• OMX Baltic0,61%306,9
  • OMX Riga0,00%875,55
  • OMX Tallinn0,57%1 908,44
  • OMX Vilnius0,69%1 189,09
  • S&P 500−0,01%6 114,63
  • DOW 30−0,37%44 546,08
  • Nasdaq 0,41%20 026,77
  • FTSE 100−0,37%8 732,46
  • Nikkei 225−0,79%39 149,43
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%95,5
  • OMX Baltic0,61%306,9
  • OMX Riga0,00%875,55
  • OMX Tallinn0,57%1 908,44
  • OMX Vilnius0,69%1 189,09
  • S&P 500−0,01%6 114,63
  • DOW 30−0,37%44 546,08
  • Nasdaq 0,41%20 026,77
  • FTSE 100−0,37%8 732,46
  • Nikkei 225−0,79%39 149,43
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%95,5
  • 06.02.08, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kaubamaja keelas Riisalu, Gräzini ja homod vaateaknal

Kui Tartu kunstnik Fideelia-Signe Roots kaubamaja turundusjuhilt teada sai, et tema kujundatud vaateaken on poliitilise sõnumiga ning ei sobi kokku Kaubamaja imidži ja arenguga, oli ta šokeeritud.
"Tundub, et taas on kätte jõudnud vaikiv ajastu, kus domineerib vägivaldne käitumine. Kas siis kaubamajas olevad annetuskastid paljulapselistele peredele ja lastekodulastele raha korjamiseks pole poliitika?" küsib Roots.
Ta kirjeldab, et kujundas vaateakent neli päeva ja nägi koos abikaasaga suurt vaeva, tõstes ja riputades mannekeene. Kujundatud vaateaken oli inspireeritud geiabielude ja lapsendamise temaatikast.
"Esimesel aknal on isa ja tütar ning keskel tekst, mis rääkis sellest, kuidas ma lapsena nägin unenägu, et mul oli kaks ema," selgitab Roots. "Selle peale ütles turundusjuht, et mitte mingil juhul ei tohi sellist teksti üles panna. Teisel vaateaknal oli inglitiibadega laps, käes laste pumppüss, ja ta tulistas teletupse, kellele olid Aivar Riisalu ja Igor Gräzini näod ette pandud. Need poliitikud on avalikult öelnud, et on homoabielude vastu," lisab ta. Roots on kaubamaja käitumisest šokeeritud ja pettunud. "Tundub, et kaubamaja ei osanud oodata, et kunstnik võtab seisukoha. Pakkusin neile lugeda kontseptsiooni, kuid kellelgi polnud aega. Hoiatasin, et võib tulla skandaal."
Tartu Kaubamaja turundusjuht Inara Laan möönab, et tegu on piinliku juhtumiga, kus kunstniku tehtud vaateaken kannab poliitilist sõnumit.
"Minu arvates on see solvang nende poliitikategelaste vastu," ütleb Laan. "Tegemist on konkreetse poliitilise seisukohaga, kuid kaubamaja ei osale poliitikas. Selline teemaarendus ei lähe kokku meie kontseptsiooni ja imidžiga. Aknad on kinni kaetud ja see kujundus võetakse maha."
Laan ütleb, et Tartu Kunstnike Liit pakkus kunstikuu raames välja idee, et kunstnikud võiksid kujundada kaupluseaknaid. "Uskusime, et sellest tuleb tõeline kunst. Ei osanud meiegi arvata, et selline probleem tekib," lisab Laan.
Eesti Kunstnike Liidu asepresident Anu Kalm nendib, et on raske kunstilist hinnangut anda teost ennast nägemata.
"Kui see oli kunstiprojektina välja pakutud, oleks pidanud selle vaateakna ka avama," ütleb Kalm. Ta ütleb, et Roots astus hiljuti liidu liikmeks ja esitas videotöid.
Kalmu sõnul otsivad kuraatorid just sotsiaalseid kunstiprojekte ja neid teevad eriti noorema põlve kunstnikud. "Arvan, et kaubamaja ehmatas noore kunstniku avameelsusest ära," pakub Kalm. "Inimesed tunnevad paremini tänapäeva muusikat, kirjandust, aga kunsti kahjuks kõige vähem. Kõik algab oskusest mõista."

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 31.01.25, 13:23
Puhastusteenused – mida tuleks koristuspartneri valimisel arvestada?
Puhas töökeskkond tõstab inimeste motivatsiooni, mõjub hästi produktiivsusele ning jätab ka klientidele ning külalistele hea esmamulje. Tööruumides veedame väga suure osa oma ajast ning mitte keegi meist ei tunne end hästi ruumides, kus on üldine puhtuse tase madal.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele