Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas on linnukesega muret?

    Kahjurite tõrjega tegeleva OÜ Rentokil juhataja Toomas Trei kinnitusel tellitakse lindude ohjeldamise seadmeid väga vähe, ent asi on ka väikses tõusutrendis.
    Trei sõnul tegutsetakse mujal maailmas selle probleemiga väga tõsiselt. Näiteks Londoni uus linnapea lubas paar aastat tagasi linna juhtima asudes võtta auasjaks vabastada Trafalgari väljak tuvidest.
    Kõige ohtlikumad on linnud muidugi lennuväljadel, sest lindude sattumine lennukimootorisse võib põhjustada katastroofi. Aga hädas on sisuliselt ka kõik linnad.
    Näiteks on Tartu kesklinn hädas hakkide ja varestega, kes tulevad pärast päikeseloojangut parkidesse ööbima ja varahommikul ärgates masendavad oma kileda kisaga tuhandeid linlasi. Täispasandatud pargiteedest ja -pinkidest rääkimata.
    "Kuna peletusvahendid mõjuvad lindudele vaid piiratud aja ja linnud saavad aru, et antud objekt neile reaalset hädaohtu ei kujuta, on kõige tõhusam ikkagi see, kui suudaksime lindude arvukust piirata," on Tartu Ülikooli linnuökoloogia teadur Marko Mägi veendunud.
    Tallinna lennujaam asub lindude vaatevinklist justkui parimas paigas - läheduses on nii prügimägi, suur veekogu (Ülemiste järv) kui ka metsased alad.
    Tallinna lennuväljal fikseeriti eelmisel aastal lindudega 20 vahejuhtumit. Lennuameti lennutegevuse osakonna vaneminspektori Raivo Kase kinnitusel on enamik lindudega kokkupõrkeid juhtumid, kus lennukile mitte mingit viga ei teki.
    ASi Tallinna Lennujaam lubade büroo juhataja, endise lennuohutuse spetsialisti Ats Künnapuu andmeil on lennujaama eelarves lindude peletamiseks aastaid eraldatud umbes 90 000 krooni.
    "Samuti on tehtud ühekordseid investeeringuid, näiteks 36 000 krooni eest muretseti elektrooniline seade, mis edastab lindude hädakisa," täpsustas Künnapuu.
    Lennuväljal kasutatakse lindude peletamiseks ka signaalrakette ja muud pürotehnikat ning helkivaid linte. Efektiivseks peab Künnapuu hirmutisi, mis teatud aja järel kompressoriga täis puhutakse ja mis end tuule käes õõtsudes püsti ajavad. Aeg-ajalt on käidud ka kajakate mune augustamas.
    "Kasutame praktiliselt kõiki ohjeldamisvahendeid, välja arvatud jahikullid ja laser," nentis Künnapuu. "Lasereid lennuväljadel kasutada eriti ei tohigi, sest laserikiir võib sattuda lendurile silma," lisas ta.
    Tallinna lennuväljal tegeleb lindude jälgimisega rajameister, samuti on lepingu alusel tööl kaks ornitoloogi, kes seiravad lindude kogunemiskohti ja prognoosivad rändeid.
    ASi Tartu Lennujaam direktor Rein Mark ütles, et kuna neil on lennuliiklus suhteliselt harv, pole neil raske peletada linnud enne lennuki maandumist või õhkutõusmist ära. "Mingeid kalleid peletussüsteeme meil pole - laseme tuletõrje- või autosignaali ja kui see ei aita, siis kõmakas jahipüssist õhku," rääkis Mark.
    Tõsiseim intsident lindudega juhtus tänavu 7. oktoobril kell 11.30, kui ASi Estonian Air reisilennuk Boeing 737-500 sattus Oslost Tallinna lennuväljale lähenedes umbes kümne kilomeetri kaugusel Tallinna lennujaamast linnuparve.
    Arvestades mõlkide suurust, oli ilmselt tegu haneparvega, millesse lennuk pilvedest välja tulles ootamatult sattus. Lennuki pardal olnud reisijad ja meeskonnaliikmed juhtunu tõttu ohtu ei sattunud. Küll aga sai vigastada ja kriimustada lennuki kere, nina ja stabilisaator, samuti sattus mitu lindu õhusõiduki mootoriavasse.
    Lennuk oli intsidendi tõttu rivist väljas umbes kaks nädalat. ASi Estonian Air PR direktor Ilona Eskelinen ei soostunud ütlema, kui palju kokkupõrge lindudega firmale maksma läks.
    Kokkupõrge linnuparvega oli ootamatu ja toimus Tallinna kohal ehk mitte "kohalike" lennuvälja läheduses pesitsevate lindudega, kes ornitoloogide sõnul pidavat hästi teadma, et suurest teraslinnust tuleb aupaklikult eemale hoida.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Majandusminister: Bolti president siin eksib, eelnõud kirjutavad ikka ametnikud
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.