Esimene september märgib paljude jaoks uut algust - suvine puhkus on tavaliselt selleks ajaks läbi ja kätte on jõudnud tõsine tööaeg. Ilmselt tunnevad seda kõige teravamalt küll koolilapsed, aga kahtlemata ka ettevõtted.
Ettevõtted, nagu näiteks USA autotööstuse kunagine raskekaalumeister General Motors, kes pärast pankrotikohtust väljumist on juba enam kui aastajagu oma muskleid pumbata saanud. Kindlakäeline juht Edward Whitacre, kes hantlitele raskusi lisas, alustas eilsest väljateenitud puhkeaega ning rooli taha istus ka varem ettevõtte juhtimises kaasa löönud Daniel Akerson.
Whitacre tegi oma vähem kui aastase karjääriga General Motorsis ära väga suure töö. Mäletatavasti võttis pankrotikohus ettevõtte eelmise aasta juunis oma kaitsva tiiva alla ning lasi mõnda aega hiljem uue juhtivladvikuga vaikselt lendamist õppima.
Whitacre tõi GMi välja mõnda aega isegi suhteliselt lootusetuna näivast seisundist. Ta võttis kulusid kokku kõikjalt, kust neid vähegi kärpida sai – müüs kahjumlikke brände, koondas töötajaid ning vähendas edasimüüjaid. Samuti kasvatas jõuliselt uute kasumite korjamiseks müüki sellistel hiiglaslikel turgudel nagu Hiina.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kogu vaev tasus ära, sest juba selle aasta esimesel kvartalil sai Whitacre uhkusega kuulutada 865 miljoni dollarilisest kasumist ning äsja lõppenud teisel kvartalil juba 1,3 miljardilisest plussist, mis muu hulgas on suurim alates 2004. aasta teisest kvartalist.
Uudis tema lahkumisest saabus maailmale samal päeval viimase kasumi teatamisega, sest alles äsja oli ettevõte avalikustanud ka kindla börsile naasmise plaani, millega vähendatakse eeskätt valitsuse praegu 61protsendilist suurosalust. Börsiplaanides on aga juhi roll oluline, mistõttu pidi 68aastane Whitacre otsuse tegema ilmselt pisut varem, kui oli lootnud, kuigi väidetavalt mõtles ta lahkumisplaane niikuinii.
Järglase otsimine oleks valmistanud suure peavalu, kui juhtkond poleks äkki märganud üht tugevat kandidaati endi ridadest – Daniel Akersoni. Tegemist on inimesega, keda kolleegid on kirjeldanud kui väga otsekohese ja järsu kõneviisiga nõudlikku juhti, kes mõtleb suurelt. Just sellist, keda (endiselt mitte ülemäära kindlas finantspositsioonis) suurettevõte ilmselt kõige rohkem vajab.
Akerson on minevikus näidanud end väga eduka ettevõtete ehitajana, olles teinud väikestest kehvade finantsnäitajatega ettevõtetest suuri ja kasumlikke. Kommunikatsiooniettevõte MCI ning Sprinti ostetud sama valdkonna Nextel on selle head näited. Samas on ta ka valusalt kõrvetada saanud ning ühe ettevõtte ka pankrotti lasknud. Aga vigadest loodetavasti õpitakse.
General Motorsi juhatuse koosolekutel on Akerson end kolleegide sõnul samuti näidanud halastamatu ja terava vastasena, kes ka väikestel ja näiliselt väheolulistel ettepanekutel niisama lihtsalt läbi ei lase minna. Tugevate debattide teel sünnib tavaliselt rohkem vastuseid ja veel paremaid tegevuskavasid, mistõttu loodetakse uuelt juhilt ilmselt ka tuliseid debatte iseendaga ehk hästi läbimõeldud edasiliikumisstrateegiaid.
Neid ei pruugi veel niipea vaja minna, sest lahkuva Whitacre'i eestvedamisel on paika sätitud plaanid üsna mitmeks aastaks. Näiteks sel aastal tuleb välja uus Chevy Cruze mudel ning uus Malibu näeb ilmavalgust järgmise aastal. Lisaks on käima lükatud uue Cadillaci arendus, auto, mis aastal 2014 pakub GMi lootuste järgi konkurentsi Mercedese S-klassile ja BMW 7. seeria mudelitele. Ettevõte kulutab uute mudelite arendusele oma IPO prospekti järgi aastas kuus miljardit dollarit ning see number vaid kasvab.
Nüüd jääb üle oodata vaid IPOt ja Akersoni võimalikke läbiviidavaid muudatusi.
Autor: Silvia Viidik, Indrek Kald
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!