Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
IT-mehed arvutit õppima!
Vaatamata Eesti kõrgele ITistatusele kasutavad paljude ettevõtete IT- üksuste inimesed töös üllatavalt vähe arvutit. Küllap on raske leida firmasid, mille äriprotsessides ja osakondades nüüdisaegsed infosüsteemid poleks ammu kasutusele poleks võetud - et tegevust analüüsida ja pidevalt parandada. IT-osakondades pole aga olukord nii hea.
Kes suudaks meenutada, millal enesest lugupidavas firmas raamatupidajad viimati käsitsi pearaamatut pidasid või laomeestele info sisestamiseks vihikuid kätte jagati? Kujutaks sisseostjaid ja müüjaid ette oma asju tarkvarata ajamas? Need ajad on möödas. Sellele vaatamata pööratakse IT-keskkonna majapidamisele liiga vähe tähelepanu või tehakse seda algeliste vahenditega. Usun, et enamik IT-asjatundjaid ja ehk ka ärijuhte on kokku puutunud lühendiga ITIL - IT Infrastructure Library. Juba 1980ndail avalikustati esimesed ITILi reeglistikud, täpsemalt parima praktika baasil koostatud ühine teadmiste kogum sellest, kuidas ITd juhtida ning keskkonna tööd protsesside ja rollide järgi korraldada. ITILi eesmärk on tagada firma IT-teenuste ja -ressursside efektiivne kasutamine, millest oleks lihtne esitada ettevõtte juhatusele arusaadav ülevaade.
Paljude asjatundjate arvates on ITILi populaarsus takerdunud peamiselt kolme asjaollu. Esiteks on ITIL olnud väiksemate ettevõtete ja organisatsioonide vaatevinklist ehk liiga teoreetiline ja piinlikult põhjalik. Teiseks on ITIL-tööriistadena tuntud tarkvara juurutamine võtnud sama palju aega kui põhjalikumal äritarkvaral - kuid, isegi aastaid. Kolmandaks on programmid olnud üsna kallid, eeldades miljonilisi investeeringuid.
Kui asjasse natuke süveneda, selgub, et ITIL on muutunud. Tegemist on tõelise läbimurdega. Kuna seda aga ei teata, ongi IT omaenda valdkonnas teistest koomiliselt maha jäänud. ITIL-tarkvara kommertsversioonid on läinud märkimisväärselt odavamaks. IT-juhtimise uute tööriistade hinnad on nüüd võrreldavad muu äritarkvaraga. Seega sobivad nad kasutamiseks ka väiksemates, 5-10 töötajaga IT-osakondades. ITILi juurutamise aegki pole enam teab kui pikk - umbes kolm nädalat, ega ole tingimata vaja läbida põhjalikke koolitusi.
Ärgem siis leppigem olukorraga, kus müüjad, raamatupidajad ja laojuhid kasutavad ITd tunduvalt paremini kui IT-üksuste inimesed ise.
Autor: Stanislav Ivanov