETK on tänaseks justkui ümber sündinud - selle ettevõtte käive kasvas samas vahemikus viiendiku. Toona paistis, et selle ühistulise ettevõtlusvormi aeg Eestis on läbi. Ligi saja-aastast, suurt ja kohmakat ETK süsteemi majandati sedavõrd ebaefektiivselt, et pankrot polnud kaugel. Vaid üksikuil liikmesühistuil läks hästi ja needki ähvardasid ETKst lahku lüüa (mõned seda suisa tegidki).
Kui ETK etteotsa pandi aga uus juht Raivo Sepp ja organisatsiooni remonditi, jõuti seepeale üsna kiiresti kasumisse. Teiselt poolt aitas kaasa ka majanduskasv ning edu ei jäänud üürikeseks.
Konkurentidega sammu pidamiseks neist pingutustest ei piisa ning ETK on seda mõistnud. Poodide arvu poolest ei saa keegi ETK-le ligilähedalegi - ETK-l on neid 400. Suur osa on küll konkurentide kauplustega võrreldes tibatillukesed külapoed. Aga need asuvad just seal, kuhu võiksid oma kauplused ehitada teised jaeketid, kui neil oleks ambitsioone edasi laieneda.
Seega oligi ETK-l viimane aeg ette võtta kaupluste põhjalikum uuenduskuur, et mitte konkurentidele jalgu jääda. ETK tahab kõik enda 400 poodi ühenäolisteks teha - ketistada aastaks 2008. Et ETK-l on tõsine plaan turuliidriks saada, annab märku seegi, et firma on palganud uuenduskuuri läbi viima Soomes edukalt läbi löönud Prisma kontseptsiooni väljatöötaja Harri Mönkköneni, kel, nagu teame, on ka Eestis oma "lapsed".
ETK-l on aga üks suur nõrkus - ta koosneb üle Eesti laiali paisatud ühistutest. Mõned neist on juba ühinenud ja nende käive kasvab. See peaks ETK keskühistule liitumisraja kätte näitama. Üks ja uus nägu aitab konkurentidega sammu pidada. Üks aju teeks aga sellest kaubandushiiust ka tegeliku turuliidri. Ühtne turundus, ühtne logistika ja vähem juhtimistasandeid teeks äriajamise odavamaks.
Autor: ÄP