Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ohte trotsiv H&M tormab edasi
Vast kõigile eestlastele hästi tuntud rõivaste jaemüüja Hennes & Mauritz (maakeeli H&M) teatas neljapäeval oma möödunud kvartali üllatuslikult head tulemused ning lisaks sellele ambitsioonikad laienemisplaanid. Justnagu polekski suur hädakisa nõudluse vähenemisest nende kõrvu jõudnud. Kas H&M hindab oma võimeid ikka piisavalt adekvaatselt, et mitte üle varju hüpates kaela ära nikastada?
Jaemüüja tegutseb praegu 33 riigis ning annab tööd 68 000 inimesele. Vaatamata oma juba suhteliselt laiale haardele, plaanib ettevõte sel aastal end veel enam uutele turgudele sisse süüa ning ka vanadel kanda tugevamalt maasse lüüa.
Nimelt on aasta järgneval 11 kuul plaanis avada 225 uut kauplust üle maailma ning lisaks rünnata ka Venemaa, Hiina ja Kesk-Ida tarbijaid.
"Venemaa turg on väga huvitav ning suure tulevase kasvupotentsiaaliga," kirjutas ettevõte oma auditeerimata majandusaasta aruandes. Moskvas on sügisel plaanis avada kaks kauplust ning aasta hiljem püüab H&M jõuda ka Peterburi.
Esimene suurem avaüritus toimub aga Pekingis juba sel kevadel ning ettevalmistused poe pidulikuks avapauguks juba käivad. Lisaks toob uute poodide avamine kaasa ka rõõmusõnumeid tööotsijatele üle maailma, kellest 6000-7000 kauplusteketi palgale saavad.
H&M on kahtlemata odav võimalus riiete ostmiseks ning seda kinnitavad ettevõtte tugevuseks ka analüütikud.
"Tarbijad valivad odavamaid kaupu ja H&M võidab praegu turuosa," sõnas Sydbanki analüütik Soeren Loentoft Bloombergile. Tõepoolest, kui on valida kallis disainpood ja H&M, seab enamik töökoha säilimise pärast muretsevaid tarbijaid sammud just viimasesse.
Ka Nordea Panga analüütikud peavad ajalooliselt just langevaid turge jaemüüja trumpajaks.
Lisaks aitab H&Mi riske maandada geograafiline hajutatus, millest küll praegu kestvas languses ilmselt väga palju kasu ei ole.
Kõige hea kõrval on H&Mil ka mõned nõrkused, mis ta sära veidi tuhmistavad. Vaatamata kvartalitulemustele, mis kasumi osas analüütikute ootused pikali lõi, oli jaemüüja detsembrikuine käibe kasv ootustest oluliselt madalam. Nordea Pank prognoosis jõuluostudekuu käibe kasvuks 9 protsenti, millest realiseerus vaid 3 protsenti.
Tõsi, kui inimestel on rahaprobleemid piisavalt suured, loobuvad nad ka odavast poeskäigust ning keskenduvad vaid esmatarbevajadustele. Sellega peaks H&M lähikvartalitel ka ilmselt rohkem arvestama.
Siiski kaitseb ettevõtet tugev rahaline positsioon. Raha osakaal bilansis on kahe aastaga kasvanud üle kahe korra, samas kui varade osakaal on kerkinud vaid veidi üle 40 protsendi. Lisaks pole ettevõttel Bloombergi andmebaasile ja jaemüüja aruandele toetudes ka intressikandvaid kohustusi.
H&M on suutnud ka kulusid tugevama kontrolli all hoida, sest kui käive on aastaga kasvanud 33 protsenti, on kasum kerkinud lausa 73 protsenti. Sellise rasvakihi peal saab ilmselt veel mõnda aega liugu lasta.