Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Varemetest maailma vallutajaks

    Praegu Euroopa suurima autotootja Volkswageni nõukogu esimees Ferdinand Piech, kes on ka Porsche ning veoautode tootjat MAN ja Scania nõukogu liige, nimetas esmaspäeval Fiati ambitsioone haigeks.
    "Ühes voodis lamavast kolmest haigest ei saa ühte tervet," vahendas Kauppalehti Piechi Sardiinias toimunud uue Volkswagen Polo esitlusel öeldut.
    Piechi suhtumine Fiati tegevjuhi Sergio Marchionne ambitsiooni on mõistetav, sest Porsche asutaja Ferdinand Porsche 71aastase lapselapse enda ambitsioon on luua Toyotast suurem autotööstushiiglane, kirjutas Financial Times aasta tagasi.
    (Eelmisel nädal leppisid Porschede klann koos Volkswageni ja Porsche tegevjuhtidega kokku kahe autotootja ühinemise, mis pretendeeriks ise maailma suurima autotootja tiitlile).
    Maailmavallutusplaane pidav Marchionne asus Fiati etteotsa viis aastat tagasi, ajal, mil Itaalia tööstuskontsernist olid alles vaid varemed. Itaalia kõige olulisem tööstuskontsern (ettevõtte juhi staatus jäävat seal paavsti ja peaministri vahele) sai juba mitu aastat järjest miljardi euro ulatuses kahjumit, aasta varem oli surnud kontserni suuromanik Gianni Agnelli, keda nimetati ka Itaalia mitteametlikuks kuningaks.
    Kolm aastat hiljem sai grupp juba rekordilise kasumi. Marchionne tuli tööstusgrupi, mille kõige olulisema osa moodustab autotootja Fiat Motor (kontserni brändid on lisaks Fiatile veel Lancia, Alfa Romeo, Ferrari ning Maserati), Šveitsi ettevõttest SGS, mis kontrollib tarbekaupade kvaliteeti.
    Marchionne, kes oli varem juba Fiati nõukogu liige, hakkas kiiresti ettevõtet ümber korraldama. Ta ei piirdunud mitte ainult kulude kärpimise ning tootmise restruktureerimisega, vaid ka juhtimisstruktuuri muutmisega. "Tegemist oli väga hierarhilise organisatsiooniga, mille aluseks oli staatus ja suhted," kirjeldas Marchionne 2004. aastal Fiatis valitsevat olukorda. Need juhid, kes maandusid Fiati tippjuhi kabinetti, jäid sinna elu lõpuni.
    Uus juht hakkas seda struktuuri lammutama, tuues tippjuhte väljaspool ettevõtet ning edutades ambitsioonikaid ja andekaid keskastme juhte. Ümberkorraldused andsid väga hea tulemuse ning juba 2007. aasta kevadel kirjutas ajakiri Fortune, et ettevõttes on ümberpööre toimunud, ning aasta hiljem ajakiri The Economist, et on toimunud ümbersünd.
    Aga värskelt ettevõtte kriisist välja toonuna ning keset tööstusharu ajaloo suurimat kriisi on Marchionne pea ainus, kes üritab keset autotööstuses toimuvat kaost kasutada ära erakorralist võimalust. "Alati, kui tahad teha midagi uut, pead võtma suure riski," tunnistas ta mai alguses Monte Carlos ajalehele Financial Times. (Porsche ja Volkswageni ühinemine jääb siiski suuremalt jaolt perekonnasiseseks).
    Tõsi, risk on suur. Senine ajalugu on näidanud, et autotööstuses toimunud riigipiire ületavate ühinemiste tagajärjed on seni olnud katastroofilised. Lähim ja tuntuim näide on see, kui Dailmer 11 aastat tagasi võttis üle Chrysleri, mis kaks aastat tagasi jälle ära müüdi.
    Aga erinevalt teistest varasematest ülemakstud ülevõtmisest saaks Fiat Chrysleri kätte poolmuidu või lausa tasuta. Muuseas - kuulduste kohaselt olevat Chrysleri eelmise kriisi ajal 1990ndate lõpul olnud ülevõtmishuviliste hulgas ka Gianni Agnelli ehk Fiat.
    Samas tuleb nüüd tegelda kahe suurriigi, USA ja Saksamaa valitsustega. Kui Barack Obama on Fiati ja Chrysleri ühinemisele oma õnnistuse juba andnud, siis Saksamaaga on tunduvalt keerulisem. Fiatil on Euroopas 11, General Motorsil 10 tehast. Nii mitmed neist tuleks sulgeda riigis, kus seda pole tehtud Teise maailmasõja lõpust saadik.
    Marchionne soovib tehingud viia lõpule kiiresti, juba selle kuu lõpuks. Kui see õnnestub, saab väikesest Fiatist, mis toodab aastas 2,2 miljonit sõidukit ning on sellega 10. kohal, 5,75 miljonit sõidukit tootev hõbemedali omanik, kelle ambitsioon on tõusta liidriks.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Majandusminister: Bolti president siin eksib, eelnõud kirjutavad ikka ametnikud
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.