Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kaks kanget Põhja-Amee?rikast
Colgate'i hambapastat või ühte esimest päriselt kõõma peletavat šampooni Head & Shoulders teame me vist kõik.
Suures osas just sellepärast, et neid hügieenivahendid võib ka praegu teie vannitoariiulilt leida, pole kriis nende tootjaid ülemäära piitsutanud.
Nii Colgate-Palmolive kui Procter & Gamble näitasid ka viimati lõppenud kvartalis head minekut.
Sealjuures oli lõppenud kolm kuud Colgate-Palmolive'i jaoks juba kuues kasumikasvu kvartal järjest, äritegevuse rahavoog on aga viimase 11 kvartali jooksul tagasi andnud ainult korra, eelmise aasta viimases kvartalis.
Samas perioodis kaotas äritegevuse rahavoogu viimati ka Procter & Gamble. Samuti on Procter & Gamble erinevalt oma väiksemast konkurendist pidanud viimase kolme kvartali jooksul tunnistama kasumi kukkumist.
Selle põhjust tuleb otsida ettevõtte toodete kõrgemast hinnaklassist, mis surutise ajal kipub olema kehv strateegia.
Ka esmatarbetoodete gigandi käive on viimased neli kvartalit kukkunud, kuigi langus on olnud siiski väike.
Septembris teatas Procter & Gamble, et laseb turuosa võitmiseks osa oma majapidamistoodete hindu alla, samuti on ettevõte parema müügitulemuse saavutamiseks suurendamas oma turunduskulusid.
Procter & Gamble'i juht Bob McDonald märkis aruandes, et septembriga lõppenud majandusaasta esimene kvartal andis tunnistust, et ettevõte on teinud turuosa parandamiseks õigeid valikuid.
Sealjuures tõstis ettevõte tänu kõrgematele turu kasvuootustele ka oma prognoose, oodates alanud majandusaasta orgaaniliseks (ei arvestata ülevõtte ja valuutakursside mõjusid) käibe kasvuks nüüd 2-4%.
Procter & Gamble'i viimase kvartali käive kukkus pea 6%, puhaskasum kukkus vaid 1,2%, äritegevuse rahavoog kosus aga kolmandiku võrra. Võib tõesti järeldada, et kontserni tulemused on tegemas pööret, eriti veel, kui nüüd on suuremat tähelepanu pööratud ka käibe kasvatamisele. Procter & Gamble'i aktsia suhtes on praegu positiivselt meelestatud ka legendaarne investor Jim Cramer.
Procter & Gamble'i konkurent Colgate-Palmolive on kriisiaja, nagu öeldud, veelgi paremini üle elanud, millest annab tunnistust ka ettevõtte aktsia hinna viimase aasta pea kolmandikuline tõus, samal ajal kui Procter & Gamble'i aktsia hind on aastataguse ajaga võrreldes veel kerges miinuses.
Ka kolmandas kvartalis näitas Colgate-Palmolive ilusat 18%-list puhaskasumi kasvu, sealjuures kasvas orgaaniline käive 7%, kogukäive ületas tänu veidi tõstetud toodete hindadele napilt ka võrreldava kvartali müügitulu.
Sealjuures müüdi tooteid eelmise aasta kolmanda kvartaliga võrreldes 1,5% võrra enam.
Kui juuni lõpus kirjutasin artikli S&P 500 indeksisse kuuluvatest ettevõtetest, kes on eelnenud neli kvartalit järjest oma puhaskasumit ja aastaga ka aktsia hinda kasvatanud, siis üks nendest üheksast ettevõttest oli just Colgate-Palmolive.
Pärast seda on ettevõte avaldanud veel kahed kvartalinumbrid ja kinnitanud oma kriisikindlust - ka rasketes tingimustes, kui kõik muu langeb, on peamiselt esmatarbekaupade tootja Colgate-Palmolive suutnud hoopis kasvada.
Seega on ühelt poolt Procter & Gamble, kes on näitamas esimesi ilusa tagasituleku signaale ning kelle aktsia hind võiks pakkuda suuremat tõusupotentsiaali, ja teiselt poolt ennast juba tõestanud Colgate-Palmolive, kelle aktsia on küll mõnevõrra kallimalt hinnatud, kuid ehk väiksema riskiga.
Kui uskuda keeruliste aegade jätkumisse, siis on teada, et esmatarbekaupade tootjad suudavad neile oluliselt paremini vastu panna kui enamik muudes sektorites tegutsevaid ettevõtteid. Muidugi ei saa unustada, et üldine negatiivne meeleolu survestab vähemal või suuremal määral kõiki aktsiaid.